PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خیابان سورنا امروزی شدن خودروها به سبک ایرانی


تندر LP
02-09-2010, 11:15 PM
خیابان سورنا پیشرفت به سبک ایرانی است. برداشتی سترون و ناقص از برخورد با تکنولوژی، نگاه وارونه به پیشرفت است که در پس آن موفقیت جوانه نمی‏زند. جوان اسپرت باز هویت فراموش شده اش را در ظواهری می‏جوید که اتومبیل اش را بدان می‏آراید. این هم حکایتی است....
سازندگان اتومبیل که روزگاری هدف از ساخت این وسیله را کمک به تسهیل رفت و آمد آدمی عنوان می‏کردند، اکنون به چیزی فراتر از سطح تحلیل پیش گفته در مورد خودروهای خود می‏اندیشند. این باور از دهه 1930 که اوج هنرنمایی جنرال موتورز بر روی خودروهای تولیدی آغاز شده بود شکل گرفت. جنرال موتورز با ایجاد تغییرات سالانه در اتومبیل‌های ‌تولیدی طراحی اسرافکارانه ای را باب کرد که در نتیجه آن هر گونه مقاومت در برابر این وسیله از بین می‏رفت. اتومبیل در چشم آدمی جذابیت یافت تا در اندک زمانی برای بسیاری از گروههای اجتماعی به یکی از بارزترین مظاهر مصرف چشمگیر و تفاخر اجتماعی تبدیل شود. نشانه‌های ‌بارز این مصرف چشمگیر و تفاخر اجتماعی ناشی از وجود خودرو زیر پای شما در تهران امروز به تمامی قابل مشاهده است. آنجا که خودرو بیرون از قلمرو آسایش آدمی قرار گرفته تا مصرف تظاهری بارزترین بهانه برای استفاده از آن تلقی شود.
اینجاست که خیابان معروف به سورنا در تهران بزرگ پاتوق دهها جور آدمی که این وسیله نقلیه برایشان اهمیتی فراتر از حمل و نقل صرف پیدا کرده است می‏شود. گواه واقعی این ادعا ارقام هنگفتی است که در نتیجه دخل و تصرف در شکل و شمایل اتومبیل‌های ‌دارندگان خودرو، از جیب یکی خارج و به جیب دیگری سرازیر می‏شود تا تفاوت قیمت پژو 206 شما با همتای مقابل در خیابان سورنا به 11 میلیون تومان ناقابل برسد.
برای امید 24 ساله که تخته گاز راه افتاده و 16 خیابان را پشت سر گذاشته تا به سورنا برسد، 11 میلیون تومان اما فقط پول سلامتی است. او که خود را عاشق اتومبیل می‏داند در پاسخ به این پرسش که چرا 4 میلیون و 500 هزار فقط برای تعویض رینگ خودرواش پرداخت کرده یک جواب کوتاه می‏دهد: وقتی نمی‏توانم بروم دوبی و آنجا ماشین آخرین سیستم سوار بشوم، چرا اینجا این کار را نکنم، من عاشق رانندگی ام.
اتومبیل در این معنا به مدد ظاهر دلربا و قدرت تحرک بالا به مظهری برای گریز از جامعه تبدیل می‏شود.
6 میلیون خرج کردم تا وقتی تو بزرگراه زنجان می‏اندازم تولاین سرعت، کسی به گردم نرسد. این را حسین 26 ساله می‏گوید. برای او خودرو تجسم قدرت است، قدرتی که با آن میتوان برتحرک بالای خود دردل اجتماع دوید. برای ماندن درقلمرو این قدرت چه هزینه ای باید پرداخت؟ کندوکاو روانکاوانه در امیال جوانان اسپرت باز، راه رسیدن به پاسخ درست در این زمینه را هموار می‏کند. جوانانی که تنها در یک قلم برای تعویض رینگ‌های ‌خودرو خود و نصب 4 رینگ اسپرت GV به جای آن، حاضرند 4 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنند. آرمین 24 ساله که اسپرت کردن اتومبیل در خیابان سورنا برایش 7 میلیون تومان ناقابل آب خورده، هیچ گلایه از این امر ندارد او در پاسخ به چرایی این مسئله، سویه ای دیگر از این میل مبهم را به نمایش می‏گذارد: اگر می‏توانستم هر روز به پیست بروم و آنجا امتحان سرعت کنم باز هم همین قدر خرج ماشینم می‏کردم.
برای معرفی جوانان بیست و چند ساله ای که اتومبیل را فارغ از جنبه حیاتی آن مبنی بر ایجاد آسایش در رفت وآمد به وسیله ای در خدمت میل خستگی ناپذیر خود به قدرت، شهرت یا هر چیزی از این دست تبدیل کرده اند، خاستگاه طبقاتی معیار مناسبی نیست. یکی از فروشندگان لوازم یدکی در خیابان معروف به سورنا در این زمینه می‏گوید: اکثر آنها جوانانی هستند که بین 20 تا 22 سال سن دارند و بیشتر برای تفریح و جوانی این چنین پولهایی خرج می‏کنند. طیف طبقاتی خاصی هم ندارند از همه قشری در میان آنها دیده می‏شود، هر کسی هم به وسع خودش. مثلا کسی که پیکان جوانان 57 دارد 500 هزار تومان برای رینگ و لاستیک خرج می‏کند و کسی که بچه پولدار است و پژو 206 دارد گاه حتی تا شش میلیون هم برای ماشین اش رینگ اسپرت می‏اندازد. این فروشنده از روزهایی می‏گوید که کارش رونق می‏گیرد و به گفته خودش سرچراغ به شمار می‏آید: مهمترین زمان برای ما شب عید است، ما کارمان طوری است که ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با خودروهای صفر تازه از کارخانه درآمده دارد. فروشنده دیگری در توصیف آنچه وی اسپرت بازی می‏نامد چنین می‏گوید: هزینه‌های ‌صورت گرفته در سه حوزه تقسیم می‏شود. اول ظاهر خودروست که شامل رینگ‌ها ‌و بدنه می‏شود. دوم داخل خودرو و تزئینات داخلی است و سومین بخش شامل قدرت موتور وبخش مکانیکی آن می‏شود. وی در توضیح گزینه‌های ‌مورد نظر برای رینگ و لاستیک می‏افزاید: رینگ‌ها ‌بر اساس سایز بندی و جنس شان انتخاب می‏شوند. رایج ترینشان 14، 15، 16، 17، 18 و 20 است که بر اساس پهنای رینگ تقسیم می‏شوند. معروف ترین آرم‌ها ‌در این میان آرمهای خارجی است و بیشترین خودرویی که جوانان به اسپرت کردن آن علاقه نشان می‏دهند، پژو 206 است.
به اعتقاد یکی دیگر از فروشنده ها، علاقه جوانان اسپرت باز به استفاده از رینگ اسپرت در خودروها به مزیتی باز می‏گردد که این رینگ‌ها ‌نسبت به رینگ عادی دارند: در هندلینگ (Handeling) چرخ‌ها ‌تعادل ایجاد می‏کند این کار باعث می‏شود که خودروها به سطح جاده بچسبند و در نتیجه امکان چپ شدن آن در پیچ‌های ‌خطرناک جاده‌ها ‌بسیار کم می‏شود. هزینه‌هایی ‌که صرف تزئینات خارجی خودروها می‏شود موارد گوناگونی را در بر می‏گیرد. مواردی که نقش بسیار جدی در اطلاق مصرف تظاهری به رویه اتخاذ شده در پرداخت چنین هزینه‌هایی ‌دارد. از تعویض سپرهای عقب و جلو گرفته تا نصب دم عقب و باربند. تعویض چراغ‌های ‌خودرو و به اصطلاح عدسی کردن آنها در کنار رنگی کردن نور این چراغ‌ها ‌از دیگر موارد مورد علاقه جوانان اسپرت باز است.
تنوع به کار رفته در علایق مشتاقان مراجعه کننده به این خیابان به حدی است که یکی از فروشندگان را ناچار به اعتراف می‏کند: ما برای هر جزء خودروها جایگزین داریم. برخی حاضرند حتی هزینه‌های ‌کلانی را برای تغییر اگزوز خودروی خود پرداخت کنند. من خودم مشتری‌هایی ‌داشته ام که برای اسپرت کردن لوله اگزوز ماشین خود 300 هزار تومان هزینه کرده است. دامنه این تعویض‌ها ‌به برف پاک کن و نوار بیرونی دور درهای اتومبیل نیز کشیده است: کسی را می‏شناسم که برای نوار درهای اتومبیل اش بیش از 50 هزار تومان هزینه کرده است. یکی دیگر از فروشندگان خیابان سورنا در بخش مربوط به هزینه‌های ‌داخلی خودرو آمار جالبی در اختیارمان می‏گذارد. وی می‏گوید: تزئینات داخلی خودرو از رکاب و پادری شروع می‏شود و به بقیه اجزاء داخلی کشیده می‏شود. از صفحه کیلومتر شمار گرفته تا شیشه‌های ‌دودی و پرده‌های ‌برقی و سان روف (sunroof) برقی. همین چند وقت پیش یک نفر برای روکش صندلی ماکسیمای خود 460 هزار تومان پرداخت کرد.
در این خیابان رویایی اسپرت بازان ، فرمان خودرو بین 50 تا 100 هزار تومان معامله می‏شود. در اینجا کسانی تحت تاثیر میل مبهم هوس برای نصب یخچال در صندوق عقب ماشین خود بین 125 تا 400 هزار تومان می‏پردازند. در این خیابان، کسانی برای خرید پارکابی 15 تا 65 هزار تومان، برای سان روف (سقف برقی) 550 تا یک میلیون تومان و نیز برای نصب سیستم‌های ‌صوتی معروف به subsystem رقمی میان دو میلیون و 800 تا 6 میلیون تومان پرداخت می‏کنند. فروشنده می‏گوید: یک مشتری برای تعویض چراغ‌های ‌اتومبیل خود 600 هزار تومان پرداخت کرده است. فروشنده به تصریح می‏گوید: آن مشتری برای نصب بال عقب بر روی پژو 206 اش 4 میلیون پرداخت کرده است. این فروشنده و آن مشتری در کنار هم رقابتی را سازمان و سفارش می‏دهند که میل مبهم و انگیزه ای روانی در آن نقش تعیین کننده ایفا می‏کند. تحت تاثیر این انگیزه میلیون‌ها ‌تومان خرج می‏شود تا به گفته یکی از فروشندگان تنها 20 تا 50 کیلومتر بر سرعت خودروها افزوده شود. این عمل با دستکاری در سیلندرهای خودرو صورت می‏گیرد تا در نتیجه آن سرعت گردش پیستون‌ها ‌تغییر کند. شیفتگی به اتومبیل و تجسم آن به عنوان بخشی از حیات شخصی هر فرد کار را به آنجا می‏رساند که بعضی‌ها ‌برای اینکه خودروشان صدای بم و خفه تولید کند بین 145 هزار تا 500 هزار تومان هزینه کنند.
لوازم خریداری شده از سوی اسپرت کنندگان در خیابان سورنا یا از بازار اکباتان و امیر کبیر و چراغ برق تهیه می‏شود یا به صورت قاچاق از دوبی به ایران می‏آید. مراجعه کنندگان و فروشندگان با اصطلاحات خاص خود به سراغ هم می‏روند. اگر مشتری بگوید قالپاق گرد می‏خواهد، فروشنده در می‏یابد که طرف وسع مالی چندانی ندارد و قادر به تعویض رینگ نیست. اگر مشتری بگوید بوق خرگوشی می‏خواهد فروشنده به سراغ بوق‌های ‌فانتزی می‏رود، مشتری می‏تواند درخواست شیشه اگزوز می‏کند تا فروشنده به سراغ شیشه‌های ‌ضد ضربه ای برود که قدرت تحملی مقاومت در برابر پتک را هم دارند و بسیاری دیگر از این وسایل و اصطلاحات خاصی که به دنبال آن می‏آید.
اسپرت بازان مراجعه کننده به خیابان سورنا را خیلی عظیم جوانان تشکیل می‏دهد که اتومبیل برایشان نوعی فضای خصوصی به شمار می‏آید. فضایی که می‏توان با دخل و تصرف در آن مکانی ایمن به وجود آورد، آنگونه که میل پنهان در ناخودآگاه فرد به ارضاء کامل دست یابد. دکتر هومن طاهری کارشناس مسایل اجتماعی از منظری روانکاوانه ای به این پدیده نگاه کرده چنین می‏گوید: برای بحث در این زمینه می‏توان با مددگیری از نظریات روانکاوانه بری ریچاردز روانکاو برجسته انگلیس به بررسی پرداخت. ریچاردز با دقت در اتومبیل و ظاهر دلربای آن و نیز تحت تاثیر قدرت تحرک اش آن را مظهر گریز از جامعه و در نتیجه تفوق بر قوای مردم می‏داند. به اعتقاد وی اتومبیل در فضایی عمومی، نوعی فضای خصوصی فراهم می‏آورد. مکانی ایمن که در داخلش همه چیز به گونه ای مادرانه برای راحتی سرنشین ترتیب داده شده است.
وی می‏افزاید: ریچاردز معتقد است که اتومبیل برای ما عزیز است چرا که آن را تجسم خیالات مبنی بر خود شیفتگی مان می‏پنداریم، آنگاه است که احساس می‏کنیم اتومبیل ویژگی‌های ‌جادویی دارد ما به سبب خودشیفتگی مان قدرت و کیفیات شهوت انگیز اتومبیل را بیش از حد ارزشمند می‏شماریم. بدین ترتیب راننده با هم هویت پنداشتن خود با اتومبیل احساس قدر قدرتی می‏کند. وی ادامه می‏دهد: این تحلیل نوعی تحلیل روانکاوانه است که از منظر جنسیت به اتومبیل نگاه می‏کند. اتومبیل جایگاه بدن را پیدا می‏کند. هرگونه اظهار شیفتگی به آن و رسیدگی بیش از اندازه به جزئیات آن نوعی شیفتگی به خود را در ذهن آدم نشان می‏دهد. تلاش برای تعویض وسایل خودرو و پرستش بیش از اندازه این وسیله در خیابان سورنا از این منظر قابل مطالعه است.
شاید از این روست که به اعتقاد بسیاری از روانکاوان، اتومبیل ساختاری کاملا مردانه دارد. از چنین زاویه ای رانندگی می‏شود بازآفرینی لذت‌های ‌ناشی از قدرت جا به جایی در ذهن.
در کنار این جنبه‌های ‌روانی می‏توان از منظر مقوله مصرف زدگی نیز به چنین پدیده ای نگاه کرد. طاهری با تائید این نکته می‏گوید: پول سرشت دوگانه ای دارد که استفاده درست از آن هم می‏تواند به اعتلای فرهنگی افراد جامعه کمک کند و استفاده نادرست از آن باعث انحراف فرهنگی می‏شود ارزش پول در جامعه ای که مصرف تظاهری و چشم و هم چشمی مالی در آن به نوعی ارزش تبدیل شده به همان جهتی میل پیدا می‏کند که در خیابان سورنا مشاهده می‏کنیم. صرف هزینه‌های ‌هنگفت برای وسایلی که در اتومبیل اهمیت چندانی ندارد، چیزی جز بازتاب این مصرف زدگی نیست.
خیابان سورنا پیشرفت به سبک ایرانی ماجراست. برداشتی سترون و ناقص از برخورد با تکنولوژی، نگاه وارونه به پیشرفت است که در پس آن موفقیت جوانه نمی‏زند. جوان اسپرت باز هویت فراموش شده اش را در ظواهری می‏جوید که اتومبیل اش را بدان می‏آراید. این هم حکایتی است

Marshal
02-11-2010, 02:47 PM
خیابان سورنا پیشرفت به سبک ایرانی است. برداشتی سترون و ناقص از برخورد باتکنولوژی، نگاه وارونه به پیشرفت است که در پس آن موفقیت جوانه نمی‏زند. جوان اسپرتباز هویت فراموش شده اش را در ظواهری می‏جوید که اتومبیل اش را بدان می‏آراید. اینهم حکایتی است....
سازندگان اتومبیل که روزگاری هدف ازساخت این وسیله را کمک به تسهیل رفت و آمد آدمی عنوان می‏کردند، اکنون به چیزیفراتر از سطح تحلیل پیش گفته در مورد خودروهای خود می‏اندیشند. این باور از دهه 1930 که اوج هنرنمایی جنرال موتورز بر روی خودروهای تولیدی آغاز شده بود شکل گرفت. جنرال موتورز با ایجاد تغییرات سالانه در اتومبیل‌های ‌تولیدی طراحی اسرافکارانه ایرا باب کرد که در نتیجه آن هر گونه مقاومت در برابر این وسیله از بین می‏رفت. اتومبیل در چشم آدمی جذابیت یافت تا در اندک زمانی برای بسیاری از گروههای اجتماعیبه یکی از بارزترین مظاهر مصرف چشمگیر و تفاخر اجتماعی تبدیل شود. نشانه‌های ‌بارزاین مصرف چشمگیر و تفاخر اجتماعی ناشی از وجود خودرو زیر پای شما در تهران امروزبه تمامی قابل مشاهده است. آنجا که خودرو بیرون از قلمرو آسایش آدمی قرار گرفته تامصرف تظاهری بارزترین بهانه برای استفاده از آن تلقی شود.
اینجاست که خیابان معروف به سورنا در تهران بزرگ پاتوق دهها جور آدمی که اینوسیله نقلیه برایشان اهمیتی فراتر از حمل و نقل صرف پیدا کرده است می‏شود. گواهواقعی این ادعا ارقام هنگفتی است که در نتیجه دخل و تصرف در شکل و شمایلاتومبیل‌های ‌دارندگان خودرو، از جیب یکی خارج و به جیب دیگری سرازیر می‏شود تاتفاوت قیمت پژو 206 شما با همتای مقابل در خیابان سورنا به 11 میلیون تومان ناقابلبرسد.
برای امید 24 ساله که تخته گاز راه افتاده و 16 خیابان را پشت سر گذاشته تا به سورنا برسد، 11میلیون تومان اما فقط پول سلامتی است. او که خود را عاشق اتومبیل می‏داند در پاسخبه این پرسش که چرا 4 میلیون و 500 هزار فقط برای تعویض رینگ خودرواش پرداخت کردهیک جواب کوتاه می‏دهد: وقتی نمی‏توانم بروم دوبی و آنجا ماشین آخرین سیستم سواربشوم، چرا اینجا این کار را نکنم، من عاشق رانندگی ام.
اتومبیل در این معنا به مدد ظاهر دلربا و قدرت تحرک بالا به مظهری برای گریز ازجامعه تبدیل می‏شود.
6 میلیون خرج کردم تا وقتی تو بزرگراه زنجان می‏اندازم تولاینسرعت، کسی به گردم نرسد. این را حسین 26 ساله می‏گوید. برای او خودرو تجسم قدرتاست، قدرتی که با آن میتوان برتحرک بالای خود دردل اجتماع دوید. برای ماندن درقلمرو این قدرت چه هزینه ای باید پرداخت؟ کندوکاو روانکاوانه در امیال جوانان اسپرتباز، راه رسیدن به پاسخ درست در این زمینه را هموار می‏کند. جوانانی که تنها در یکقلم برای تعویض رینگ‌های ‌خودرو خود و نصب 4 رینگ اسپرت GV به جای آن، حاضرند 4میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنند. آرمین 24 ساله که اسپرت کردن اتومبیل درخیابان سورنا برایش 7 میلیون تومان ناقابل آب خورده، هیچ گلایه از این امر ندارد اودر پاسخ به چرایی این مسئله، سویه ای دیگر از این میل مبهم را به نمایش می‏گذارد: اگر می‏توانستم هر روز به پیست بروم و آنجا امتحان سرعت کنم باز هم همین قدر خرجماشینم می‏کردم.
برای معرفی جوانان بیست و چند ساله ای که اتومبیل را فارغ از جنبه حیاتی آن مبنیبر ایجاد آسایش در رفت وآمد به وسیله ای در خدمت میل خستگی ناپذیر خود به قدرت،شهرت یا هر چیزی از این دست تبدیل کرده اند، خاستگاه طبقاتی معیار مناسبی نیست. یکیاز فروشندگان لوازم یدکی در خیابان معروف به سورنا در این زمینه می‏گوید: اکثر آنهاجوانانی هستند که بین 20 تا 22 سال سن دارند و بیشتر برای تفریح و جوانی این چنینپولهایی خرج می‏کنند. طیف طبقاتی خاصی هم ندارند از همه قشری در میان آنها دیدهمی‏شود، هر کسی هم به وسع خودش. مثلا کسی که پیکان جوانان 57 دارد 500 هزار تومانبرای رینگ و لاستیک خرج می‏کند و کسی که بچه پولدار است و پژو 206 دارد گاه حتی تاشش میلیون هم برای ماشین اش رینگ اسپرت می‏اندازد. این فروشنده از روزهایی می‏گویدکه کارش رونق می‏گیرد و به گفته خودش سرچراغ به شمار می‏آید: مهمترین زمان برای ماشب عید است، ما کارمان طوری است که ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با خودروهای صفر تازهاز کارخانه درآمده دارد. فروشنده دیگری در توصیف آنچه وی اسپرت بازی می‏نامد چنینمی‏گوید: هزینه‌های ‌صورت گرفته در سه حوزه تقسیم می‏شود. اول ظاهر خودروست که شاملرینگ‌ها ‌و بدنه می‏شود. دوم داخل خودرو و تزئینات داخلی است و سومین بخش شامل قدرتموتور وبخش مکانیکی آن می‏شود. وی در توضیح گزینه‌های ‌مورد نظر برای رینگ و لاستیکمی‏افزاید: رینگ‌ها ‌بر اساس سایز بندی و جنس شان انتخاب می‏شوند. رایج ترینشان 14، 15، 16، 17، 18 و 20 است که بر اساس پهنای رینگ تقسیم می‏شوند. معروف ترین آرم‌ها‌در این میان آرمهای خارجی است و بیشترین خودرویی که جوانان به اسپرت کردن آن علاقهنشان می‏دهند، پژو 206 است.
به اعتقاد یکی دیگر از فروشنده ها، علاقه جوانان اسپرت باز به استفاده از رینگاسپرت در خودروها به مزیتی باز می‏گردد که این رینگ‌ها ‌نسبت به رینگ عادی دارند: در هندلینگ (Handeling) چرخ‌ها ‌تعادل ایجاد می‏کند این کار باعث می‏شود که خودروهابه سطح جاده بچسبند و در نتیجه امکان چپ شدن آن در پیچ‌های ‌خطرناک جاده‌ها ‌بسیارکم می‏شود. هزینه‌هایی ‌که صرف تزئینات خارجی خودروها می‏شود موارد گوناگونی را دربر می‏گیرد. مواردی که نقش بسیار جدی در اطلاق مصرف تظاهری به رویه اتخاذ شده درپرداخت چنین هزینه‌هایی ‌دارد. از تعویض سپرهای عقب و جلو گرفته تا نصب دم عقب وباربند. تعویض چراغ‌های ‌خودرو و به اصطلاح عدسی کردن آنها در کنار رنگی کردن نوراین چراغ‌ها ‌از دیگر موارد مورد علاقه جوانان اسپرت باز است.
تنوع به کار رفته در علایق مشتاقان مراجعه کننده به این خیابان به حدی است کهیکی از فروشندگان را ناچار به اعتراف می‏کند: ما برای هر جزء خودروها جایگزینداریم. برخی حاضرند حتی هزینه‌های ‌کلانی را برای تغییر اگزوز خودروی خود پرداختکنند. من خودم مشتری‌هایی ‌داشته ام که برای اسپرت کردن لوله اگزوز ماشین خود 300هزار تومان هزینه کرده است. دامنه این تعویض‌ها ‌به برف پاک کن و نوار بیرونی دوردرهای اتومبیل نیز کشیده است: کسی را می‏شناسم که برای نوار درهای اتومبیل اش بیشاز 50 هزار تومان هزینه کرده است. یکی دیگر از فروشندگان خیابان سورنا در بخش مربوطبه هزینه‌های ‌داخلی خودرو آمار جالبی در اختیارمان می‏گذارد. وی می‏گوید: تزئیناتداخلی خودرو از رکاب و پادری شروع می‏شود و به بقیه اجزاء داخلی کشیده می‏شود. ازصفحه کیلومتر شمار گرفته تا شیشه‌های ‌دودی و پرده‌های ‌برقی و سان روف (sunroof) برقی. همین چند وقت پیش یک نفر برای روکش صندلی ماکسیمای خود 460 هزار تومان پرداختکرد.
در این خیابان رویایی اسپرت بازان ، فرمان خودرو بین 50 تا 100 هزار تومانمعامله می‏شود. در اینجا کسانی تحت تاثیر میل مبهم هوس برای نصب یخچالدر صندوق عقب ماشین خود بین 125 تا 400 هزار تومان می‏پردازند. در این خیابان،کسانی برای خرید پارکابی 15 تا 65 هزار تومان، برای سان روف (سقف برقی) 550 تا یکمیلیون تومان و نیز برای نصب سیستم‌های ‌صوتی معروف به subsystem رقمی میان دومیلیون و 800 تا 6 میلیون تومان پرداخت می‏کنند. فروشنده می‏گوید: یک مشتری برایتعویض چراغ‌های ‌اتومبیل خود 600 هزار تومان پرداخت کرده است. فروشنده به تصریحمی‏گوید: آن مشتری برای نصب بال عقب بر روی پژو 206 اش 4 میلیون پرداخت کرده است. این فروشنده و آن مشتری در کنار هم رقابتی را سازمان و سفارش می‏دهند که میل مبهم وانگیزه ای روانی در آن نقش تعیین کننده ایفا می‏کند. تحت تاثیر این انگیزهمیلیون‌ها ‌تومان خرج می‏شود تا به گفته یکی از فروشندگانتنها 20 تا 50 کیلومتر برسرعت خودروها افزوده شود. این عمل با دستکاری در سیلندرهای خودرو صورت می‏گیرد تادر نتیجه آن سرعت گردش پیستون‌ها ‌تغییر کند. شیفتگی به اتومبیل و تجسم آن به عنوانبخشی از حیات شخصی هر فرد کار را به آنجا می‏رساند که بعضی‌ها ‌برای اینکه خودروشانصدای بم و خفه تولید کند بین 145 هزار تا 500 هزار تومان هزینه کنند.
لوازم خریداری شده از سوی اسپرت کنندگان در خیابان سورنا یا از بازار اکباتان وامیر کبیر و چراغ برق تهیه می‏شود یا به صورت قاچاق از دوبی به ایران می‏آید. مراجعه کنندگان و فروشندگان با اصطلاحات خاص خود به سراغ هم می‏روند. اگر مشتریبگوید قالپاق گرد می‏خواهد، فروشنده در می‏یابد که طرف وسع مالی چندانی ندارد وقادر به تعویض رینگ نیست. اگر مشتری بگوید بوق خرگوشی می‏خواهد فروشنده به سراغبوق‌های ‌فانتزی می‏رود، مشتری می‏تواند درخواست شیشه اگزوز می‏کند تا فروشنده بهسراغ شیشه‌های ‌ضد ضربه ای برود که قدرت تحملی مقاومت در برابر پتک را هم دارند وبسیاری دیگر از این وسایل و اصطلاحات خاصی که به دنبال آن می‏آید.
اسپرت بازان مراجعه کننده به خیابان سورنا را خیلی عظیم جوانان تشکیل می‏دهد کهاتومبیل برایشان نوعی فضای خصوصی به شمار می‏آید. فضایی که می‏توان با دخل و تصرفدر آن مکانی ایمن به وجود آورد، آنگونه که میل پنهان در ناخودآگاه فرد به ارضاءکامل دست یابد. دکتر هومن طاهری کارشناس مسایل اجتماعی از منظری روانکاوانه ای بهاین پدیده نگاه کرده چنین می‏گوید: برای بحث در این زمینه می‏توان با مددگیری ازنظریات روانکاوانه بری ریچاردز روانکاو برجسته انگلیس به بررسی پرداخت. ریچاردز بادقت در اتومبیل و ظاهر دلربای آن و نیز تحت تاثیر قدرت تحرک اش آن را مظهر گریز ازجامعه و در نتیجه تفوق بر قوای مردم می‏داند. به اعتقاد وی اتومبیل در فضایی عمومی،نوعی فضای خصوصی فراهم می‏آورد. مکانی ایمن که در داخلش همه چیز به گونه ای مادرانهبرای راحتی سرنشین ترتیب داده شده است.
وی می‏افزاید: ریچاردز معتقد است که اتومبیل برای ما عزیز است چرا که آن راتجسم خیالات مبنی بر خود شیفتگی مان می‏پنداریم، آنگاه است که احساس می‏کنیماتومبیل ویژگی‌های ‌جادویی دارد ما به سبب خودشیفتگی مان قدرت و کیفیات شهوت انگیزاتومبیل را بیش از حد ارزشمند می‏شماریم. بدین ترتیب راننده با هم هویت پنداشتن خودبا اتومبیل احساس قدر قدرتی می‏کند. وی ادامه می‏دهد: این تحلیل نوعی تحلیلروانکاوانه است که از منظر جنسیت به اتومبیل نگاه می‏کند. اتومبیل جایگاه بدن راپیدا می‏کند. هرگونه اظهار شیفتگی به آن و رسیدگی بیش از اندازه به جزئیات آن نوعیشیفتگی به خود را در ذهن آدم نشان می‏دهد. تلاش برای تعویض وسایل خودرو و پرستش بیشاز اندازه این وسیله در خیابان سورنا از این منظر قابل مطالعه است.
شاید از اینروست که به اعتقاد بسیاری از روانکاوان، اتومبیل ساختاری کاملا مردانه دارد. ازچنین زاویه ای رانندگی می‏شود بازآفرینی لذت‌های ‌ناشی از قدرت جا به جایی در ذهن.
در کنار این جنبه‌های ‌روانی می‏توان از منظر مقوله مصرف زدگی نیز به چنین پدیدهای نگاه کرد. طاهری با تائید این نکته می‏گوید: پول سرشت دوگانه ای دارد که استفادهدرست از آن هم می‏تواند به اعتلای فرهنگی افراد جامعه کمک کند و استفاده نادرست ازآن باعث انحراف فرهنگی می‏شود ارزش پول در جامعه ای که مصرف تظاهری و چشم و هم چشمیمالی در آن به نوعی ارزش تبدیل شده به همان جهتی میل پیدا می‏کند که در خیابانسورنا مشاهده می‏کنیم. صرف هزینه‌های ‌هنگفت برای وسایلی که در اتومبیل اهمیتچندانی ندارد، چیزی جز بازتاب این مصرف زدگی نیست.
خیابان سورنا پیشرفت به سبک ایرانی ماجراست. برداشتی سترون و ناقص از برخورد باتکنولوژی، نگاه وارونه به پیشرفت است که در پس آن موفقیت جوانه نمی‏زند. جوان اسپرتباز هویت فراموش شده اش را در ظواهری می‏جوید که اتومبیل اش را بدان می‏آراید. اینهم حکایتی است

سلام بر همه
دوستان لطفا و خواهشا برای زحمتی که در فروم هنگام ایجاد تاپیک و پست و انتشار مطالب می کشید کمی بیشتر اهمیت و ارزش قایل باشید
این زحمت توسط شما (همه کاربران عزیز) کشیده می شود اما نتیجه ای که باید بگیرید معکوس می شود
چرا؟
تنها یک دلیل
کپی و پایست کردن صرف و عدم ویرایش مطالب

زمانی که مطلبی را از جایی کپی می کنیم چهار نکته را لازم است بدانیم:


1- منبع را حتما ذکر کنیم حتی شده با گفتن نام
2- هنگام کپی و پایست کردن متوجه سایز فونت و چیدمان و عدم چسبیدگی مطلب و فواصل درست در پاراگراف بندی مطلب باشیم و کپی کننده صرف نباشیم و متوجه غلط های املایی و وجود لینک در مطلب و... باشیم

3- اخبار همراه و همسو و یا تصاویری را همرده و همپای مطلب تاپیک با کمی سرچ در نت به دست آورده و در مطلبمان درج کنیم تا تاپیکی مناسب و خلاقانه تر ایجاد کرده باشیم




4- با کمی سرچ و جستجو در تالارها و فروم (خصوصا باکس سرچ گوگل زیر فروم) متوجه و مطمئن از عدم تکراری بودن تاپیک بگردیم سپس مطلب را حداگانه درج کنیم




دوست عزیز جناب Clint لطفا تاپیک زیبایتان را کمی اصلاح چیدمان و فونت متن و اصطلاحا ویرایش تایپ و چیدمان فونت و پاراگرف کنید تا نتیجه زحماتتان به حق و صد درصد به خودتان باز گردد
تیم مدیریتی آکوفروم براحتی می تواند اینکار را بکند
اما مسوولیت هر تاپیکی که زده می شود با خود کاربر محترم است
مضافا اگر تیم مدیریتی بخواهد اعظم وقت آنلاین شدن خود در فروم را برای ادغام تاپیکها و اصلاح نگارش و... صرف کند زمانی برای مدیریت باقی نمی ماند
من الان دو ساعت است دارم فقط ادغام می کنم و جدا زمان زیادی از دست می دهیم

سپاس
مارشال