PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تکنیک های بخارزدایی شیشه خودرو - کلیه مطالب بخار زدایی و بخار گرفتگی شیشه اتومبیل


روابط عمومی آکو فروم
01-27-2010, 02:45 PM
تکنیک جدیدی برای بخارزدایی شیشه خودرو

پژوهشگران دانشگاهی تکنیک جدیدی برای بخارزدایی شیشه خودرو ارائه کردند

http://64.130.220.65/Multimedia/pics/1388/2/Science/74.jpg
محققان ایرانی موفق به ابداع روشی جدید برای بخارزدایی شیشه جلو خودرو شدند.

تحقیقات دکتر محمد حسن سعیدی - دانشیار دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - و دو تن از دانشجویان دکتری مکانیک دانشگاه خواجه نصیر - مهندس زهرا بنی عامریان و رامین مهدی پور - به ارائه روش (ابزاری) جدید به منظور بخارزدایی شیشه جلو خودرو منجر شده است.

به گفته محققان، این ابزار با کنترل و در واقع مدیریت جریان هوای خروجی از دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو ایجاد میشود که دستیابی به این هدف با اضافه کردن و ایجاد یک سری تصحیحات خاص در سیستم تهویه مطبوع کنونی خودروها، امکان پذیر است.

آنچه از یک سیستم برفک بخارزدایی خودرو انتظار می‌رود این است که به محض روشن شدن خودرو فعال شده و بخار و یخ‌زدگی شیشه را به طور کامل از بین ببرد، به علاوه پاکیزه شدن شیشه خودرو کاملا یکنواخت صورت گیرد و کل مقطع شیشه عاری از یخ و بخار شود و در نهایت یخ و بخار در هیچ مرحله از سفر نباید مجددا ایجاد شود.

موارد مذکور می‌تواند اهداف ایجاد چنین سیستمی باشد، آنچه به زعم محققان این طرح، روش‌های کنونی برفزدایی در خودروها که شاید بتوان بهترین آنها را در خودرو مرسدس بنز دید، چندان در تحقق آنها موثر و موفق نبوده‌اند چرا که اولین قسمتهایی از شیشه که پس از زمان نه چندان مناسب، از بخار پاک می‌شود، زیر سطح بحرانی دید راننده است که از لحاظ امنیت خودرو اصلا مناسب نیست.

http://64.130.220.65/Multimedia/pics/1388/2/Science/80.jpg

به طور کلی تشکیل بخار روی شیشه به دلایلی چون تعرق و تنفس سرنشینان، ورود سرنشینی با لباس مرطوب به داخل خودرو و یا بالا رفتن نسبی رطوبت هوای محیط و در عین حال کاهش دما، صورت میگیرد.

با افزایش استفاده از گردش مجدد هوا در سیستم تهویه که مانع از تخلیه رطوبت از اتاقک خودرو میشود، مشکل مه گرفتگی شیشه‌های خودرو بسیار بیشتر شده است.

خودروهای ژاپنی خصوصا بیشترین مه گرفتگی شیشه را دارند و آن به خاطر تکیه فراوان سیستم تهویه مطبوع خودرو روی گردش دوباره جریان هواست.

دانشمندان و متخصصان فراوانی به منظور تشخیص و رفع مشکل بخار گرفتگی شیشه‌ها در خودرو تلاش کرده‌اند اما هر یک به موفقیت‌های محدودی در این زمینه دست یافته‌اند.

پیشرفت‌های اخیر در تکنیکهای آزمایشگاهی و نیز محاسبات CFD کمکهای شایانی به بهینه کردن سیستم بخارزدا در خودرو کرده است؛ البته به علت پیچیدگی هندسه اتاقک خودرو اکثر فعالیت‌های گذشته، به صورت آزمایشگاهی انجام شده است.

به زعم محققان، این طرح اگر چه پیشرفت‌های فراوانی در فهم مشخصات جریان هوا و تشخیص مشکلات موجود در سیستم‌های کنونی بخارزدایی در خودروهای مسافری صورت گرفته، اما همچنان نیاز به بررسی‌های دقیقتر و تلاشهای بیشتری نیز هست، چرا که اکثر فعالیت‌های انجام شده در راستای تشخیص مشکل بوده و راهکارهای ارائه شده به علتهایی چون هزینه بالای اجرا و ساخت غیر ممکن و ... تاکنون عملی نبوده است.

پژوهشگران ایرانی در تحقیقات خود ابتدا به شبیه سازی سیستم تهویه مطبوع خودرو و جریان هوای داخل اتاقک خودرو پرداختند.

در این راستا پس از شبیه سازی هندسی اتاقک خودرو سمند با اندازههای واقعی، در نرم‌افزار SOLID WORK این مدل در محیط نرمافزار GAMBIT، مش‌بندی و سپس در نرم‌افزار FLUENT، تحلیل ممنتوم و انرژی شد. سپس با استفاده از نتایج تحلیل فلوئنت و تدوین یک برنامه رایانه‌یی بر مبنای قوانین انتقال جرم در حالت گذرا، ضخامت فیلم بخار روی شیشه محاسبه شد تا بدین ترتیب شرایط بهینه جریان مورد استفاده برای بخارزدایی تعیین شود.

در این پروژه عملکرد شش حالت مختلف، شامل حالت کنونی سیستم بخارزدایی خودروها و پنج حالت پیشنهادی دیگر با یکدیگر مقایسه شده و بهینهترین حالت، پیشنهاد شده است.

تفاوت حالتهای پیشنهادی در محل‌های ورودی و خروجی سیستم بخارزدا میباشد.

محققان با بیان این که بهترین روش، روشی است که بخار روی شیشه را در منطقه بحرانی سریعتر از بین برده و در عین حال از حیث میدان ممنتوم و حرارتی شرایط آسایش را برای سرنشینان فراهم کند، نتیجه گرفته‌اند: حضور دریچه‌های خروجی در قسمت عقب خودرو، منجر به کشیده شدن هوای گرم سیستم بخارزدا در سمت عقب خودرو می‌شود.

این پدیده از دو جهت مطلوب نیست، از طرفی به بالا رفتن دمای اتاقک و از بین رفتن آسایش سرنشینان منجر می‌شود و از طرف دیگر، مانع از جریان یافتن هوا در راستای شیشه شده و هوا را تا حدودی از شیشه منحرف می‌کند.

در نهایت بهترین حالت، وضعیتی عنوان شده که دریچه‌های ورودی در زیر شیشه و A-Pillar سمت چپ باشد و خروجی در A-Pillar سمت راست واقع شده باشد.

ایسنا


۱۳۸۸/۰۲/۱۵

روابط عمومی آکو فروم
01-27-2010, 02:48 PM
روشي جديد براي بخارزدايي شيشه جلوي خودرو
شيشه‌هاي بي‌بخار
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/03/02/100907526193.jpg
هراس عجيبي به دلم مي‌افتد وقتي كه در هواي سرد با شيشه‌هاي بخار گرفته مجبور به رانندگي هستم. در چنين شرايطي مجبورم شيشه را علي‌رغم ورود هواي سرد بيرون به داخل ماشين، كمي پايين بكشم؛ چرا كه معطل شدن براي اين‌كه سيستم تهويه داخل خودرو بخار شيشه‌ها را بزدايد وقت‌گيرتر به نظر مي‌رسد...

بخارگرفتگي شيشه‌هاي خودرو از آن دسته مشكلاتي است كه هرازگاه اتفاق مي‌افتد؛ اما هنوز اين مشكل جزيي، يكي از 10 مشكل عمده صنعت تهويه مطبوع جهان باقي مانده است. بخار گرفتگي شيشه‌ها هنگامي اتفاق مي‌افتد كه دماي شيشه تا زير نقطه شبنم هوا كاهش يابد. اين مساله ناشي از افزايش رطوبت نسبي در اتاقك خودرو يا ناشي از كاهش دماي شيشه خودرو است. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد بتازگي محققان ايراني موفق به ابداع روشي جديد براي بخارزدايي شيشه جلو خودرو شدند.

به گفته اين پژوهشگران اين ابزار با كنترل و در واقع مديريت جريان هواي خروجي از دريچه‌هاي سيستم تهويه مطبوع خودرو ايجاد مي‌شود كه دستيابي به اين هدف با اضافه كردن و ايجاد يك سري اصلاحات خاص در سيستم تهويه مطبوع كنوني خودروها، امكان‌پذير شده است. ما هم به اين بهانه با مهندس زهرا بني‌عامريان، دانشجوي دكتري مكانيك دانشگاه خواجه نصير،‌ محقق سيستم بخارزدايي كه تحت نظر دكتر محمدحسن سعيدي ارائه شده به گفتگو نشسته‌ايم.
شيشه خودرو چرا و تحت چه شرايطي بخار مي‌گيرد؟
به طور كلي عوامل و دلايل تشكيل بخار روي شيشه به چند دسته تقسيم مي‌شود:
مه گرفتگي پيش از استارت خودرو كه حاصل از حضور بخار در اتاقك خودرو از قبل يا كاهش دماي هواي محيط است. مه گرفتگي آني در شروع استارت موتور كه ناشي از وجود چگالش بخار از عملكرد قبلي سيستم تهويه است. مه گرفتگي ناشي از افزايش رطوبت اتاقك خودرو به خاطر حضور سرنشينان يا ورود سرنشيني با لباس‌تر از بيرون، كاهش ناگهاني دماي شيشه جلوي خودرو در طول سفر مثلاً بارش ناگهاني باران در يك روز گرم، افزايش رطوبت ناشي از تنفس و تعرق سرنشينان خودرو و شرايط آب و هوايي گرم و مرطوب با نسبت رطوبت بالا.
ارائه تكنيكي مناسب براي بخارزدايي چگونه صورت مي‌گيرد؟
با فرض ثابت بودن خواص حرارتي شيشه‌هاي خودرو، دو عامل مهم براي جلوگيري از فرآيند بخارگرفتگي بايد مورد توجه قرار گيرند. عامل اول گذر مناسب و موثر جريان هواي داخل اتاقك از شيشه‌هاي جلو و جانبي خودرو است. اين در صورتي امكان‌ دارد كه اولاً هوا با دبي يا حجمي كافي از خروجي‌هاي سيستم بخارزدا خارج شود. (كه اين مساله هم با كنترل بازده مناسب فن در سيستم تهويه مطبوع خودرو و هم با كنترل افت فشار اين سيستم و كانال‌هاي مربوط قابل دسترسي است.) ثانياً اين دبي حجمي بالاي جريان در بهترين حالت ممكن مديريت شود. به عبارت ديگر اين جريان بايد در كل سطح شيشه‌ها و با انتقال حرارت بالا بين جريان هوا و سطح شيشه برقرار شود. اين در صورتي امكان‌پذير است كه جريان هوا در نزديك‌ترين فاصله ممكن و با حداكثر سرعت ممكن از سطح شيشه بگذرد.
سيستم‌هاي بخارزدا يا برف روب كنوني در خودروها با چه نقص‌هايي روبه‌رو هستند؟
در واقع نقص اساسي سيستم‌هاي بخارزداي كنوني از آنجا ناشي مي‌شود كه جريان هواي پاشش شده از پنل‌هاي بخارزدا به سمت شيشه جلو، كاملا در راستاي شيشه و تا انتهاي آن ادامه نمي‌يابد، بلكه تا پيش از رسيدن به مركز شيشه، منحرف شده به سمت عقب خودرو جريان مي‌يابد. واضح است كه روش‌هاي كنوني بخارزدايي در خودروها چندان مؤثر نيستند، زيرا اولين قسمت‌هايي از شيشه كه پس از زمان نه‌چندان مناسب، از بخار پاك مي‌شود، زير سطح بحراني ديد راننده است. پيچيدگي توپوگرافي شيشه و هندسه نازل برفك‌زدا به تركيب ناكافي جريان، انتقال لحظه‌اي ضعيف و در نتيجه ايجاد نواحي مرده جريان در قسمت‌هاي بحراني ديد منجر مي‌شود.
تنظيم و كنترل سيستم گردش هوا و تهويه مطبوع در داخل خودرو براي جلوگيري از بخارگيري شيشه‌ها چگونه بايد اعمال شود؟
توانايي جريان هوا براي جريان در راستاي شيشه تا حدود زيادي به جزييات هندسي شيشه و دريچه‌هاي خروجي وابسته است تا به دبي و سرعت جريان. در مورد شيشه جلوي خودرو محل پاشش جريان بايد در قسمت پايه پنجره باشد و در مكاني كه از آن پس جريان براحتي در راستاي شيشه به سمت بالا حركت كند. اين در حالي است كه در مورد شيشه‌هاي كناري جهت هوا، بايد به سمت مركز شيشه باشد. شفافيت شيشه‌هاي خودرو و پاك بودن آنها از هر گونه آلودگي، برفك يا بخار، كاملاً ضروري است.
آنچه از سيستم بخارزداي خودرو انتظار مي‌رود، اين است كه به محض روشن شدن خودرو، بخار و يخ‌زدگي شيشه را به طور كامل از بين ببرد. به علاوه پاكيزه شدن شيشه خودرو بايد كاملاً يكنواخت صورت گيرد و كل مقطع شيشه عاري از يخ و بخار شود و در نهايت يخ و بخار در هيچ مرحله از سفر نبايد دوباره ايجاد شود. موارد مذكور مي‌تواند اهداف ايجاد يك سيستم بخارزداي مطلوب باشد.
بر اساس آخرين مطالعات انجام شده، چه عواملي بيشترين تاثير را در ايجاد يك سيستم بخارزداي مطلوب دارند؟
گرم كردن محيط داخل خودرو تا حدي رطوبت نسبي را كاهش مي‌دهد، اما تا هنگامي كه رطوبتي داخل خودرو باشد همچنان شيشه‌ها بخارمي گيرند. تنفس و تعرق سرنشينان داخل خودرو براحتي رطوبت هوا را به حد اشباع (100 درصد) مي‌رساند. براي جلوگيري از بخار گرفتگي، بايد دماي شيشه به دمايي بالاتر از نقطه شبنم محيط برسد. متاسفانه هنگامي كه شيشه بخواهد به چنين دمايي برسد، دماي محيط داخل ماشين بسيار بالا مي‌رود.
مهندس بني‌عامريان: مهم‌ترين عوامل موثر بر بخارزدايي شيشه خودرو سرعت هوا در راستاي شيشه دماي هوا، رطوبت نسبي محيط و ضخامت اوليه فيلم بخار است
راه حل بهتر، فعال كردن سيستم تهويه مطبوع خودرو است. در حقيقت اين سيستم، رطوبت را از هواي داخل خودرو گرفته و آن را به صورت قطرات آب از زير خودرو خارج مي‌كند. اما قضيه به همين راحتي پايان نمي‌پذيرد؛ با خشك شدن هواي داخل خودرو، دماي آن كاهش يافته و مسافران احساس سرما مي‌كنند. از طرفي هواي سرد داخل خودرو كم‌كم شيشه را سرد مي‌كند تا جايي كه قطرات آب روي شيشه ظاهر مي‌شود. در اين حالت بايد برف پاك‌كن را روشن كرد. از آنجا كه معمولا برف پاك‌كني روي اين دو شيشه جانبي تعبيه نمي‌شود، راننده و سرنشين جلو براي پاك كردن قطرات مرتبا شيشه‌هاي جانبي را بالا و پايين مي‌كشند و به نفوذ هواي مرطوب خارج به داخل خودرو كمك مي‌كنند. اين موضوع باعث اعمال بار رطوبتي فراواني به سيستم بخارزدا شده كه در نهايت به عدم كارايي اين سيستم ختم مي شود.
بهترين حالت براي بخارزدايي طي محاسبات انجام شده چه وضعيتي است؟
مهم‌ترين پارامترهاي موثر بر بخارزدايي شيشه خودرو سرعت هوا در راستاي شيشه، دماي هوا، رطوبت نسبي محيط و ضخامت اوليه فيلم بخار است. سرعت هوا از دو جهت فرآيند بخارزدايي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. با افزايش سرعت هوا ضريب انتقال حرارت جابه‌جايي افزايش مي‌يابد و انتقال حرارت موثرتري بين هوا و شيشه جلوي خودرو صورت خواهد گرفت. از طرف ديگر افزايش سرعت هوا و انتقال جرم رابطه مستقيمي با يكديگر دارند و با افزايش سرعت، نرخ تبخير آب از سطح شيشه افزايش پيدا مي‌كند. البته معمولا در افزايش سرعت هوا در سيستم‌هاي تهويه مطبوع محدوديت‌هايي نيز وجود دارد. يكي از اين محدوديت‌ها، تامين شرايط آسايش انسان‌هاست. به طور كلي هواي ساكن با دماي مطلوب بيش از جريان هوا با همان دما شرايط آسايش انسان را تامين مي‌كند. محدوديت ديگر مربوط به اندازه فن‌هاي مربوط به سيستم‌هاي تهويه است. براي بالاتر بردن سرعت قدرت بيشتري از فن لازم است و قدرت بالاتر منجر به افزايش اندازه فن مي‌شود در حالي‌كه در خودرو فضاي كوچكي به سيستم بخارزدا اختصاص داده شده است.
از ديگر پارامترهاي موثر بر عملكرد سيستم بخارزدا، دماي هوا در راستاي شيشه است. مسلما با افزايش دما عملكرد مطلوب‌تري از اين سيستم حاصل مي‌شود، اما به منظور تامين شرايط آسايش سرنشينان معمولا سعي بر حفظ دما در محدوده خاصي مي‌شود.
روشي كه توسط شما و همكاران محققتان ارائه شده از چه تكنيكي براي بخارزدايي بهره مي‌گيرد و چه مزيت‌هايي نسبت به شيوه‌هاي ارائه شده كنوني دارد؟
در اين پژوهش، پس از بررسي ميدان جريان هواي داخل اتاقك خودرو، مساله گذراي انتقال جرم به منظور يافتن زمان لازم براي از بين رفتن بخار از روي شيشه توسط سيستم بخارزدا، محاسبه مي‌شود. از ميان شيوه‌هاي ارائه شده كنوني، برجسته‌ترين نقاط قوتشان انتخاب شده است.
مهم‌ترين عامل ناكارآمدي روش‌هاي كنوني بخارزدايي اين است كه بخش اعظمي از هواي هدايت شده به سمت شيشه جلو بدون اين‌كه كل سطح شيشه را دربر گيرد و در مواردي پيش از رسيدن به سطح بحراني ديد، به سمت عقب اتاقك منحرف مي‌شود. روش جديدي كه در اين پروژه ارائه مي‌شود، بر مبناي افزايش انتقال حرارت در سطح شيشه، توسط افزايش اختلاط جريان است.
همان‌طور كه واضح است، بهترين روش، روشي است كه بخار روي شيشه را در منطقه بحراني سريع‌تر از بين ببرد و در عين حال شرايط آسايش را براي سرنشينان فراهم كند. نتايج نشان مي‌دهد حضور دريچه‌هاي خروجي در قسمت عقب خودرو، منجر به كشيده شدن هواي گرم سيستم بخارزدا به سمت عقب خودرو مي‌شود. اين پديده از دو جهت مطلوب نيست. از طرفي منجر به بالا رفتن دماي اتاقك و از بين رفتن آسايش سرنشينان مي‌شود و از طرف ديگر، مانع از جريان يافتن هوا در راستاي شيشه شده و هوا را تا حدودي از شيشه منحرف مي‌كند.
آيا سيستم ارائه شده مراحل توليد را نيز طي كرده است؟ نصب آن در خودروها چقدر هزينه در بر دارد؟
طرح ارائه شده در سازمان ثبت اختراعات به ثبت رسيده، اما هنوز وارد مرحله توليد نشده است.هزينه اجراي اين طرح هم بسيار پايين است. ايجاد سرعت و دماي لحاظ شده در مدلسازي جزئي قابليت‌هاي كنوني هيتر و فن سيستم تهويه است و نياز به افزودن هيتر اضافي يا فن قوي‌تر نيست.
پونه شيرازي
منبع:جام جم آنلاین

روابط عمومی آکو فروم
01-27-2010, 02:58 PM
بهینه سازی سامانه ی بخار زدایی یک خودرو ی سواری به کمک شبیه سازی عددی جریان هوا (http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:mswNtrk_PcsJ:www.saipaonline.com/media/file/17-21_no4.pdf+%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%AF%D8 %A7%DB%8C%DB%8C+%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87+%D8%A7%D8 %AA%D9%88%D9%85%D8%A8%DB%8C%D9%84&hl=fa&pid=bl&srcid=ADGEESgUWZ69mRApAHA3bNp29eeeOY1AGuPcVFjK6gyw Dmh-OpHkCu090eN5WBJpqdYIXTq_3dbp-lPYWq1o5J_H2XsAVjklc2lU7azHqT37lobY1WQ0MyEdW_vrWNo ptsEkegY7211y&sig=AHIEtbRX2tnLY52Ubn4aWHBDcb2Zq-nK4g)

برای خواندن و دریافت فایلهای pdf مربوط روی لینک کلیک کنید

روابط عمومی آکو فروم
01-27-2010, 03:06 PM
بخارزدايي شيشه خودرو
شیشه گرم کن عقب
هنگامی که شیشه عقب خودرو یخ بزند یا برف روی آن جمع شود ویا بخار داخل خودرو روی شیشه عقب را بپوشاند دیدن جاده وخودروهای پشت سر از طریق آینه داخل خودرو غیر ممکن میشود و مشکلات زیادی را در هنگام رانندگی بوجود می آورد وگاه هم موجب حادثه می شود.لذا برای رفع این عیب از گرمکن شیشه عقب استفاده میشود.
بخار شیشه در روزهای سر به دلیل میعان میباشد داخل خودرو نسبت به خارج از خودرو سرد تر میباشد وهمین امر باعث میشود که بخار آبی که درون خودرو وجود دارد به شیشه چسبسده و پس از سرد شدن تبدیل به بخار آب شود برای جلو گیری از این پدیده باید شیشه گرم شود این گرم شدن شیشه در شیشه جلو توسط بخاری صورت میگیرد اما در شیشه عقب به دلیل طولانی بودن مسافت نمی توانیم از بخاری استفاده کنیم یا در مواقعی آن قدر هوا سرد نیست که بخواهیم از بخاری استفاده کنیم به همین جهت با استفاده از طرح شیشه گرم کن این مشکل را حل میکنیم.
http://www.amoozeshgah.net/images/stories/car_mechanic/rear.jpgشیشه گرم کن عقب

شیشه گرم کن در واقع یک المنت است که با برقراری جریان در آن شروع به گرم کردن شیشه میکند.
هنگامی که سوییچ روشن است با فشار دادن کلید گرمکن شیشه عقب جیان برق وارد گرمکن شده وشیشه عقب را گرم نگه میدارد. در اینصورت از یخ زدن وبخار گرفتگی شیشه عقب جلوگیری شده وکنار میروند. از اینرو شیشه عقب همیشه تمیز مانده وراننده از طریق آیینه داخل خودرو به راحتی میتواند جاده و خودروهای پشت سر را ببیند واز بروز خطرات جلوگیری شود.
ناگفته نماند که قدرت این المنت بسته به شیشه و خودروهای متفاوت فرق دارد .
مدار آن تشکیل شده ا ز:
1- باطری 2- اتومات استارت 3- آمپر متر 4- سوییچ 5- جعبه فیوز 6- کلید یک پل جلو داشبورد ۷- چراغ هشدار دهنده روش بودن گرم کن
این المنت به صورت فابریک در شیشه ها جای داده شده است و دو سر سیم آن بیرون گذاشته شده است .
یک سر این سیم به بدنه متصل میگردد وسر دیگرباید به جریان مثبت متصل گردد.
جریان مثبت ابتدا از باطری نشعت گرفته وپس از ورود به سر اتوماتیک استارت ازآنجا به آمپر متر
می رود وبعد از آن به BT سوییچ می رود.
با باز کردن سوییچ برق BT به Ignition برقرار میشود و پس از عبور از فیوز اختصاصی به کلید مخصوص شیشه گرمکن میرود وپس از عبور از لامپ هشدار دهنده روشن بودن گرمکن که در جلوآمپر نصب گردیده ( با فعال شدن شیشه گرمکن این چراغ نیز روشن میشود ونشانه این است که شیشه گرمکن فعال است ) به سر دیگر شیشه گرمکن میرود ومدار خود را پس از عبور از المنت عقب در بدنه تکمیل می کند
حال در صورت باز بودن سوییچ و بستن مدار شیشه گرمکن به وسیله کلید مخصوص خود چراغ هشدار دهنده روشن میشود و گرمکن نیز فعال میشود وشروع به گرم کردن شیشه می کند شیشه گرمکن تا مادامی که کلید مخصوص آن یا سوییچ باز است فعال می باشد
amoozeshgah

روابط عمومی آکو فروم
02-01-2010, 12:03 AM
بخارزدايي شيشه خودرو

برای اولین بار در ایران سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در سورن ELX طراحی شده است . کنترل میزان هوای کابین ، کنترل دمای داخل کابین ،یخ زدایی و بخار زدایی در زمستان از جمله کارآیی های سیستم تهویه اتوماتیک طراحی شده توسط ایران خودرو هستند این سیستم به وسیله سنسور های نصب شده بر روی موتور ، سپر ها و داخل کابین بیش ترین کارآیی لازم را در سرمایش و گرمایش خودرو ارائه می دهد . سیستم تهویه اتوماتیک با کمک دریچه های استاندارد و بهینه سازی شده سورن ELX کارآیی بهتری نسبت به موارد مشابه در خودرو های هم کلاس خود خواهد داشت . این سیستم با دارا بودن آپشن ها و حالت های گوناگون شرایط بهینه ای را در حالت econ برای مصرف سوخت به همراه خواهد داشت . در انواع سمند هوارسانی و تهویه هوا برای سرنشینان عقب آن گونه که باید هر چند به صورت غیر مستقل ولی کامل صورت نمی گرفت . سورن ELX با دارا بودن دریچه های مجزا برای سرنشینان عقب تمامی نقاط کابین خودرو را پوشش می دهد .
سیستم برقی خودرو در سورن ELX به صورت یک پارچه تحت نام JUNCTION BOX در مجموعه پیش مونتاژ شده داشبورد قرار می گیرند که این پکیج شامل فیوز ها ، رله ها ،سیستم هشدار دهنده و سایر تجهیزات تکمیلی می شود . ایجاد پکیج این چنینی کیفیت یک پارچه و طول عمر بیش تری را برای قطعات برقی خودرو تضمین می کند . علاوه بر این موارد سوییچ ها در سورن ELX به صورت کامل ارتقاء پیدا کرده اند و همچنین جلوآمپر جدید با امکانات بیش تری نیز در این خودرو به کار گرفته شده است .

patoghu

LOGAN
02-01-2010, 12:38 AM
عنوان مقاله : بخارگرفتگي شيشه‌هاي خودرو

بخارگرفتگي شيشه‌هاي خودرو از آن دسته مشكلاتي است كه هرازگاه اتفاق مي‌افتد؛ اما هنوز اين مشكل جزيي، يكي از 10 مشكل عمده صنعت تهويه مطبوع جهان باقي مانده است. بخار گرفتگي شيشه‌ها هنگامي اتفاق مي‌افتد كه دماي شيشه تا زير نقطه شبنم هوا كاهش يابد. اين مساله ناشي از افزايش رطوبت نسبي در اتاقك خودرو يا ناشي از كاهش دماي شيشه خودرو است.

siyamak
02-16-2010, 02:10 PM
سلام من یک مشکل در رفع بخار در شیشه جلو دارم
با توجه به فصل سرما و ایجاد بخاز متاسفانه قسمت های کنج شیشه جلو بوسیله بخاری از بخارها زدوده نمی شود چه کار کنم

نیما
02-16-2010, 02:22 PM
سلام من یک مشکل در رفع بخار در شیشه جلو دارم
با توجه به فصل سرما و ایجاد بخاز متاسفانه قسمت های کنج شیشه جلو بوسیله بخاری از بخارها زدوده نمی شود چه کار کنم
کافیه در همون حالت بخاری دکمه کولر رو بزنی خیلی سریع کل بخار ماشین میره

tondar90
02-16-2010, 02:25 PM
سلام من یک مشکل در رفع بخار در شیشه جلو دارم
با توجه به فصل سرما و ایجاد بخاز متاسفانه قسمت های کنج شیشه جلو بوسیله بخاری از بخارها زدوده نمی شود چه کار کنم


اگه دریچه ورودی هواکابین بسته،اونو باز کن.وشبکه ها رو به سمت اون قسمتی که بخار گرفته تغییر جهت بده.
یه راه دیگه هم دوست گلم آقا نیما گفتن.

zangeneh
01-02-2013, 12:52 AM
با سلام خدمت دوستان یه تجربه دارم از بخار شیشه در زمستان و بخصوص هنگام بارندگی
دوستان از این روشی که میگم استفاده کنید و حالشو ببرید
دستمال کاغذی رو آغشته به شامپو کرده و به شیشه بمالید (نه خیلی زیاد که که به صورت لایه ضخیمی باشه) در کمال تعجب خواهید دید که به هیچ عنوان شیشه بخار نکرده و شیشه ماشینم کثیف نمیشه شامپو هم هرچی باشه مهم نیست واسه امتحانم که شده هر موقع حموم رفتید اگر آینه تو حموم دارید روی اون امتحان کنید و نتیجشو ببینید
توی هوای بارونی بسیار کاربرد داره و مفیده:rolleyes::cool: