PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : همه رانندگان باید بدانند (نکاتی فنی جهت استفاده صحیح از خودرو)


sarir
02-11-2010, 04:28 PM
همه رانندگان باید بدانند


سیاه شدن روغن به معنای عدم کیفیت آن و معیار تعویض روغن نیست


گریس روی قطب های باتری مانع سولفاته شدن سر کابل باتری نمی شود.


درجا کار کردن موتور خودرو در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن خودرو نیست .خودرو را در حال حرکت گرم کنید.


از ساسات فقط برای روشن کردن خودرو در هوای سرد استفاده کنید.


ترموستات خودرو را هرگز باز نکنید


برای توقف بیش از 2 دقیقه خودرو را خاموش کنید.


سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی , مصرف سوخت را تا 50 درصد افزایش می دهد .


با افزایش سرعت , مصرف سوخت را به طور تصاعدی بالا می برد


در سرعت 125 کیلومتر مصرف سوخت تقریبا دو برابر می شود .اگر با 125 کیلومتر برانید دوبرابر وقتی که 80 می رانید هزنیه سوخت دارید .


برای روشن کردن خودرو از فشار دادن مستمر پدال گاز خودداری نمائید


در شروع باران لغزندگی سطح معابر چند برابر می شود


در برابر هر 10 کیلومتر سرعت در ساعت , در شب و تاریکی معادل 6 متر از عمق بینایی کاسته می شود.


در شب 16 کیلومتر کمتر از سرعت خود در روز حرکت کنید.


ضدیخ فقط برای زمستان و فصل سرما نیست چراکه ضدیخ دارای خاصیت ضدجوش و ضد خورندگی نیز هست .


وجود کپسول آتش نشانی با حجم مناسب در خودرو 100 درصد الزامی است.


اگر تایر خودرودر سرعت 80 کیلومت در ساعت 100 درصد کارکرد داشته باشد در سرعت 130 کیلومتر در ساعت 40 درصد سایش زودرس خواهد داشت.
70 درصد تلفات جانی در تصادفات رانندگی در اثر ضربه مغزی رخ می دهد .با بستن کمربند از آن جلوگیری کنیم

.
خطرناک ترین زمان رانندگی در روز بین ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر و 6 تا 8 صبح است.در این زمان بدن انسان به طور طبیعی دچار کاهش انرژی می شود.


استفاده از کمربند ایمنی , صدمات وارده به ناحیه سر را در بزرگسالان بیش از 50 درصد و در کودکان تا 25 درصد کاهش می دهد.


هنگام روشن نمودن کولر حتما توقف نموده و در سربالایی ها طولانی و توقف زیاد کولر را خاموش کنید.


سوراخ کردن ف ی ل ت ر هوای نو هنگام تعویض سبب وارد شدن ذرات گرد و غبار به موتور شده و صدمات جبران ناپذیری دارد .

سید محمد زراره
02-11-2010, 08:40 PM
البته برای روشن کردن کولر حتما نباید توقف کرد . با گرفتن کلاچ و یا خلاص کردن ماشین هم میشه اینکارو کرد

Renault Logan
07-21-2011, 04:44 PM
خودرو وسيله اي است كه از آن براي رفت و آمد ، رسيدن به مقصد و يا مسافرت و خريد لوازم استفاده مي شود .بنابراين هر كسي كه پشت فرمان خودرو قرار ميگيرد فقط به فكر روشن كردن و حركت خودرو نبايد باشد ، بلكه قبل از روشن كردن خودرو بايد آب منبع رادياتور ، روغن موتور و روغن ترمز آن را كنترل كرده و سپس به روشن كردن و حركت خودرو اقدام كند .
همچنين درجا گرم كردن خودرو به موتور آسيب وارد ميكند و در فصل زمستان و سرما خودرو بايد فقط يك دقيقه درجا كار كند و پس از آن حركت كرده و با سرعت پايين آن را گرم كرده و به راه خود ادامه داد .
پس از روشن كردن خودرو به ويژه انژكتوري ها نيازي نيست كه پدال گاز را بلافاصله فشار داد اين امر براي خودروهاي كاربراتوري مفيد است .
خاموش كردن خودرو پس از طي مسافت طولاني براي خودروهايي كه فن آن ها حتي پس از خاموش كردن ، روشن مي ماند ، ضروري است اما در خانواده پرايد اين مسئله فرق ميكند، زيرا در خودروهاي پرايد پس از خاموش كردن موتور ، بلافاصله فن آنها نيز از كار مي افتد .
بنابراين بهتر است در پرايد قبل از خاموش كردن موتور مواظب باشيد تا فن آن خوب كار كند و پس از اينكه فن خودرو از كار افتاد آن وقت موتور خودرو را خاموش كنيد .
همچنين گاز دادن خودرو قبل از خاموش كردن موتور براي خودروهاي انژكتوري مفيد نيست ، زيرا زماني كه خودرو را مي خواهيد خاموش كنيد اگر با فشار پدال گاز ، سوئيچ رو ببنديد مقداري بنزين خام در انژكتور ها باقي مي ماند كه اين امر موجب آسيب زدن به سوزن انژكتور و بد كار كردن موتور هنگام استارت زدن مي شود .
بنا بر اين گاز دادن خودرو قبل از خاموش كردن موتور فقط در مورد خودروهاي كاربراتوري صدق مي كند .
براي عبور از دست انداز ها و سرعت گير هايي كه در مسير وجود دارد بهتر است قبل از رسيدن به اين گونه موانع ، سرعت خودرو را كاهش داده و از فشار آوردن بي جهت بر پدال ترمز خودداري شود ، زيرا اين كار به سيستم فنربندي ، اكسل و ترمز خودرو آسيب جدي وارد مي كند .
آنهايي كه به بنزين بدون سرب (همان بنزين معمولي) اكتفا مي كنند ، بهتر است هر از گاهي براي پاك كردن رسوبات موتور و جلوگيري از فرسايش زودرس آن و روان سازي سوپاپ ها از بنزين سوپر نيز استفاده كنند .
همچنين از ريختن آب لوله كشي به داخل رادياتور اكيدا خودداري شود ، زيرا به علت داشتن املاح فراوان موجب توليد رسوب در رادياتور و واتر پمپ خودرو مي شود و چه بسا واشر سر سيلندر اغلب خودروها به خاطر استفاده از آب لوله كشي سوخته است .
پس بهتر است آب لوله كشي را جوشانده و پس از سرد شدن و ته ته نشيني رسوبات ، به داخل رادياتور ريخته شود .البته مايعات آماده براي استفاده در رادياتور هم اكنون در بازار قطعات خودرو وجود دارد كه استفاده از آن براي رادياتور خودروها بسيار مناسب به نظر مي رسد .
تعويض روغن موتور خودرو بايد به موقع انجام شود و با توجه به تغيير در تكنولوژي ساخت موتور خودروها حتما از روغن هاي استاندارد و توصيه شده كمپاني سازنده خودرو استفاده كنيد ، زيرا براي خوب روشن شدن موتور خودرو و درست كار كردن موتور خودرو بسيار موءثر واقع مي شود .
همچنين تعويض فيلتر روغن و هوا در زمان توصيه شده براي طولاني شدن عمر موتور خودرو و كاهش مصرف سوخت بسيار مفيد است .
همچنين تعويض روغن گيربكس كه به واسكازين معروف است بايد به موقع انجام شود ، زيرا اين كار موجب روان كار كردن گيربكس و سلامت ان مي شود .
براي كاهش مصرف سوخت در خودرو از گذاشتن وسايل اضافي در صندوق عقب خودرو پرهيز شود و نصب باربند نيز در مواقع غير ضروري باعث حداقل 10 درصد بالا رفتن مصرف سوخت مي شود .
تنظيم باد چرخ ها و كنترل آنها نيز علاوه بر جلوگيري از كاهش مصرف سوخت ، در افزايش كارايي و بهره وري لوازم جلوبندي و تعليق فرمان ، موءثر واقع خواهد شد .

نقل از ويژه نامه خودرو

siyamak
09-27-2011, 03:37 PM
14توصیه ساده در مورد نگهداری خودرو

با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده وبسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی مراجعه نمایید.

1. هر 20000 کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد.

2. صافی بنزین و لنت ترمز هر 15000 کیلومتر تعویض شود.

3. تسمه تایم خودرو هر 60000 کیلومتر تعویض گردد.

4. تسمه تایم باید برند معتبر باشد.روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر 5000 کیلومتر تعویض شود.

5. از تمیز کردن فیلتر هوا جدا" خودداری فرمایید چون ذرات موجود در آن سرطان زا می باشد.

6. از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خود داری کنید.

7. ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.

8. در هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید.

9. با روشن شدن چراغ استپ،خودرو را متوقف نموده با نمایندگی تماس بگیرید.

10. با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده وبسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی مراجعه نمایید.

11. در اول صبح بعد از روشن نمودن خودرو نیازی به گرم کردن خودرو در حالت توقف نیست و در کمتر از یک دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک کیلومتر را با دنده 1 و2 برانید.در حالت توقف مدت زیادی خودرو را روشن نگاه ندارید.

12. از روشن کردن کولر در حالت توقف خود داری نمایید.

13. هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نمی باشد.دستگاه عیب یاب فقط می تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد. و رفع عیب به عهده مکانیک می باشد.

14. توصیه می گردد اولین تعویض روغن در 2500 کیلومتر انجام شود

MAHDI-TONDAR
07-04-2012, 11:17 AM
سلام خدمت همه دوستان
اینها همه موادی هست که جست و گریخته در فروم از سوی دوستان عنوان شده ولی این بار بصورت تجمیع و به نقل از پرشین خودرو مجدداً جهت یادآوری و رعایت موضوع ارائه می گردد

پرشین خودرو: آشنا نبودن رانندگان با برخی از اصول رانندگی باعث خسارات سنگین جانی و مالی می شود. تلاش كنید درست برانید تا دچار مشكل نشوید.
به گزارش «پرشین خودرو»، هر چند به گفته كارشناسان سرعت غیرمجاز به عنوان مهم ترین عامل تصادفات در جاده های كشور نام برده می شود اما آشنایی با فنون رانندگی می تواند تا مقدار زیادی از تصادفات رانندگی بكاهد.
تعدادی از اشتباهات رانندگان كه بر اثر كم اطلاعی و یا بر حسب عادت انجام می شود و به صورت باورهای غلط در جامعه رایج شده است، به قرار زیر است:
نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
این كار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اكسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می كند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است كه باید طوری برنامه ریزی كنیم، قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را كم كرده و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
بالا كشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن كلید آن
زمانی كه می خواهید ترمز دستی را بالا بكشید دكمه آن را فشار دهید و سپس آن را بالا بكشید. دلیل این كار چیست ؟ این دكمه كار كلاچ ترمز دستی را انجام می دهد و كشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن كلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.
تعویض نكردن به موقع روغن گیربكس
افرادی هستند كه خودروشان 150 هزار كیلومتر یا بیشتر كار كرده و وقتی هم از آنها سوال می شود واسكازین را تا به حال تعویض كردی؟ می گویند مگر واسكازین هم نیاز به تعویض دارد!؟ در جواب باید گفت: بله واسكازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد، تعویض به موقع آن باعث روان كاركردن گیربكس، سلامت گیربكس و... می شود، كیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربكس اتومبیل و شرایط كاركرد آن دارد.
تعویض یكبار در میان فیلتر روغن
گاهی دیده شده كه افراد فیلتر روغن را یك بار در میان تعویض می كنند و اكثرا همین افراد از فیلتر های با كیفیت پایین استفاده می كنند. ابن كار باعث می شود فیلتر عمل تصفیه را به خوبی انجام ندهد و منجر به آسیب های جدی به موتور خودرو شود. بی شك اگر هربار با تعویض روغن، فیلتر عوض و فیلتر مناسب جایگزین آن شود متوجه خواهیم شد كه چقدر از هزینه تعمیر موتور و اتلاف وقت جلوگیری خواهد شد.
درجا گرم كردن ماشین به مدت طولانی
این كار نه تنها مفید نیست بلكه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورد. درجا كاركردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می شود و این گرما به موتور منتقل می گردد كه به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یك دقیقه ماشین درجا كاركند، سپس چند كیلومتر از مسافت را تا گرم شدن مطلوب ماشین با سرعت پایین حركت كنید.
پایین آوردن شیشه به جای استفاده كردن از كولر دراتوبان
به نوشته ایرنا، تجربه نشان داده است كه اگر یك خودرو در اتوبان كولرش روی درجه یك فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرویی كه شیشه راننده آن باز است، 40 درصد كمتر است.
خلاص نكردن دنده پشت چراغ قرمز و در ترافیك
این كار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه كلاچ و گیربكس می شود.
گرفتن ترمز و كلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو
این كار باعث می شود كه متراژ ترمز افزایش پیدا كند، زیرا زمانی كه كلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده می شود و زمانی كه كلاچ و ترمز باهم فشار داده می شود، خود باعث دیرتر ایستادن خودرو می شود. بهترین كار این است كه ترمز را فشار داده و قبل از اینكه خودرو به لرزش بیفتد، كلاچ را بگیریم.
با سرعت پایین در لاین سرعت حركت كردن و بالعكس
بسیار دیده شده كه رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حركت می كنند و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های كناری حركت می كنند، هر دو این موارد باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری در خودرو می شوند.
ریختن آب لوله كشی داخل رادیاتور
این كار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور، واتر پمپ و موتور می شود و بسیار دیده شده كه حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر نیز شده است.
بهترین كار این است كه آب را جوشانده و بگذاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود، املاح آب كمتر خواهد شد. به این نكته توجه كنید كه پس از سرد شدن، رسوبات در كف ظرف، ته نشین خواهد شد، لذا از ریختن ته آب به داخل رادیاتور خودداری كنید. البته مایع های آماده هم در بازار موجود است كه از روش اول قابل اطمینان تر است.
ریختن آب لوله كشی داخل منبع شیشه شور
این كار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب می شود، برای تامین این آب هم می‌توان از روش های بالا استفاده و یا از مایع های آماده برای این منظور استفاده كرد.
سنگین كردن بیش از حد خودرو
پر كردن صندوق عقب با وسایلی كه به آن احتیاجی نیست، باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود، حدالامكان باید خودرو خود را سبك كنید.
نصب باربند در مواقعی كه به آن نیاز نداریم
باربند را فقط باید زمانی بست كه به آن احتیاج داریم، زیرا وجود باربند باعث افزایش مصرف سوخت، حداقل به میزان 10 درصد می شود.
نشاندن كودك روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار
این اقدام بسیار خطرناك است و در یك تصادف كوچك اگر ایربگ باز شود، كودك ضربه شدید خواهد دید. حتی احتمال خفگی وجود دارد، بنابر این بهتر است همیشه كودك روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بنشیند.
استفاده از نور بالا در مه
در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را كمتر می كند. در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شكن دارد، باید آن را روشن كرد .
تكیه پا به كلاچ
بسیار دیده شده رانندگانی كه وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حركت می كنند، پای خود را روی كلاچ تكیه می دهند و كلاچ كورس كامل خلاصی را طی نمی كند. این كار باعث فشار آمدن به گیربكس نیز می شود.
جلو آوردن بیش از حد صندلی
خیلی از افراد فكر می كنند هرچه صندلی جلوتر باشد، تسلط راننده بیشتر است و به اصطلاح دست فرمان خوب می شود، اینطور نیست، صندلی باید طوری باشد كه راننده كاملا احساس راحتی كند.
گاز دادن قبل از خاموش كردن خودرو
این كار قبلا در خودرو های كاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد، اما در خودرو های انژكتوری این كار مضر است. زیرا زمانی كه شما گاز می دهید و سپس سویچ را می بندید، مقداری بنزین نسوخته باقی می ماند كه خود باعث خرابی سوزن انژكتور و بد كار كردن خودرو در هنگام استارت زدن دوباره می شود.
خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت
این كار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین می شود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود. زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باك وارد مسیر سوخت می شود و باعث اختلال در كار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و نهایتا انژكتور می شود.
تابستان فصل مسافرت است و بسیاری از هموطنان نیز از خودروهای شخصی برای تردد استفاده می كنند. كارشناسان می گویند چنانچه شهروندان در كنار رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، به مسایل فنی خودرو و همچنین فنون رانندگی بیشتر آشنا شوند سفر خوش و بی خطری خواهند داشت.

MAHDI-TONDAR
02-04-2013, 02:11 PM
اختصاصی خودروسازی؛
خطاهای نابخشودنی در نگهداری و تعمیر خودرو

در نگهداری و مراقبت از خودروها، نکات مشترکی وجود دارند که سوای نوع و مدل خودرو باید رعایت شوند. اما رفتارهای اشتباهی که بعضاً در طی فرایند انجام می‌دهیم و کوتاهی‌هایی که در بر طرف کردن مشکلات خودرو مرتکب می‌شویم می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.


پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی- در زیر لیستی از ۱۰ موردی که می‌تواند خسارت‌های بزرگی به خودرو وارد کند، مشکلاتی در حین رانندگی به وجود بیاورد یا عمر مفید خودرو را کاهش دهد را به تفصیل بیان خواهیم نمود.


کابل‌های باتری
در اکثر خودروهای امروزی بستی فولادی در کنار قسمت سربی در باتری استفاده می‌شود. این دو فلز نامتجانس به مرور زمان خوردگی پیدا می‌کنند اما با سرویس خوب، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. اکثر اوقات هنگام تعمیر سر کابل‌های باتری از یک ترمینال برای رفع این مشکل استفاده می‌شود.


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/1130044441273889770.jpg


اما این ترمینال را تنها باید به صورت موقت و در شرایط ضروری استفاده کنید زیرا این نوع ارتباط کابل با باتری، بازده کابل را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. بنابراین باتری هیچ‌گاه به طور کامل شارژ نمی‌شود و استارت درست کار نخواهد کرد، حتی مشکلات اساسی در برق خودروهایی که از این ترمینال‌ها استفاده می‌کنند نیز مشاهده شده است. بنابراین کابل‌های معیوب باتری را هر چه سریع‌تر تعویض کنید تا به مشکلات بعدی گرفتار نشوید.


واسکازین یا روغن جعبه دنده
این روغن نقشی اساسی در عملکرد خودرو دارد. برخی از شرکت‌های خودروساز زمانی را به طور پیشنهادی برای سرویس جعبه دنده در نظر می‌گیرند. اما بنا بر آمار ۸۵ درصد مشکلات مرتبط با جعبه دنده به واسکازین برمی‌گردد. این مجموعه که در کنار موتور خودرو قرارگرفته است یکی از گران‌بهاترین اجزای خودرو برای جایگزینی است. زمان تعویض روغن جعبه دنده به زمانی که راننده در بزرگراه‌ها می‌گذراند (۵۵درصد) در مقابل زمانی که در شهر به رانندگی می‌پردازد (۴۵درصد) بستگی دارد. البته بسته به نحوه رانندگی این زمان ممکن است زودتر فرا برسد.


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/2130044442010139770.jpg


گرما و حرارت قاتل واسکازین است. این روغن در دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت عملکردی مناسب دارد و در دمای ۲۲۵ درجه فارنهایت می‌سوزد. اگر مشاهده کردید که این روغن سیاه و سوخته است مطمئن باشید که آسیب‌هایی به خودروی شما وارد شده است. هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر یا هنگامی‌که این روغن شروع به تیره شدن می‌کند باید آن را تعویض کنید.


شمع خودرو
پیشرفت‌هایی که در قسمت الکترونیکی و رایانه خودروها شده باعث شده توجه کمتری به شمع‌ها معطوف شود. مشکلی که در اینجا وجود دارد استفاده از شمع‌های فولادی با سر آلومینیومی‌است.


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/3130044442382171020.jpg


بار دیگر مجاورت این دو فلز می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. اما با سرویس منظم می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.


کنترل چراغ‌های هشدار مرتبط با عملکرد موتور خودرو
وقتی که این چراغ روشن شود بدان معنی است که کامپیوتر خودرو مشکلی را در سیستم سوخت رسانی یا دفع گازهای آلاینده شناسایی کرده است. البته روشن شدن یک چراغ می‌تواند به ۲۰۰ کد خطای متفاوت مرتبط باشد. حتی اگر موتور خودرو به خوبی کار ‌کند، مشکل به وجود آمده می‌تواند در دراز مدت خطرساز شود. به عنوان مثال بعضی از روشن بودن این چراغ در خودرویشان به مدت ۲سال می‌گویند!


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/4130044442982014770.jpg


مدنظر قرار دهید که وقتی که این چراغ روشن باشد ممکن است کامپیوتر خودروی شما تست‌های بعدی بر روی خودرو را تا زمان تعمیر این مشکل به تعویق بیندازد. وقتی این چراغ روشن می‌شود، کد مربوطه ذخیره می‌شود. یک کد ذخیره شده تنها به قسمتی خاص که کامپیوتر با آن مشکل دارد اشاره می‌کند. به عنوان مثال وقتی که کد PO۴۷۱ توسط سیستم ذخیره می‌شود بدان معناست که سنسور O2 (اکسیژن ) با مشکلی مواجه شده است و سوخت کافی به موتور نمی‌رسد. این مشکل بدان معنا نیست که سنسور O2 معیوب است، بلکه بدان معناست که این سنسور به اندازه کافی جابجایی را در مقابل خود مشاهده نکرده است. این کد به متخصص می‌تواند نتایج زیادی را بدهد. به عنوان مثال بیان کند که این مشکل در صبحی سرد و هنگامی‌که موتور سرد بوده به وقوع پیوسته یا بیان کند که این مشکل وقتی موتور با حداکثر توان کار می‌کرده و بیش از حد گرم شده به وقوع پیوسته است. بنابراین تعمیرکار خودروی شما نگاهی به پمپ مخصوص بنزین می‌اندازد و در صورت وجود مشکل، آن‌را برطرف می‌کند.


سنسور اکسیژن (O2)
این سنسور، مهم‌ترین سنسور در خودروهای امروزی است.اما این سنسور هم مانند شمع‌های خودرو به مرور زمان فرسایش پیدا می‌کند.هر زمان که موتور خودرو شروع به کار می‌کند این سنسور شروع به فعالیت می‌کند تا از کامل بودن احتراق سوخت مطمئن شود و اگر عمل احتراق به خوبی انجام نگیرد، به کامپیوتر خودرو تغییرات مورد نیاز برای عمل احتراق بعدی را یادآور می‌شود. پس از مدتی، این سنسور تنبل شده و از کالیبره خارج می‌شود. اکثر سنسورهای خودروهای امروزی پس از طی ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر با مشکل مواجه می‌شوند.


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/5130044443489514770.jpg




این سنسور بر روی مصرف سوخت و کارایی خودرو تأثیر مستقیم داشته و کاتالیزور خودرو را محافظت می‌کند. تمیز نگه داشتن و اطمینان از عملکرد صحیح این سنسور بسیار مهم است تا کارایی و میزان مصرف سوخت به طور بهینه تنظیم شود. محافظت از مبدل‌های کاتالیزوری با توجه به قیمت بالای آن‌ها نیز بسیار مهم است. بهترین راه برای کنترل کارایی موتور، زیر نظر داشتن میزان مصرف سوخت است.


تعویض روغن به طور زمان‌بندی شده
داشتن مشغله‌های فراوان بعضاً باعث می‌شود فراموش کنیم روغن موتور را به موقع تعویض کنیم. برخی معتقدند پس از طی ۶۰۰۰ کیلومتر باید روغن را تعویض کنند اما برخی بالای ۸۵۰۰ کیلومتر را با هر بار تعویض روغن طی می‌کنند. برخی از شرکت‌های خودروسازی هم از مانیتوری برای نشان دادن وضعیت روغن موتور خودرو استفاده می‌کنند. این مانیتورها از الگوریتمی‌برای اندازه‌گیری عمر روغن استفاده می‌کنند. هرچند که این سیستم‌ها نمی‌توانند شرایط محیطی و کثیف بودن روغن را نیز مدنظر قرار دهند. اما مسئله اساسی تنها خود روغن موتور نیست بلکه فیلتر روغن را نیز باید تعویض کنید. اکثر فیلترهای روغن را با طی ۶۰۰۰ کیلومتر باید تعویض کنید. اگر به موقع روغن و یا فیلتر روغن را تعویض نکنید می‌تواند به طور مستقیم پیامدهای ناخوشایندی بر روی موتور خودروی شما داشته باشد.


روغن ترمز
روغن ترمز جذب کننده رطوبت است و بعضاً بعد از دو سال به وسیله آب اشباع می‌شود. این مشکل می‌تواند اثراتی مخرب بر روی سیستم ترمز داشته باشد و باعث خوردگی و زنگ زدن اجزای ترمز شود. روغن ترمز تمیز نه تنها عملکرد ترمز را بهبود می‌بخشد بلکه از سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) نیز برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. قسمت ABS ، گران‌ترین مؤلفه سیستم ترمز است و برای عملکرد ایمن ترمزها ضروری است.


فشار باد لاستیک‌ها
مهم‌ترین نکته در این قسمت آن است که تنها یک مقدار مشخص برای میزان فشار باد لاستیک خودروی شما وجود دارد که معمولاً توسط شرکت سازنده خودروی شما اعلام می‌شود. البته این فشار به ازای هر ۱۰ درجه تغییر در دمای محیط، به میزان ۱ پوند تغییر می‌یابد. تنظیم فشار باد لاستیک‌ها برای داشتن رانندگی امن و مصرف بهینه سوخت ضروری است. نیتروژن به تغییرات دمایی محیط آنچنان حساس نیست و استفاده از آن توصیه می‌شود. تنظیم صحیح فشار لاستیک‌ها می‌تواند تا ۳۵ درصد تأثیر مثبت بر عمر لاستیک خودروی شما داشته باشد.


تمیز کردن سیستم سوخت رسانی
کربن محصول احتراق در اکثر موتورهاست. به مرور زمان کربن تولیدی توسط موتور خودرو افزایش می‌یابد (دقیقاً مانند جرمی‌که بر روی دندان وجود دارد) و بر روی کارایی موتور، میزان مصرف سوخت و شرایط ایده‌آل خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. برای افزایش عمر موتور خودرو، مصرف بهینه و نهایتاً تجربه رانندگی بهتر توصیه می‌کنیم موتور و سیستم سوخت رسانی خودرو را کربن زدایی کنید.


سیستم تهویه مطبوع
مطمئناً همه ما از این سیستم برای یک بار هم که شده استفاده کرده‌ایم. برای حدود ۳ دهه تولیدکنندگان خودرو به اندازه‌گیری دقیق میزان فرئون مورد نیاز برای سیستم تهویه خودرو پرداخته‌اند. اما به محض اینکه این سیستم عملکرد مطلوبی ندارد همه می‌خواهند میزان این گاز را افزایش دهند. قبل از این کار مدنظر قرار دهید که مطمئناً نشتی در قسمتی از سیستم وجود دارد که باید به شناسایی و رفع آن بپردازید و بعد از آن سؤال اساسی این است که این میزان چقدر از حد مطلوب کمتر است؟ اما جواب دادن به این سؤال سخت است. بنابراین باید میزان فرئون موجود را تخلیه کنید و از نو، با میزان دقیق که برچسب گذاری شده مجدداً این سیستم را راه اندازی کنید. این تنها راه برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم و عدم آسیب به آن است. البته اگر میزان فرئون سیستم خیلی کم شده است ممکن است رابطه‌ای مستقیم بین این کاهش شدید و کم بودن روغن برقرار باشد.

abbasi
02-04-2013, 04:41 PM
در پست 1 نوشته شده هنگام روشن نمودن کولر حتما توقف نموده
ولی در پست 4 نوشته شده از روشن کردن کولر در حالت توقف خود داری نمایید

abbas ali
02-05-2013, 08:10 PM
در هنگام استارت زدن پا روي كلاچ فشار دهيد تا فشار اضافي به استارت وارد نشود

sina_l90
02-05-2013, 08:37 PM
خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت
این كار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین می شود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود. زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باك وارد مسیر سوخت می شود و باعث اختلال در كار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و نهایتا انژكتور می شود.
تابستان فصل مسافرت است و بسیاری از هموطنان نیز از خودروهای شخصی برای تردد استفاده می كنند. كارشناسان می گویند چنانچه شهروندان در كنار رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، به مسایل فنی خودرو و همچنین فنون رانندگی بیشتر آشنا شوند سفر خوش و بی خطری خواهند داشت.

///////

این قسمت به نظر من اشتباه هستش چون بنزین همیشه در حال تکان خوردن هست و خیلی کم در حالت ثابت هستش که بنزین بخواد رسوب ببنده !!

MATIN
03-23-2014, 07:24 AM
عیوب متداول خودرو در هنگام سفر
پرشین خودرو: کسانی که خودروی شخصی را برای انجام سفرهای نوروزی انتخاب می‌کنند بهتر است با بعضی عیوب متداول خودرو در سفر آشنا شوند تا مشکلات خودرو موجب تلخ شدن اوقاتشان نشود.
بعضی از مشکلاتی که معمولاً رانندگان در سفر با خودروی شخصی مواجه می‌شوند به این ترتیب است:

کنترل سیستم سوخت رسانی
ابتدا لوله متصل به باک و بنزین را پیدا کرده و لوله را از طرف پمپ در بیاورید. سطح لوله را نسبت به سطح باک کمی پایین‌تر بگیرید. اگر مایع بنزین جاری شد باک بدون عیب است، اگر بنزین جاری نشد باک گرفته است. در صورت گرفتگی باک می‌توانید با فوت کردن به داخل لوله، گرفتگی را برطرف کنید. اگر عیب از باک نبود، لوله بنزین را که از پمپ بنزین به کاربراتور وصل شده، از جای خود (کاربراتور) در بیاورید سر لوله را به طرف خارج موتور بگیرید. تک استارت بزنید، اگر مایع بنزین بدون حباب جهید، پمپ سالم است، در غیر این صورت توری صافی بنزین گرفته است. با فوت کردن یا باد گرفتن، عیب برطرف می‌شود. در صورت بیرون آمدن مایع بدون حباب از لوله پمپ و روشن نشدن آن، عیب در کاربراتور است. با باز کردن هواکش و حرکت پیستون کاربراتور به طرف بالا، (در صورت داشتن گیر با روغن عیب را برطرف کنید) موتور روشن خواهد شد.

کنترل سیستم جرقه‌زنی
اولین کنترل و بررسی را از وایرها، دلکو و کویل شروع کنید. در ابتدا دقت کنید که وایرها از جای خود بیرون یا قطع نشده باشند. در دلکو را از جای خود جدا کرده و دقت کنید که ترک نداشته باشد. از کسی کمک بخواهید که به خودرو تک استارت بزند. در حالت فوق، چکش برق خواهد چرخید و جرقه آبی رنگی بین دهانه پلاتی دیده خواهد شد.

چگونه در تصادفات زنده بمانیم؟
تصادف اتومبیل بدون هیچ اخطار قبلی اتفاق می‌افتد، اما خیلی وقت‌ها حادثه چند لحظه قبل از وقوع اخطار می‌دهد و در همین لحظات است که عکس‌العمل صحیح می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

مه غلیظ
وقتی مه غلیظی اطراف تپه را می‌پوشاند، کاهش دید تا حد تقریبا صفر، قدرت جهت‌یابی شما را از بین می‌بد و در چنین شرایطی بیشتر مردم دچار ترس آنی شده و تصور می‌کنند که در دامی مهلک گرفتار آمده‌اند. به همین دلیل ممکن است رفتاری انجام دهد که احتمال بروز خطر را افزایش دهد. در حالی که اگر با خونسردی مانع از غلبه ترس شوید می‌توانید شرایط را بسنجید و متناسب با آن تصمیم بگیرید؛ مثلا پناهگاهی پیدا کنید و صبر کنید تا شرایط ادامه فعالیت برای نجات فراهم شود.

بریدن ترمز
اگر در حین رانندگی متوجه شدید که ترمز اتومبیل بریده است، دستپاچه نشوید و سعی کنید با عوض کردن دنده (معکوس) و با استفاده از ترمز دستی، سرعت اتومیبل را بگیرید. برای این کار ابتدا باید چند کار را انجام دهید؛ پای خود را از روی گاز بردارید، چراغ‌های چشمک‌زن (فلاشر) را روشن کنید، چند بار پدال ترمز را فشار دهید (ممکن است تماس ترمز برقرار شود)،‌ دنده معکوس بکشید و از ترمز دستی استفاده کنید، دقت کنید که ترمز دستی را به آرامی بکشید، طوری که مطمئن باشید نخواهد برید.
حالا در جستجوی راه‌هایی برای فرار باشید و مکان‌هایی را که می‌توانید از جاده خارج شوید، بررسی‌ کنید؛ جاهای صاف و نرم و یا پیچ‌هایی که در مقابل آن‌ها سینه‌کش ملایم یک تپه وجود دارد، مطلوب است.
اگر امکان کم کردن سرعت نیست- مثلا در سرازیری یک تپه- در این صورت اتومیبل را به دیواره‌ها و کناره‌های مسیر بسابید و سرعت را بگیرید. حتی از اتومبیل‌های جلویی هم می‌توانید برای نجات خود استفاده کنید. برای این کار، تا حدی که شرایط اجازه می‌دهد، اتومبیل خود را به آرامی به اتومبیل جلویی بزنید و با استفاده از چراغ‌های چشمک‌زن، نور بالا و بوق، به راننده جلویی بفهمانید که در شرایط اضطراری هستید.

ترکیدن لاستیک

به هنگام ترکیدن یا پنچرشدن ناگهانی لاستیک، با حفظ خونسردی خود، پایتان را از روی پدال گاز بردارید، از ترمز ناگهانی بپرهیزید، از بازی کردن با فرمان خودداری کنید و با دو دست محکم آن را نگه دارید. چنانچهلاستیک جلو سمت چپ ترکید، حتی‌المقدور خودرو را به سمت راست هدایت نمایید تا مانع از منحرف شدن به سمت چپ شود.

تصادف‌های اجباری
اگر تصادف اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، با آن کنار بیایید و سعی کنید طوری تصادف کنید که کمترین صدمه به دیگران و خودتان وارد آید. به طور کلی، سعی کنید از توقف ناگهانی و برخورد با هر چیز ممکن پرهیز کنید.برای برخورد کردن با چیزی به منظور توقف، یک حصار بهتر از یک دیوار است، یا تعدادی نهال و بوته نزدیک هم، به مراتب بر یک درخت قطور ارجحیت دارند. یک حصار از انبوه نهال و بوته، اتومبیل شما را متوقف خواهد کرد؛ اما برخورد با دیوار و درخت، توقفی مرگ‌بار به دنبال خواهد داشت.

بیرون پریدن از اتومبیل
در مواجهه با تصادف، سعی کنید از اتومبیل بیرون نپرید، مگر اینکه مطمئن باشید که برخوردی مرگ‌آور با صخره خواهید داشت یا از دره‌ای فرو خواهید افتاد که احتمال زنده‌ ماندن در آن صفر است. پس اگر تصمیم به پریدن گرفتید، ابتدا در را بگشایید، کمربند ایمنی را باز کنید، سعی کنید خود را- مثل یک توپ- گلوله کنید، سرتان را محکم به سینه بچسبانید، پاها و زانوها را جمع کنید، بعد تا حد امکان کمر را خم کنید، آنگاه با حرکتی غلطان از اتومبیل بیرون بپرید، به هنگام رسیدن به زمین هم سعی نکنید خود را نگاه دارید، بلکه به غلطیدن ادامه دهید.

کمک‌رسانی در تصادفات جاده‌ای
یکی از مشکلاتی که پس از تصادفات رانندگی به وجود می‌آید کمک ب مصدومان و انتقال سریع آن‌ها به مراکز درمانی است. در زمان وقوع تصادف وظیفه شرعی و انسانی حکم می‌کند که به نجات مصدومین بشتابیم، بنابر این در زمانی که امدادگران در محل تصادفات حضور ندارند لازم است مردم به یاری مجروحین حوادث شتافته و آنان را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال دهند.

توجه داشته باشید برای امدادرسانی به مصدومین حوادث رانندگی به این ترتیب عمل کنید:
* خونسردی خود را حفظ کنید
* در صورت نشت بنزین افراد را ا ز خودرو دور کنید و در اطراف خودرو سیگار یا آتش روشن نکنید.
* همیشه یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز در خودرو همراه داشته باشید.
* در صورت امکان سر باطری‌های خودرو را از باطری جدا کنید.
* در صورت آتش‌سوزی در داخل موتور به هیچ وجه در موتور خودرو را باز نکنید.
* در صورت آغشته‌شدن البسه به بنزین و روغن آب باطری خودرو، حتما آن‌ها را از تن خارج کنید.
* در صورت استفاده از خاموش کننده پس از پاشیدن ماده خاموش کننده به زیر موتور، با احتیاط لازم در موتور خودرو را باز و حریق را خاموش کنید.
* در صورت نداشتن خاموش کننده از خاک یا ماسه موجود در محل جهت خاموش کردن آتش استفاده کنید.

نحوه امدادرسانی به مصدومان در تصادفات
* مصدومان محبوس شده در داخل ماشین را با فشار و کشش خارج نکنید، چرا که ممکن است آسیب‌دیدگی مصدوم افزایش یابد.
* مصدومانی که دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شده‌اند در اولویت درمانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.
* را تنفسی حادثه‌دیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شیء که داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس کند.
*در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم تنفس‌ آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید، با دو انگشت خود سوراخ‌های بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینه‌اش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یک بار این عمل را تکرار کنید تا مجروح بدون کمک قادر به تنفس باشد.
* با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل خونریزی از ادامه خونریزی جلوگیری کنید، در صورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا آورید تا خونریزی کمتر شود.
* در صورت شکستگی پا و دست نسبت به ثابت کردن آن با آتل و یا تخته و یا اجسام مشابه و یا بانداژ اقدام کنید.
* در صورتی تعداد زیادی مجروح در محل وجود دارند و مشکل تنفسی ندارند، کمک به مصدومین دارای خونریزی شدید در اولویت است.
* در صورت نبود تجهیزات کمک رسانی حتی‌المقدور از وسائل قابل دسترسی استفاده شود.
* در هنگام حمل مصدوم دقت کنید که ضایعات بیشتری به مصدوم وارد نکنید. حمل غیر اصولی مصدوم باعث ضایعات بیشتر و حتی قطع ضایعات نخاعی می‌شود.

L90
02-24-2015, 01:33 PM
همه چیز درباره رانندگی با خودروهای صفر


تین نیوز | شاید تصور کنید خرید یک خودروی صفر کیلومتر در مقایسه با یک خودروی دست دوم دغدغه کمتری دارد. اما خرید یک خودروی صفر کیلومتر هم کاملا شانسی است و ممکن است حتی پس از خرید، این خودرو هم با مشکلاتی شبیه خرید یک خودروی دست دوم مواجه شوید.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید خودرو هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر گرم است. اگر این روزها قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر را دارید یا بتازگی خودروی صفر کیلومتر خریده اید شاید خواندن مطالبی که در ادامه به آن اشاره می شود برای شما کاربردی و آموزنده باشد.

قبل و بعد از تحویل خودرو

وقتی مشتری برای تحویل خودرو مراجعه می کند باید به چند نکته توجه داشته باشد. مهندس فریبرز زینالی، مدیر مهندسی خودروی شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در گفت و گو با جام جم ضمن تائید این موضوع می گوید: خودروهایی که به مشتری تحویل داده می شود باید فرآیند موسوم به PDS یا Pre Delivery Service را پشت سر گذارد. این فرآیند به این معنی است که پیش از تحویل خودرو به مشتری، مجموعه ای از فعالیت ها و کارکردهای خودرو در بخش های عملکردی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد تا مطمئن شویم خودرو با عملکرد کامل و صحیح در اختیار مشتری قرار می گیرد. فرآیند دیگری وجود دارد که تحت عنوان Handover از آن نام برده می شود. به این معنی که مشتری به مدت 30 تا 40 دقیقه در زمینه عملکرد خودرو تحت آموزش قرار می گیرد تا با عملکرد آن آشنا شود. گاهی مشتری خودرویی می خرد که ممکن است با سیستم عملکرد آن آشنا نباشد. در این فرآیند درباره عملکرد قسمت های مختلف خودرو مانند چگونگی باز شدن در صندوق عقب، قفل کردن شیشه های عقب خودرو یا عملکرد سیستم تهویه خودرو، سیستم صوتی و امکاناتی که در داخل خودرو تعبیه شده است اطلاعاتی در اختیار خریدار قرار می گیرد. هدف از فرآیند Handover آشنایی مشتری با خودروی جدید خریداری شده و امکانات مختلف آن است. بنابراین اگر خریدار در آینده با علائم هشداردهنده ای روبه رو شود یا بخواهد از عملکرد های مختلف در نظر گرفته شده برای خودرو استفاده کند با این موضوعات آشنایی کامل دارد. در حقیقت این فرآیند آموزش ابتدایی موضوعات مرتبط با خودرو به خریداران است.

مشتری دقت داشته باشد

این کارشناس خودرو در ادامه با اشاره به اهمیت دو فرآیندی که پیش از این اشاره شد، می گوید: در فرآیند PDS مجموعه ای از نکات مورد توجه است. این فرآیند یک فعالیت بازرسی است که توسط نمایندگی انجام می شود و مجموعه ای از ویژگی های خودرو از فعالیت های مکانیکی و امکانات و تجهیزات جانبی و تزئینی خودرو را شامل می شود. نمایندگی موظف است بدنه خودرو را بدقت مورد بازرسی قرار دهد تا مطمئن شود هیچ گونه نشتی روغن وجود ندارد. در این فرآیند، فرمان و چراغ های خودرو هم کنترل می شود. ممکن است مشتری از جنس عملیاتی که در این فرآیند انجام می شود اطلاعاتی نداشته باشد؛ اما خروجی این فرآیند برای مشتری این است که عملکرد خودرو صحیح و سلامت باشد. در فرآیند Handover آموزش عملکردی خودرو مورد توجه است. مشتری باید هنگام تحول خودرو کلیات فرآیند PDS را مورد توجه قرار دهد تا از عملیاتی که پیش از تحویل خودرو در نمایندگی انجام شده مطلع شود. البته خودش هم می تواند بعد از تحویل خودرو نگاهی به آن بیندازد و از سالم بودن چرخ ها و میزان باد لاستیک ها ، نبود هرگونه خط و خش و خوردگی در بدنه و نبود نشتی روغن در بخش های مختلف اطمینان حاصل کند.

دفترچه هایی که خوانده نمی شود

یکی دیگر از نکاتی که خریداران باید به آن توجه داشته باشند دفترچه راهنمای مشتری است. زینالی به اشاره به این موضوع تاکید می کند: هنگام خرید خودرو دو دفترچه در اختیار خریداران قرار می گیرد که یکی از آنها دفترچه راهنمای محصول است . آنچه در فرآیند Handover برای مشتری توضیح داده می شود در یک فرصت محدود ارائه می شود و خریدار می تواند اطلاعات بیشتر در این زمینه را در دفترچه راهنمای محصول مطالعه کند. بیشتر خریداران فکر می کنند با خودرو آشنا هستند و معمولا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نمی کنند. دومین دفترچه به سرویس ها و گارانتی خودرو مربوط است. اگر مشتری این دفترچه را بخوبی مطالعه کند درباره این که باید در چه کیلومترهایی و در چه زمان هایی برای سرویس خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه کند به اطلاعاتی دست پیدا می کند. در این دفترچه راهنما به عواملی که موجب باطل شدن گارانتی خودرو و اقداماتی که موجب باطل شدن شرایط گارانتی نمی شود هم اشاره شده است. علاوه بر این، به نکات ایمنی که خریداران ملزم به رعایت آن هستند و مسائل امنیتی مربوط به خودرو نیز اشاره شده است. بنابراین خریدار باید به مجموعه مسائلی که در دفترچه راهنمای محصول و دفترچه گارانتی خودرو اشاره شده توجه داشته باشد و این موضوعات را بدقت مورد مطالعه قرار دهد.

وی می افزاید: توصیه ما به خریداران خودرو این است که در مواقع تعیین شده برای سرویس خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه کنند . تاکید بر مراجعه به نمایندگی های مجاز تعمیر خودرو فقط به سرویس های اولیه محدود نمی شود بلکه بهتر است برای سرویس های ادواری خودرو نیز به نمایندگی های مجاز مراجعه شود، به این ترتیب مشتری می تواند مطمئن باشد قطعاتی مانند فیلترها و روغن که در سرویس تعویض می شود یا به طور کلی قطعات مصرفی در در سرویس های اولیه و ادواری مورد تائید شرکت خودروساز است. اینها مجموعه نکاتی است که خریداران خودرو و مشتریان شرکت های خودروساز باید به آن توجه داشته باشند.


چرا آب بندی؟

یکی از دغدغه های خریداران خودرو چگونگی آب بندی خودروهای صفر کیلومتر است. شاید آب بندی واژه چندان مناسبی برای این اقدامات نباشد اما در حقیقت منظور از آب بندی، آماده کردن ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی مدت از آن است.

کارشناسان خودرو می گویند قطعات مختلف مانند پیستون ها، رنگ ها و دیگر قسمت ها باید با کارکرد مناسب و بهینه از طریق روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شود. گاهی به دلیل غیر همجنس بودن قطعات یک خودرو، این قطعات باید هماهنگ شود. در خودروهایی که توسط شرکت های بزرگ خودروسازی در سطح دنیا ساخته می شود قطعات خودرو پیش از نصب به طور جداگانه آب بندی و با هم هماهنگ شده است. بنابراین راننده بعد از خرید این خودرو می تواند براحتی و با سرعت و شرایط دلخواه خود رانندگی کند. بهتر است در هزار کیلومتر نخست رانندگی با این خودرو تا حد امکان فشار کمتری به خودرو وارد شود. بنابراین باید در سربالایی از دنده سنگین و مناسب بهره گرفته شود. شتاب گیری مناسب پیش از رسیدن به سربالایی راهکار مناسبی برای جلوگیری از فشار وارد شدن به خودروست. بهتر است در این مدت از دور موتور کمتر و دنده سبک تر استفاده شود.برای استفاده از پدال گاز هم محدودیت هایی در نظر گرفته شده است و هرگونه تخت گاز رفتن با خودروی ممنوع است. بعضی خریداران بعد از خرید خودروی صفر رینگ ها را تعویض می کنند که چنین اقدامی بدون نظر کارشناسی به شاسی خودرو آسیب می رساند. روغن موتور و فیلتر آن هم باید بعد از هزار کیلومتر اول تعویض شود.

اما مدیر مهندسی خودروی شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در این باره نظر متفاوتی دارد. وی می گوید: در گذشته تاکید می شد خودروهای صفر کیلومتر به آب بندی نیاز دارد به این دلیل که در گذشته با توجه به فناوری هایی که در تولید خودرو مورد استفاده قرار می گرفت لازم بود برای هر خودرو در کیلومترهای اولیه رانندگی، محدودیت هایی در نظر گرفته شود. اکنون نیز طبق عادت بیشتر مشتریان سعی می کنند این موضوع را تا حد زیادی رعایت کنند اما واقعیت این است که خودروهای امروزی براساس فرآیندی طراحی شده است که از روز نخست بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. یعنی این طور نیست که خودرو روزهای اول عملکرد ضعیف تری داشته باشد و با گذشت زمان این عملکرد بهبود پیدا کند. اما رفتارهای نابجا در رانندگی مانند شتاب گیری یا ترمز های ناگهانی که به قطعات خودرو آسیب می رساند از همان کیلومترهای ابتدایی مورد تائید نیست. شرایط استفاده مناسب از خودرو از تعاریفی است که به عنوان ضوابط گارانتی خودرو از سوی خودروسازان مورد توجه قرار می گیرد. ما خودرو را برای استفاده در شرایط عادی گارانتی می کنیم. اگر قرار باشد از خودرو برای رالی استفاده شود یا شتاب های ناگهانی به خودرو وارد شود قطعا خودرو صدمه می بیند.


آب بندی دیگر جدی گرفته نمی شود

معمولا این روزها کمتر کسی را پیدا می کنید که به آب بندی خودروی صفر کیلومتری که بتازگی خریده، اهمیت بدهد زیرا آنها بر این باورند خودروهای امروزی نیازی به آب بندی ندارند و این تصوری است که بیشتر آن دسته از افرادی که به قول معروف سن و سالی از آنها گذشته است به آن توجه دارند. این در حالی است که تعمیرکاران خودرو بر این باورند عادت های نادرست ما در استفاده بهینه از خودرو با پیامدهای بسیاری همراه است که می تواند در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند. یکی از این نکات، آب بندی خودروست که گرچه ممکن است بر عملکرد خودرو به طور مستقیم تاثیری نداشته باشد و پیامدهای ناشی از آن بزودی خود را نشان ندهد اما می تواند با مشکلاتی همراه باشد که با گذشت زمان خود را نشان می دهد.

به گفته تعمیرکاران خودرو بهتر است در 750 کیلومتر نخست رانندگی با یک خودروی صفر کیلومتر بویژه زمانی که بار زیادی در خودرو وجود دارد از رفتن به سربالایی های پرشیب خودداری شود. همچنین توصیه می شود دنده های اتومبیل صفر کیلومتر به گونه ای تغییر داده شود که همواره دور موتور خودرو بین 2500 تا 4000 دور قرار گیرد. بهتر است هنگام رانندگی با یک خودروی صفر کیلومتر هیچ گاه تخت گاز نروید و از حرکت در مسیرهای طولانی مانند بزرگراه ها با دور ثابت تا حد امکان خودداری کنید. در 750 کیلومتر دوم رانندگی با این خودرو جدید نیز بهتر است از شتاب گیری های سریع و تخت گاز رفتن اجتناب کنید و از دنده معکوس نیز استفاده نکنید.