PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : موتور ملی


sarir
01-30-2010, 06:24 PM
https://www.sharemation.com/onlycar/new%20national%20engine/3a.JPG?uniq=7nry4z




موتور ملی

در اواسط دهه 80 میلادی شرکت هیوندایی که در آن سال ها از موتورهای طراحی شده توسط میتسوبیشی استفاده می کرد تصمیم گرفت که به دنبال دانش طراحی موتور برود .در آن زمان مدیران شرکت میتسوبیشی از تصمیم مدیران هیوندایی ابراز تعجب می کردند اما هیوندا با بستن چنین قراردادی با شرکت های اروپایی طراح موتور مانند ریکاردو انگلستان دانش طراحی موتور را به دست آورد و در سال 1993 این شرکت دارای دو موتور با نام های آلفا و بتا شد که بیشتر کار طراحی آن را مهندسان کره ای انجام داده بودند.
سال ها بعد در کشور ما نیز کارخانه ایران خودرو ( که زمانی با هیوندایی کار خود را آغاز کرده بود با امضای قرارداد با شرکت تحقیقات موتور آلمان توانست به دانش "طراحی موتور ملی " دست یابد
موتور مشترک ایرانی آلمانی :
بر اساس پروژه مشترک مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو با مرکز تحقیقات آلمان , مجموعه خانواده موتور ملی در حال طراحی است که اولین نسل از این موتورها به تازگی به تولید انبوه رسیده و بر روی سمند ال ایکس سوار شده است .براساس طرح مشترک بین این دو مرکز , موتور اول که موتوری با حجم 1700 سی سی است به صورت مشترک طراحی شده که در آن مهندسان ایرانی نحوه طراحی موتور را آموخته اند .در موتور دوم که یک موتور 1700 سی سی توربو شارژ دار است طراحان ایرانی و آلمانی کار طراحی را به صورت مشترک انجام می دهند و در موتور سوم که یک موتور 1400 سی سی است , مهندسان ایرانی موتور را طراحی کرده و آلمانی ها نقش نظارتی دارند.
موتور ملی با کد" ئی اف سون " دارای حجم 1700 سی سی و تنفس طبیعی (با 100 سی سی حجم کمتر نسبت به موتور حال حاضر سمند که طراحی پژو-سیترون است ) در حالت کار با بنزین 20 درصد و در حالت کار با گاز هم از موتور کنونی توان بیشتری دارد .
قدرت این موتور در حدود 110 اسب بخار هدف گذاری شده و موتور توربو شارژ دارای قدرت 155 اسب بخار و موتور 1400 قدرتی در حدود 85 اسب بخار خواهد داشت.
مقایسه این موتور از نظر قدرت تولیدی با موتورهای مشابه در بازار ایران :
موتور کنونی سمند با حجم 1700 تنها 97 اسب بخار قدرت تولید می کند ( حدود 14 اسب کمتر از موتور ملی ) موتور 1800 سی سی زانتیا قدرت مشابهی با موتور ملی دارد. موتور تی یو فایو که بروی 206 سوار است نیز با حجم 1600 قدرتی معادل 105 اسب تولید می کند. هم اکنون موتورهایی با حجم بین 1600 تا 1800 سی سی در جهان نیز در بازه 105 تا 115 اسب بخار قدرت تولید می کنند که این موتور را می توان در زمره موتورهای روز جهان به حساب آورد.این موتور در حالت گاز سوز در حالی که اکثر خودروهای گازسوز شده در ایران حداقل شاهد افت 15 درصدی هستند به دلیل طراحی برپایه گاز تنها 5 درصد افت توان دارد.
80 درصد قطعات موتورهای این خانواده مشترک هستند و موتور در ایران تکمیل می شود , البته بعضی از قطعات از داخل و برخی از سازندگان جهانی تامین می شود. این خانواده موتور دارای سیستم انژکتور چند نقطه ای برای سوخت بنزین و گاز به صورت زمان بندی چهارتایی است .آرایش این سامانه نیز جهار سیلندر خطی است و دارای دو میل سوپاپ به همراه سیستم متغیر سوپاپ بوده و مغز هوشمند این موتور که وظیفه هدایت موتور را بر عهده دارد بر اساس فرهنگ رانندگی و شرایط آب و هوای ایران طراحی شده است. در سیستم هایی که در ایران استفاده می شود پاشش سوخت به صورت دائم یا دو به دو است.به این صورت که در هر چرخش میل لنگ در دو سیلندر , پاشش سوخت را انجام می دهد. در صورتی که یک سیلندر احتیاج به سوخت دارد و به همین دلیل ترکیب سوخت و هوا با ترکیب ایده آل فاصله دارد , اما در سیستمی که در این موتور استفاده خواهد شد , در موفع مناسب فقط برای یک سیلندر پاشش صورت می گیرد که این امر یک ترکیب ایده آل و در نتیجه کارکرد مناسب در موتور را سبب می شود.
https://www.sharemation.com/onlycar/new%20national%20engine/2a.JPG?uniq=7nry4n





در محفظه احتراق به خاطر استفاده از عدد تراکم 11 ( این عدد در موتورهای کنونی ایران 9 می باشد ) موتور در شرایط مناسب با سوخت گاز کار می کتد و برای بوجود نیامدن ضربه در حالت بنزین ( به خاطر این که محفظه احتراق کوچک شده و بنزین تحمل فشار بوجود آمده را در حالت عادی ندارد ) نیز با خنک کار مناسب و کنترل نسبت هوا به سوخت و سرعت پیشرفت شعله از بوجود آمدن ضربه جلوگیری می شود.
نسبت هوا به سوخت در این موتور متغیر است , در مواردی یک به 14 است و در مواردی بسیار رقیق و یا غلیظ شده که این موارد بر اساس دستور مغز هوشمند موتور و شرایط رانندگی و آب و هوا خواهد بود.
جرقه این موتور نیز مانند سیستم های مدرن انژکتوری تک تک برای هر سیلندر زده می شود و توسط مدیریت هوشمند بر اساس شرایط مختلف زمان بندی اعمال جرقه نیز متفاوت خواهد بود
دستیابی به منحنی گشتاور مطلوب تر با حداکثر گشتاور, شش درصد بیشتر از موتور کنونی سمند در حالت بنزین سوز از جمله مشخصات این موتور است.این موتور هم چنین توانایی گذراندن استاندارد یورو4 را دارد و می تواند به سطح مطلوبی از لحاظ صدا و ارتعاش نسبت به موتورهای موجود برسد.
یکی از راهبردهای اصلی این طرح اطمینان خاطر از انتقال دانش فنی به داخل کشور و اطمینان از تکراز پذیری آن است .برای تحقق این امر تقریبا به طور همزمان طراحی موتور 1.4 لیتری این سامانه در داخل و به دست متخصصان داخلی آغاز شده و توسط مرکز تحقیقات موتور آلمان نظارت می شود .به گفته مدیران ایران خودرو در زمینه انتقال دانش فنی به سازندگان و تامین کنندگان قطعات داخلی , تلاش هایی صورت گرفته است.
طراحی موتور با پایه سوخت گاز طبیعی دارای حداقل افت توان نسبت به سوخت بنزین بوده و استفاده از فن آوری تولید شاتون به روش شکست لیزری ,دستیابی به بالاترین حد بازدهی تلمبه روغن در موتورهای هم ردیف با استفاده از ایده های کاملا جدید , به کارگیری فناوری سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ که نقش بسیار مهمی در دستیابی به گشتاور بیشتر در سرعت های پایین و میانه موتور دارد , از نقاط قوت این موتور است.
در این موتور تعبیه اجزای خنک کننده روغن , تلمبه روغن و تلمبه آب در یک مجموعه واحد ئ متراکم که در موتورهای روز استفاده می شود , دیده شده و استفاده از سامانه ای خاص برای جداسازی اجرا کننده روغن از بخارات درون موتور و کاهش چشمگیر مصرف روغن در کنار استفاده از سامانه مدیریت هوشمند موتور " ئی ام اس " یکپارچه برای سوخت های بنزین و گاز از دیگر خصوصیات موتور است.

MATIN
06-23-2012, 10:21 PM
آشنایی بیشتر با سومین موتور ملی

دنیای‌خودرو:
پس از آنکه موتور ملی ایران‌خودرو با کد EF7 سرانجام به تولید رسید، اکنون مهندسین این شرکت در حال کار بر روی نمونه کوچک‌تر این موتور هستند تا بتوانند از آن برای نیرو بخشیدن به دیگر محصولات ایران‌خودرو استفاده کنند. در ادامه مروری بر اطلاعات فنی این موتور خواهیم داشت که قرار است در ابتدا بر روی خودروی رانا نصب شود. این اطلاعات در گفت‌وگو با مهندس حسین ایرانلو، معاون توسعه محصول شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو به دست آمده است.
به طور کلی شرکت‌های خودروساز و تولید‌کنندگان قوای محرکه خودرو با توجه به هزینه‌های بسیار بالای طراحی یک پلت‌فرم و یا موتور جدید تلاش می‌کنند با معرفی نمونه‌های مختلف از آن و افزایش تیراژ تولید، این هزینه‌ها را کاهش دهند و این دقیقاً کاری بود که ایران‌خودرو نیز پس از معرفی موتور ملی 1.7 لیتری خود با عنوان EF7 انجام داد. با این هدف، تصمیم گرفته شد نمونه‌ای کم حجم‌تر از این موتور برای نصب بر روی محصولات کوچک‌تر تولیدی این شرکت تولید شود و این چنین بود که طرح موتور ملی 1.4 لیتری EF4 کلید خورد. در این موتور بسیاری از بخش‌های موتور EF7 حفظ شده است اما برای کاهش حجم موتور و با توجه به لزوم حفظ بلوک سیلندر، کاهش کورس پیستون‌ها مد‌نظر قرار گرفت و به این منظور تغییراتی در میل‌لنگ و شاتون‌ها اعمال شد. علاوه بر این شکل پیستون‌ها نیز برای دستیابی به کارآیی بالاتر تغییر کرد و پس از آن سیستم مدیریت موتور بار دیگر برنامه‌ریزی شد تا در کنار چند تغییر کوچک دیگر سومین موتور از خانواده موتور ملی متولد شود.
این موتور که مانند موتور EF7 دارای 16 سوپاپ است در نمونه‌های اولیه قدرتی مابین 94 تا 96 اسب‌بخار دارد و گشتاور آن نیز بین 125 تا 130 نیوتن‌متر است که ارقام دقیق در نمونه‌های تولیدی نهایی خواهد شد. این موتور برای دستیابی به سطح آلایندگی یورو5 برنامه‌ریزی شده است چرا که ایران‌خودرو بازار‌های صادراتی را برای آن مد‌نظر داشته اما با توجه به آنکه استاندارد آلایندگی کشور در سال آینده یورو4 خواهد بود، با تغییراتی در جهت ارزان‌سازی موتور، در حال حاضر استاندارد یورو4 برای آن تعریف شده است.
مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو در پروژه موتور ملی به طور گسترده با مراکز تحقیقاتی در کشور آلمان همکاری کرد اما در پروژه ساخت موتور EF4 با دانش کسب شده در موتور EF7 تمامی امور مربوط به مهندسی و نمونه‌سازی در داخل کشور به انجام رسیده است.
زمان تولید انبوه این موتور در حدود یک سال آینده پیش‌بینی می‌شود. در حال حاضر آزمون‌های اولیه موتور به پایان رسیده و نقشه‌های مربوط به ساخت قالب‌ها و ابزار منتشر شده است. ساخت این ابزار‌ها برای تولید انبوه به طور معمول پنج ماه زمان می‌برد و پس از آن با ابزار‌ها و قالب‌ها نمونه‌هایی از موتور تولید شده، تحت آزمون دوام قرار می‌گیرند و پس از آن مجوز تولید موتور صادر خواهد شد.
این موتور در حال حاضر برای نصب بر روی خودروی رانا در نظر گرفته شده است هر چند در آینده می‌توان آن را بر روی دیگر محصولات ایران‌خودرو و حتی سایر پلت‌فرم‌های دیگر شرکت‌ها نیز دید.
با توجه به قدرت و گشتاور این موتور می‌توان آن را نمونه‌ای موفق دانست چرا که در حال حاضر موتور‌های تنفس طبیعی تولید فولکس‌واگن و کیا با حجمی مشابه موتور EF4 قدرتی برابر با 85 و 96 اسب‌بخار دارند و این امر نشان می‌دهد این موتور می‌تواند نمره قبولی را در بازار‌های جهانی کسب کند تا پس از موتور EF7 و EFD (موتور دیزل ایران‌خودرو)، این شرکت سومین گام را در راستای تولید موتور پرقدرت برداشته باشد.
رانا محصول جدید ایران‌خودرو به احتمال فراوان در چند ماه آینده روانه بازار خواهد شد. این خودرو در ابتدا از موتور TU5 بهره می‌گیرد اما پس از تولید موتور EF4، این موتور نیز بر روی رانا نصب خواهد شد.