PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش و نگهداری تندر 90


Tondkar
12-27-2009, 05:36 AM
شنیدم که ایران خودرو اقدام به برگذاری کلاسهای آموزشی ال90 کرده در محل آموزش شرکت ایساکو (یادگار امام نبش آزادی) کمی جستجو کردم در نت و کسانی که شرکت کرده بودند مهمترین مسائل مطرح شده اینها بوده که واستون میزارم دوستان اگه کسی اطلاعات بیشتری داره در این تاپیک اعلام کنند با سپاس afa


1- روغن دندۀ L90 دارای عمر دائم هست و نیازی به تعویض نداره و فقط اگر کم کرد باید اضافه کرد.

2- حجم روغن دنده 3/1 لیتر هست.

3- به هیچ عنوان بنزین درون باک از 45 لیتر بیشتر نشود یعنی وقتی که چراغ هشدار بنزین روشن میشه (5 لیتر در باک هست) باید 40 لیتر زد. در غیر اینصورت اگر زیادتر از 45 لیتر درون باک باشه در طول زمان باعث صدمه به تجهیزات بالای باک و اختلال در انتقال بخارات بنزین به درون موتور به جهت مصرف بهینه می شود و به حبابگیر هم صدمه میزنه.

4- بهترین دور موتور برای تعویض دنده در جاده کفی برای مصرف کمتر و عمر بیشتر موتور، روی 3000 هست. نه بیشتر و نه کمتر. در دور بیشتر به دلیل اینکه ECU تصور میکنه که جاده سربالایی هست بنزین بیشتری به درون موتور می پاشه که هم باعث مصرف بی دلیل بیشتر و هم باعث فشار به موتور که به مرور زمان باعث کاهش عمر موتور میشه.

5- رینگ سایز بزرگتر نندازید (مخصوصاً در ABS دارها) زیرا باعث اختلال در بالانس ترمز عقب و جلو و اختلال در سیستم EBD ترمز و عدم کنترل فرمان در ترمز شدید میشه. به علاوه به سیستم تعلیق فشار میاره و در صورت بروز مشکل و مراجعه، اتومبیل از گارانتی خارج میشه.

6- میزان روغن موتور با تعویض ف ی ل ت ر 4/8 لیتر و بدون تعویض ف ی ل ت ر4/7 لیتر.

7- قبل از بریدن تسمه دینام اقدام به تعویض کنید (60.000 کیلومتر) زیرا در صورت پاره شدن، علاوه به صدمه زدن به چند پولی اون قسمت، باعث پاره شدن تسمه تایم و یه 200.000 تومانی خرج میذاره رو دست مالک.

8- آب کل موتور 5/4 لیتر

9- روی ستون درب شاگرد اطلاعاتی هست که دارای کدهای اساسی ماشین هست و در تنظیمات مجدد سیستم های ماشین کاربرد داره در صورت تصادف و تعویض بدنه در اون قسمت باید حتماً از روی داغی کنده شده و نگهداری شود.

10- درب مخزن اب رادیاتور دارای یه عکس دست هست به رنگ زرد که در صورت تعویض اون به هر دلیل حتماً یدکی خریداری شده دارای عکس دست به رنگ زرد باشد زیرا رنگ های قرمز و سفید هم در بازار موجود هست که اونا دارای مقاومت متفاوت در برابر فشار بخار اب هستند که موجب جوش امدن موتور میشه.

11- ECU مربوط به موتور و انژکتور در پشت باطری هست. در صورتی که ماشین شما دارای محافظ (روکش) برای این قسمت نیست نسبت به تهیه اون اقدام کنید و در صورت نداشتن روکش ECU از شستشوی موتور با اب پر فشار اجتناب کنید

12- به دلیل بنزین نامرغوب ایران (اکتان زیر 90 و کثیف) و کم یاب و گران بودن قطعاتی که به دلیل بنزین بد امکان صدمه دیدنشون هست، هر 7000 الی 10000 کیلومتر ف ی ل ت ربنزین رو با نوع اصلی (تهیه از نمایندگی) تعویض کنید.

13- اگر باطری ماشین شما علاوه بر چشمی دارای یک سری سر پیچ شبیه باطری های آبی هست، نیمه خشک بوده و نسبت به چک کردن و سرویس اون در باطری سازی یا نمایندگی اقدام کنید.

14- مد عیب یابی: همون حرکت دادن عقربه های دور موتور و سرعت سنج هنگام خاموش بودن موتور هست که در موردش صحبت شده که اولی ورژن نرم افزار ECU هست و دومی چک کردن سالم بودن همه LED های نمایشگر هست و سومی میزان بنزین درون باک به عدد و چهارمی کد عیب های کنونی esu(دوستان عزیز طریقه چک کردنشو من تو قسمت مقالات مرتبط به خودرو گذاشتم میتوانید به اون قسمت مراجعه کنید با نام تست سالم بودن کلیه چراغهای پشت آمپرال90)

15- ترمز L90 مجهز به جدیدترین مدل ABS (مدل BOSCH 8.0) هست و همچنین دارای توزیع الکترونیکی بار (EBD) می باشد. وظیفه EBD یکسان کردن سرعت چرخ عقب و چرخ جلو در ترمز های شدید به منظور جلوگیری از کله شدن ماشین و انحراف هست.

16- اینه های برقی دارای گرمکن هم هستند که با فشردن کلید گرمکن شیشه عقب فعال میشه.

17- برای محافظت از شیشه و کاسۀ چراغ های جلو باید از لامپ های استاندارد ضد ماوراء بنفش (Anti-uv) استفاده کرد.

18- در صورت سرقت ماشین های دارای ایموبلایزر (ضد سرقت) اداره اگاهی به کارخانه سازنده اطلاع میده تا سیستم ضد سرقت رو اصلاح کنه و ارتقاء بده. ولی به دلیل سیستم ضد سرقت پیش رفتۀ L90 هیچ گونه گزارشی از سرقت این ماشین اعلام نشده.

19: اتو ریگلاژ بودن لنت ترمزهای عقب هست که با چند بار فشار دادن پدال موقعی که ماشین روشن است انجام می شود( فاصله بین کاسه چرخ و لنت تنظیم می شود )

20:طرز صحیح جک زدن زدن باید قلاب جک را در زیر رکاب و در جای قلاب انداخت و جک زد

Tondkar
12-29-2009, 12:35 AM
دوستان گلم توجه داشته باشید که با تعویض رینگ ولاستیک فابریک کارخانه اتومبیل از گارانتی خارج خواهد شد برای اطلاعات بیشتر با نمایندگیهای مجاز تماس حاصل فرمایید.

Renault Logan
12-29-2009, 02:26 AM
دوستان گلم توجه داشته باشید که با تعویض رینگ ولاستیک فابریک کارخانه اتومبیل از گارانتی خارج خواهد شد برای اطلاعات بیشتر با نمایندگیهای مجاز تماس حاصل فرمایید.

دوست عزيز سلام
ضمن تبريك خدمت شما بابت انتخاب بهترين مقاله نويس بايد خدمتتون عرض كنم كه طي آخرين صحبتي كه با مهندس نمايندگي سايپا كه از آشنايان هست داشتم ايشون فرمودند سايز رينگ و لاستيك در ecu ال90 در بخش ترمز قابل تعريف و ويرايش هست و اگر كسي رينگ و لاستيك رو عوض كنه و به ما براي تعريف مجدد سايز جديد مراجعه نكنه و براي ماشين مشكلي بوجود بياره كه در برسي نمايندگي اين موضوع تاييد بشه فقط گارانتي مربوط به بخش ترمز و متعلقات اون باطل ميشه نه گارانتي كل ماشين و فقط به صرف اينكه شما رينگ و لاستيك رو تعويض كرديد خودرو از گارانتي خارج نخواهد شد .
موفق باشيد .

سید محمد زراره
01-27-2010, 09:47 PM
1- روغن دندۀ L90 دارای عمر دائم هست و نیازی به تعویض نداره و فقط اگر کم کرد باید اضافه کرد.

2- حجم روغن دنده 3/1 لیتر هست.

3- به هیچ عنوان بنزین درون باک از 45 لیتر بیشتر نشود یعنی وقتی که چراغ هشدار بنزین روشن میشه (5 لیتر در باک هست) باید 40 لیتر زد. در غیر اینصورت اگر زیادتر از 45 لیتر درون باک باشه در طول زمان باعث صدمه به تجهیزات بالای باک و اختلال در انتقال بخارات بنزین به درون موتور به جهت مصرف بهینه می شود و به حبابگیر هم صدمه میزنه.

4- بهترین دور موتور برای تعویض دنده در جاده کفی برای مصرف کمتر و عمر بیشتر موتور، روی 3000 هست. نه بیشتر و نه کمتر. در دور بیشتر به دلیل اینکه ECU تصور میکنه که جاده سربالایی هست بنزین بیشتری به درون موتور می پاشه که هم باعث مصرف بی دلیل بیشتر و هم باعث فشار به موتور که به مرور زمان باعث کاهش عمر موتور میشه.

5- رینگ سایز بزرگتر نندازید (مخصوصاً در ABS دارها) زیرا باعث اختلال در بالانس ترمز عقب و جلو و اختلال در سیستم EBD ترمز و عدم کنترل فرمان در ترمز شدید میشه. به علاوه به سیستم تعلیق فشار میاره و در صورت بروز مشکل و مراجعه، اتومبیل از گارانتی خارج میشه.

6- میزان روغن موتور با تعویض ***** 4/8 لیتر و بدون تعویض ***** 4/7 لیتر.

7- قبل از بریدن تسمه دینام اقدام به تعویض کنید (60.000 کیلومتر) زیرا در صورت پاره شدن، علاوه به صدمه زدن به چند پولی اون قسمت، باعث پاره شدن تسمه تایم و یه 200.000 تومانی خرج میذاره رو دست مالک.

8- آب کل موتور 5/4 لیتر

9- روی ستون درب شاگرد اطلاعاتی هست که دارای کدهای اساسی ماشین هست و در تنظیمات مجدد سیستم های ماشین کاربرد داره در صورت تصادف و تعویض بدنه در اون قسمت باید حتماً از روی داغی کنده شده و نگهداری شود.
10- درب مخزن اب رادیاتور دارای یه عکس دست هست به رنگ زرد که در صورت تعویض اون به هر دلیل حتماً یدکی خریداری شده دارای عکس دست به رنگ زرد باشد زیرا رنگ های قرمز و سفید هم در بازار موجود هست که اونا دارای مقاومت متفاوت در برابر فشار بخار اب هستند که موجب جوش امدن موتور میشه.

11- ECU مربوط به موتور و انژکتور در پشت باطری هست. در صورتی که ماشین شما دارای محافظ (روکش) برای این قسمت نیست نسبت به تهیه اون اقدام کنید و در صورت نداشتن روکش ECU از شستشوی موتور با اب پر فشار اجتناب کنید

12- به دلیل بنزین نامرغوب ایران (اکتان زیر 90 و کثیف) و کم یاب و گران بودن قطعاتی که به دلیل بنزین بد امکان صدمه دیدنشون هست، هر 7000 الی 10000 کیلومتر ***** بنزین رو با نوع اصلی (تهیه از نمایندگی) تعویض کنید.

13- اگر باطری ماشین شما علاوه بر چشمی دارای یک سری سر پیچ شبیه باطری های آبی هست، نیمه خشک بوده و نسبت به چک کردن و سرویس اون در باطری سازی یا نمایندگی اقدام کنید.

14- مد عیب یابی: همون حرکت دادن عقربه های دور موتور و سرعت سنج هنگام خاموش بودن موتور هست که در موردش صحبت شده که اولی ورژن نرم افزار ECU هست و دومی چک کردن سالم بودن همه LED های نمایشگر هست و سومی میزان بنزین درون باک به عدد و چهارمی کد عیب های کنونی ECU

15- ترمز L90 مجهز به جدیدترین مدل ABS (مدل BOSCH 8.0) هست و همچنین دارای توزیع الکترونیکی بار (EBD) می باشد. وظیفه EBD یکسان کردن سرعت چرخ عقب و چرخ جلو در ترمز های شدید به منظور جلوگیری از کله شدن ماشین و انحراف هست.

16- اینه های برقی دارای گرمکن هم هستند که با فشردن کلید گرمکن شیشه عقب فعال میشه.

17- برای محافظت از شیشه و کاسۀ چراغ های جلو باید از لامپ های استاندارد ضد ماوراء بنفش (Anti-uv) استفاده کرد.

18- در صورت سرقت ماشین های دارای ایموبلایزر (ضد سرقت) اداره اگاهی به کارخانه سازنده اطلاع میده تا سیستم ضد سرقت رو اصلاح کنه و ارتقاء بده. ولی به دلیل سیستم ضد سرقت پیش رفتۀ L90 هیچ گونه گزارشی از سرقت این ماشین اعلام نشده.

محل قرارگیری ECU ها در L90 به جهت مراقبت خاص

1- محل قرار گیری ECU مربوط به موتور و انژکتور در پشت باطری

2- محل قرار گیری ECU مربوط به ABS وقتی از رو به رو به موتور نگاه کنید سمت چپه موتور نزدیک اتاق (برای تشخیص وجود ABS در ماشین)

3- محل قرار گیری ECU مربوط به سیستم های برقی اتاق در زیر داشبورد سمت چپ

4- محل قرار گیری ECU مربوط به ایربگ در زیر کنسول وسط

5- کلیۀ رله ها و فیوزهای موتور و انژکتور سمت راست باطری داخل یک محفظۀ پلاستیکی مشکی رنگ هست که درب به محفظه پیچ شده. (نسبت به تهیۀ یدکی فیوزها اقدام کنید)

مد عیب یابی و کاربرد های آن:

1- در حالت خاموش بودن ماشین دکمه کیلومتر (دکمه تیریپ) رو فشار دهید و نگهدارید.

2-سپس سوییچ را وارد کرده و دو مرحله بگردانید تا چراغ های پشت آمپر روشن شود (ولی ماشین روشن نشود)

3- در حالی که همچنان دکمۀ کیلومتر را نگه داشته اید پس از 5 ثانیه عقربه های دور موتور و سرعت سنج (برای تست سالم بودن و دور کامل زدن) شروع به حرکت می کنن (تا انتها می آیند و برمی گردند)

4- به محض حرکت عقربه ها دست را از روی دکمۀ کیلومتر برداشته و در این زمان عددهای 7101 یا 7102 روی صفحه نمایان میشود که نشان دهندۀ ورژن نرم افزار نصب شده روی ECU هست.

5- سپس اگر یکبار دکمۀ کیلومتر را بزنید همۀ LED های صفحۀ نمایشگر روشن می شود (برای تست سالم بودن همۀ اعداد و نشانگرها و مربع های بنزین و دمای آب) زیرا در این ماشین به جای عقربۀ بنزین و دمای آب از نمایشگر استفاده شده و اگر یکی یا چند تا از LED ها (مربع ها) خراب باشه و روشن نشه، درجۀ بنزین و از همه مهمتر درجۀ دمای آب به اشتباه نشون داده میشه. (میتونه خطرناک باشه)
که با این روش تست میشه و اگر خونه ای روشن نشه خراب هست و باید به نمایندگی مراجعه بشه.

6- سپس اگر یکبار دیگر دکمۀ کیلومتر رو بزنید میزان بنزین درون باک رو به عدد نشون میده
که میتونید عدد نشون داده شده رو از 45 کم کنید و به همون میزان بنزین بزنید. (بیشتر از 45 لیتر بنزین درون باک نباشه) مثلاً اگر عدد 10 رو نشون داد فقط 35 لیتر بنزین بزنید.

7- سپس اگر یکبار دیگر دکمۀ کیلومتر را بزنید آخرین کد مربوط به عیب های فعلی ثبت شده در ECU نمایان میشه که در همین حالت با نگه داشتن دکمۀ کیلومتر، کدها از حافظۀ ECU پاک میشه.

8- جهت خارج شدن از مد عیب یابی یا سوئیچ را به حالت خاموش برگردانید (به حالت صفر) یا دکمۀ کیلومتر را در پایان 5 ثانیه نگه دارید.

تندر سوار
10-15-2010, 03:09 AM
دد
17
مد عیب یابی و کاربرد های آن:

1- در حالت خاموش بودن ماشین دکمه کیلومتر (دکمه تیریپ) رو فشار دهید و نگهدارید.

2-سپس سوییچ را وارد کرده و دو مرحله بگردانید تا چراغ های پشت آمپر روشن شود (ولی ماشین روشن نشود)

3- در حالی که همچنان دکمۀ کیلومتر را نگه داشته اید پس از 5 ثانیه عقربه های دور موتور و سرعت سنج (برای تست سالم بودن و دور کامل زدن) شروع به حرکت می کنن (تا انتها می آیند و برمی گردند)

4- به محض حرکت عقربه ها دست را از روی دکمۀ کیلومتر برداشته و در این زمان عددهای 7101 یا 7102 روی صفحه نمایان میشود که نشان دهندۀ ورژن نرم افزار نصب شده روی ECU هست.

5- سپس اگر یکبار دکمۀ کیلومتر را بزنید همۀ LED های صفحۀ نمایشگر روشن می شود (برای تست سالم بودن همۀ اعداد و نشانگرها و مربع های بنزین و دمای آب) زیرا در این ماشین به جای عقربۀ بنزین و دمای آب از نمایشگر استفاده شده و اگر یکی یا چند تا از LED ها (مربع ها) خراب باشه و روشن نشه، درجۀ بنزین و از همه مهمتر درجۀ دمای آب به اشتباه نشون داده میشه. (میتونه خطرناک باشه)
که با این روش تست میشه و اگر خونه ای روشن نشه خراب هست و باید به نمایندگی مراجعه بشه.

6- سپس اگر یکبار دیگر دکمۀ کیلومتر رو بزنید میزان بنزین درون باک رو به عدد نشون میده
که میتونید عدد نشون داده شده رو از 45 کم کنید و به همون میزان بنزین بزنید. (بیشتر از 45 لیتر بنزین درون باک نباشه) مثلاً اگر عدد 10 رو نشون داد فقط 35 لیتر بنزین بزنید.

7- سپس اگر یکبار دیگر دکمۀ کیلومتر را بزنید آخرین کد مربوط به عیب های فعلی ثبت شده در ECU نمایان میشه که در همین حالت با نگه داشتن دکمۀ کیلومتر، کدها از حافظۀ ECU پاک میشه.

8- جهت خارج شدن از مد عیب یابی یا سوئیچ را به حالت خاموش برگردانید (به حالت صفر) یا دکمۀ کیلومتر را در پایان 5 ثانیه نگه دارید.[/QUOTE]



با سلام و تشكر از شما به خاطر توضيحات كامل ومفيدي كه ارائه كرده بوديد
من وقتي به مد عيب يابي وارد شدم موارد زير مشاهده شد كه لطف كرده راهنمائي بفرمائيد:
1- دور موتور كامل تا اخر ميرود ولي نشانگر سرعت تا حدود180بيشتر نيامد
2 همه lediها بطور كامل پر شد و روشن بود
3- ظاهرا يك پيام خطا بصورت ( 0 -ا - - - )وجود دارد
اگر امكان دارد كد هاي عيب يابي را قرار دهيد
http://www.acopart.org/upload/ACO-1562/151020103551101015455.jpg

Renault Logan
10-15-2010, 03:29 AM
با سلام و تشكر از شما به خاطر توضيحات كامل ومفيدي كه ارائه كرده بوديد
من وقتي به مد عيب يابي وارد شدم موارد زير مشاهده شد كه لطف كرده راهنمائي بفرمائيد:
1- دور موتور كامل تا اخر ميرود ولي نشانگر سرعت تا حدود180بيشتر نيامد
2 همه lediها بطور كامل پر شد و روشن بود
3- ظاهرا يك پيام خطا بصورت ( 0 -ا - - - )وجود دارد
اگر امكان دارد كد هاي عيب يابي را قرار دهيد

http://www.acopart.org/upload/ACO-1562/151020103551101015455.jpg


سلام دوست عزیز
ماشین شما هیچ مشکلی نداره و این دو مورد رو که اشاره کردید در همه لوگان ها هست .
عقربه سرعت تا 170 بیشتر نمیره
در مد عیب یابی هم خطای to در اکثر مواقع نشون داده میشه که حتی با ریست کردن و پاک کردنش باز دفعه بعد این خطا رو مشاهده میکنید .
راجع به خطاهای اعلام شده در مد عیب یابی با کارشناس فنی نمایندگی صحبت کردم که گفتند چون آپشن مصرف سوخت لحظه ای از کامپیوتر ها حذف شده و در برد و حافظه کیلومتر دستکاری شده ، این خطا ها اعلام میشه و با پاک کردنشون باز هم اعلام میشه .
لیست خطاهای مد عیب یابی :

1- خطای jo : مدار درجه اندازه گیری مخزن سوخت باز است .
2- خطای jc : مدار درجه اندازه گیری مخزن سوخت اتصال کوتاه دارد .
3- خطای D : خطا در جریان مصرف پمپ بنزین .
4- خطای to : مدار حسگر مایع خنک کننده باز است .
5- خطای tc : مدار حسگر مایع خنک کننده اتصال کوتاه دارد .


خطای شماره 4 در اکثر لوگان ها مشهود است . گاها هم نیست .
ضمنا جهت اطمینان خودم به کارشناس گفتم که مدار حسگر مایع خنک کننده در موتور رو چک و بررسی کنه که جلوی چشم خودم چک کرد و هیچ مشکلی نداشت .(درست زیر محفظه وسطی هواکش قرار داره (یک سنسور هست)
شاد باشید .

Salmani
10-15-2010, 03:47 AM
باسلام3- این مرحله یا همان مرحله to هست که در اینجا
می توانیم کلیه عیب های ذخیره شده را ببینیم
و فکر کنم جالب باشه نه؟http://www.phalls.com/images/mysmilies/icon_surprised.gif

a- باک بنزین قسمت های خطا رو می فرسته
اگر خطای باشد فرستنده قسمت خطای باک بنزین دو پیغام ممکنه بعد از 100 ثانیه بفرسته :

(JO) برای یک اتصال باز روی دستگاه فرستنده مخزن سوخت
(JC) برای یک اتصالی روی واحد فرستنده مخزن سوخت

d- عیب جریان سوخت ( سوخت رسانی) اگر حرف d در قسمت خطا باشد یعنی سیتم سوخت رسانی داری عیب است.
اگر در جریان سوخت رسانی عیبی باشد پیغام d ظاهر میشود
((to)) برای یک اتصال باز روی سنسور دمای ماده خنک کننده
((tc)) برای یک میان بر که روی سنسور دمای ماده خنک کننده اتصال زمین می کند
در نهایت میگه مه ای اطلاعات کشف خطا رو به حساب نگیرید و برای کشف خطا یا همان عیب یابی شهودی یا دستی به صورت دستی عمل کنید ( قسمت ها رو چک کنید نه با دستگاه بلکه با دیدن خودتان)
و در نهایت برای پاک کردن خطا های ذخیره شده کامپیوتر سفری را reset کنید.
اگر اشتباه نکنم وظیفه to و tc که گفته شد خنک کردن پمپ بنزین هستش
ان شا الله که به درد بخوره
موفق باشین

Renault Logan
10-15-2010, 04:47 PM
باسلام3- این مرحله یا همان مرحله to هست که در اینجا

می توانیم کلیه عیب های ذخیره شده را ببینیم
و فکر کنم جالب باشه نه؟
http://www.phalls.com/images/mysmilies/icon_surprised.gif


a- باک بنزین قسمت های خطا رو می فرسته
اگر خطای باشد فرستنده قسمت خطای باک بنزین دو پیغام ممکنه بعد از 100 ثانیه بفرسته :

(JO) برای یک اتصال باز روی دستگاه فرستنده مخزن سوخت
(JC) برای یک اتصالی روی واحد فرستنده مخزن سوخت

d- عیب جریان سوخت ( سوخت رسانی) اگر حرف d در قسمت خطا باشد یعنی سیتم سوخت رسانی داری عیب است.
اگر در جریان سوخت رسانی عیبی باشد پیغام d ظاهر میشود
((to)) برای یک اتصال باز روی سنسور دمای ماده خنک کننده
((tc)) برای یک میان بر که روی سنسور دمای ماده خنک کننده اتصال زمین می کند
در نهایت میگه مه ای اطلاعات کشف خطا رو به حساب نگیرید و برای کشف خطا یا همان عیب یابی شهودی یا دستی به صورت دستی عمل کنید ( قسمت ها رو چک کنید نه با دستگاه بلکه با دیدن خودتان)
و در نهایت برای پاک کردن خطا های ذخیره شده کامپیوتر سفری را reset کنید.
اگر اشتباه نکنم وظیفه to و tc که گفته شد خنک کردن پمپ بنزین هستش
ان شا الله که به درد بخوره

موفق باشین



سلام دوست عزیز
نمیدونم شما کاتالوگ کامل لوگان برای نگهداری و تعمیراتش رو دارید یا نه .
بنده ترجمه شده به فارسیشو کامل دارم .(نزدیک به 1000 صفحه فایل pdf)
همانطور که از توضیحات خطا برای دو خطای to و tc معلوم هست ، کاملا مشهود هست که خطا مربوط به سنسور حسگر دمای مایع خنک کننده رادیاتور هست نه پمپ بنزین .
موفق باشید .

Salmani
10-15-2010, 11:05 PM
سلام دوست عزیز
نمیدونم شما کاتالوگ کامل لوگان برای نگهداری و تعمیراتش رو دارید یا نه .
بنده ترجمه شده به فارسیشو کامل دارم .(نزدیک به 1000 صفحه فایل pdf)
همانطور که از توضیحات خطا برای دو خطای to و tc معلوم هست ، کاملا مشهود هست که خطا مربوط به سنسور حسگر دمای مایع خنک کننده رادیاتور هست نه پمپ بنزین .
موفق باشید .
با سلام.
من این دفترچه رو ندارم...از یک سایتی که قبلا دیده بودم کپی کردم...:(

babaalil90
10-16-2010, 10:15 AM
با سلام.
من این دفترچه رو ندارم...از یک سایتی که قبلا دیده بودم کپی کردم...:(

جناب سلماني اگر ممكنه به يك شكلي اين فايل را براي ما هم ارسال كنيد .ممنون ميشويم

رضا میرجعفریان
10-16-2010, 03:30 PM
دوستان این فایل دفترچه همراهه خودرو هست http://www.4shared.com/get/Svg_r7EZ/tondarf.html
امیدوارم جناب سلمانی دوست عزیزم دفترچه کامل رو به نحوی(upload در 4share or rapidshare) به ما هم برسونن

رضا میرجعفریان
10-16-2010, 03:52 PM
اینم از دفترچه راهنمای 1533 صفحه ای ال 90 البته به زبان اصلی ولی خیلی چیزا تصویری و خوب میشه یاد گرفت
http://www.scribd.com/Dacia-Logan-L90-Manual-Service-Ro/d/28131207

Salmani
10-16-2010, 04:21 PM
دوستان این فایل دفترچه همراهه خودرو هست http://www.4shared.com/get/Svg_r7EZ/tondarf.html
امیدوارم جناب سلیمانی دوست عزیزم دفترچه کامل رو به نحوی(upload در 4share or rapidshare) به ما هم برسونن
اقا رضا سلمانی هستم از بچه های پایین:d:d
من این دفترچه رو ندارم:(:(
اما این جور که بوش میاد جناب سوهانیان دارند..

Renault Logan
10-17-2010, 12:26 AM
سلام خدمت همه دوستان
این فایل حجمش بالاست 700 مگا بایت هست . نمیشه آپلودش کرد . چون نه بنده اینقدر اینترنتم پر سرعت هست نه خیلی از کاربران .
از طرفی جسارتا برای این فایل حجیم ، هزینه شده .
در صورت نیاز ، کاربرانی که قصد تهیه دارند میتونند در پیام خصوصی با بنده هماهنگ کنند تا از طریق پست براشون ارسال کنم .
شاد باشید .

hasan.akbari
02-29-2012, 12:44 PM
با سلام
احتراما" با تحقیقاتی که من کردم برای تعویض دنده پس از تعویض دنده همزمان با رها کردن کلاج گاز می دهیم باز صدای برخورد صفحه دیسک می آید . حال سوال این است نحوه صحیح تعویض دنده به خصوص درهنگام رهاکردن کلاژ و فشاردادن گاز را به بنده لطفا" توضیح دهید تا هم صدای نیاید وهم موتور عمر بیشتری کند .

با تشکر
اکبری :cool:

Renault
02-29-2012, 04:02 PM
با سلام
احتراما" با تحقیقاتی که من کردم برای تعویض دنده پس از تعویض دنده همزمان با رها کردن کلاج گاز می دهیم باز صدای برخورد صفحه دیسک می آید . حال سوال این است نحوه صحیح تعویض دنده به خصوص درهنگام رهاکردن کلاژ و فشاردادن گاز را به بنده لطفا" توضیح دهید تا هم صدای نیاید وهم موتور عمر بیشتری کند .

با تشکر
اکبری :cool:
من به شخصه ، به جز دنده 1 یعنی آغاز حرکت. در باقی موارد ابتدا کلاچ رو رها میکنم و در لحظات پایانیه رها کردن کلاچ اندکی گاز میدم. البته این روند سریع انجام میشه اما در کل اگر توی دور 3500 دنده عوض میکنید ابتدا کلاچ رو رها کنید بعد گاز بدید. یه مدت که انجام بدید براتون عادت میشه.
این نظر من بود
موفق باشید...

behzadd
02-20-2016, 01:11 AM
شنیدم که ایران خودرو اقدام به برگذاری کلاسهای آموزشی ال90 کرده در محل آموزش شرکت ایساکو (یادگار امام نبش آزادی) کمی جستجو کردم در نت و کسانی که شرکت کرده بودند مهمترین مسائل مطرح شده اینها بوده که واستون میزارم دوستان اگه کسی اطلاعات بیشتری داره در این تاپیک اعلام کنند با سپاس afa


1- روغن دندۀ L90 دارای عمر دائم هست و نیازی به تعویض نداره و فقط اگر کم کرد باید اضافه کرد.

2- حجم روغن دنده 3/1 لیتر هست.

3- به هیچ عنوان بنزین درون باک از 45 لیتر بیشتر نشود یعنی وقتی که چراغ هشدار بنزین روشن میشه (5 لیتر در باک هست) باید 40 لیتر زد. در غیر اینصورت اگر زیادتر از 45 لیتر درون باک باشه در طول زمان باعث صدمه به تجهیزات بالای باک و اختلال در انتقال بخارات بنزین به درون موتور به جهت مصرف بهینه می شود و به حبابگیر هم صدمه میزنه.

4- بهترین دور موتور برای تعویض دنده در جاده کفی برای مصرف کمتر و عمر بیشتر موتور، روی 3000 هست. نه بیشتر و نه کمتر. در دور بیشتر به دلیل اینکه ECU تصور میکنه که جاده سربالایی هست بنزین بیشتری به درون موتور می پاشه که هم باعث مصرف بی دلیل بیشتر و هم باعث فشار به موتور که به مرور زمان باعث کاهش عمر موتور میشه.

5- رینگ سایز بزرگتر نندازید (مخصوصاً در ABS دارها) زیرا باعث اختلال در بالانس ترمز عقب و جلو و اختلال در سیستم EBD ترمز و عدم کنترل فرمان در ترمز شدید میشه. به علاوه به سیستم تعلیق فشار میاره و در صورت بروز مشکل و مراجعه، اتومبیل از گارانتی خارج میشه.

6- میزان روغن موتور با تعویض ف ی ل ت ر 4/8 لیتر و بدون تعویض ف ی ل ت ر4/7 لیتر.

7- قبل از بریدن تسمه دینام اقدام به تعویض کنید (60.000 کیلومتر) زیرا در صورت پاره شدن، علاوه به صدمه زدن به چند پولی اون قسمت، باعث پاره شدن تسمه تایم و یه 200.000 تومانی خرج میذاره رو دست مالک.

8- آب کل موتور 5/4 لیتر

9- روی ستون درب شاگرد اطلاعاتی هست که دارای کدهای اساسی ماشین هست و در تنظیمات مجدد سیستم های ماشین کاربرد داره در صورت تصادف و تعویض بدنه در اون قسمت باید حتماً از روی داغی کنده شده و نگهداری شود.

10- درب مخزن اب رادیاتور دارای یه عکس دست هست به رنگ زرد که در صورت تعویض اون به هر دلیل حتماً یدکی خریداری شده دارای عکس دست به رنگ زرد باشد زیرا رنگ های قرمز و سفید هم در بازار موجود هست که اونا دارای مقاومت متفاوت در برابر فشار بخار اب هستند که موجب جوش امدن موتور میشه.

11- ECU مربوط به موتور و انژکتور در پشت باطری هست. در صورتی که ماشین شما دارای محافظ (روکش) برای این قسمت نیست نسبت به تهیه اون اقدام کنید و در صورت نداشتن روکش ECU از شستشوی موتور با اب پر فشار اجتناب کنید

12- به دلیل بنزین نامرغوب ایران (اکتان زیر 90 و کثیف) و کم یاب و گران بودن قطعاتی که به دلیل بنزین بد امکان صدمه دیدنشون هست، هر 7000 الی 10000 کیلومتر ف ی ل ت ربنزین رو با نوع اصلی (تهیه از نمایندگی) تعویض کنید.

13- اگر باطری ماشین شما علاوه بر چشمی دارای یک سری سر پیچ شبیه باطری های آبی هست، نیمه خشک بوده و نسبت به چک کردن و سرویس اون در باطری سازی یا نمایندگی اقدام کنید.

14- مد عیب یابی: همون حرکت دادن عقربه های دور موتور و سرعت سنج هنگام خاموش بودن موتور هست که در موردش صحبت شده که اولی ورژن نرم افزار ECU هست و دومی چک کردن سالم بودن همه LED های نمایشگر هست و سومی میزان بنزین درون باک به عدد و چهارمی کد عیب های کنونی esu(دوستان عزیز طریقه چک کردنشو من تو قسمت مقالات مرتبط به خودرو گذاشتم میتوانید به اون قسمت مراجعه کنید با نام تست سالم بودن کلیه چراغهای پشت آمپرال90)

15- ترمز L90 مجهز به جدیدترین مدل ABS (مدل BOSCH 8.0) هست و همچنین دارای توزیع الکترونیکی بار (EBD) می باشد. وظیفه EBD یکسان کردن سرعت چرخ عقب و چرخ جلو در ترمز های شدید به منظور جلوگیری از کله شدن ماشین و انحراف هست.

16- اینه های برقی دارای گرمکن هم هستند که با فشردن کلید گرمکن شیشه عقب فعال میشه.

17- برای محافظت از شیشه و کاسۀ چراغ های جلو باید از لامپ های استاندارد ضد ماوراء بنفش (Anti-uv) استفاده کرد.

18- در صورت سرقت ماشین های دارای ایموبلایزر (ضد سرقت) اداره اگاهی به کارخانه سازنده اطلاع میده تا سیستم ضد سرقت رو اصلاح کنه و ارتقاء بده. ولی به دلیل سیستم ضد سرقت پیش رفتۀ L90 هیچ گونه گزارشی از سرقت این ماشین اعلام نشده.

19: اتو ریگلاژ بودن لنت ترمزهای عقب هست که با چند بار فشار دادن پدال موقعی که ماشین روشن است انجام می شود( فاصله بین کاسه چرخ و لنت تنظیم می شود )

20:طرز صحیح جک زدن زدن باید قلاب جک را در زیر رکاب و در جای قلاب انداخت و جک زد
آقا سلام
اینکه روغن دنده نیاز به تعویض نداره یعنی چی؟
اینکه روی دفترجه راهنمای کارخونه نوشته روغن گیربکس رو باید رو 70 هزارتا عوض کنیم پس الکیه؟