PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : موتور/مصرف/استاندارد/ترمز/فرمان/سنسورها/چراغها/تایر/سیستم تعلیق در اتومبیل (جذاب)


واحد فنی آکوپارت
01-19-2010, 04:28 PM
با سلام وقت بخیر
به شما توصیه میکنیم حتی اگر علاقه مند به موضوعات مرتبط به اتومبیل نیز نمیباشید این مقاله را تا انتها بخوانید چراکه عناوین مطروحه در آن روزی ضمن انتخاب و خریداری نمودن اتومبیل دلخواهتان بشما کمک شایسته ای در شناسایی و درک امکانات آن و نیز تطبیق اظهارات فروشنده با امکاناتی که ذکر میکند ، خواهد نمود .
آشنایی با آبشنها و امکانات اتومبیل نه تنها منجر به مقایسه واقعی آن با خودروهای مشابه میگردد بلکه اساس تحلیلی صحیح در خصوص قیمتی منطقی و انتخابی آسان است .
در بسیاری از موارد که اغلب گروه کثیری از انواع اتومبیلهای وارداتی و خارجی را شامل میشود فقدان آگاهی و کسب اطلاعات لازم منجر به زیان های مالی قابل توجهی شده که همواره از همین نقطه یعنی عدم آشنایی لازم خریداران با امکانات اتومبیل و مغایرت اظهارات فروشنده با واقعیات ، ایشان را مغبون میسازد .
واحد کارشناسی اتوکاپری در راستای فرمایشات مدیریت ارشد آکو خود را ملزم میداند تا با انعکاس دانش فنی و تجربی خود ضمن اقدامی همسو با سایر اعضاء محترم آکو فروم در جهت ارتقاء سطح علمی تالارهای گفتمان آکو ، مبادرت نماید - واحد کارشناسی اتو کاپری



... موتور ، مصرف ، استاندارد ، ترمز ، فرمان ، سنسورها ، سیستم روشنایی و چراغها ، تایرها و انواع آنها با کاربرد ، سیستم های تعلیق ، سیستم های ضدسرقت و ... در اتومبیل

تعداد و آرایش سیلندرها ( Cylinder ) :
هر موتور بسته به حجم و ساختارش از تعدادی سیلندر تشکیل شده است . مخلوط هوا و بنزین داخل سیلندرها آماده و با فرآیند احتراق انرژی تولید می کند . معمولاً آرایش قرارگیری سیلندرها می تواند خطی ، صفحه ای ، V شکل ( که در این حالت سیلندرها به صورت خورجینی در دو ردیف کنار هم قرار می گیرند ) ، W شکل ( که از کنار هم قرار گیری دو سیستم V در کنار هم به وجود می آید ) و ... باشد .

سوپاپ ها ( Valve ) :
سوپاپ ها در هر سیلندر وظیفه کنترل ورود و خروج مخلوط هوا و بنزین را دارند . موتورهای معمولی به ازای هر سیلندر 2 سوپاپ دارند که یکی برای کنترل گازهای ورودی و دیگری برای گازهای خارجی است . نسل پیشرفته تر موتورها به ازای هر سیلندر 3 یا 4 سوپاپ دارند که این تکنولوژی باعث افزایش بازدهی ، توان و عملکرد موتور شده است . امروزه به مدد رشد علم الکترونیک ، سیستم های پیشرفته متعددی برای کنترل سوپاپ ها وجود دارد که باعث بازدهی بیشتر موتورها شده است .

حجم موتور ( Displacement ) :
به فضایی که پیستون در هر سیلندر بالا و پایین می رود ، حجم هر سیلندر و به مجموع حجم همه سیلندرها حجم موتور می گویند .
هر چه حجم یک موتور بیشتر باشد ، در هر بار می تواند مخلوط بیشتری از هوا و بنزین را در خود جای دهد و انرژی بیشتری تولید می کند .

قدرت ( Power ) :
قدرت با توان هر موتور به حداکثر انرژی قابل تولید در زمان مشخص گفته می شود . توان موتور خودروی شما ، نمادی از توانایی موتور آن برای تولید انرژی است . البته توان تولید شده در هر دور موتوری متفاوت است .
واحد قدرت ( توان ) در جدول اسب بخار (HP) است که هر کیلووات (KW) حدود 34/1 اسب بخار است .

گشتاور (Torque) :
قابلیت تولید گشتاور نیز یکی از ویژگی های مهم موتور خودرو است ، زیرا گشتاور تولیدی در موتور ، توسط سیستم انتقال قدرت به چرخ های خودرو انتقال می یابد و به نیروی پیش راننده تبدیل می شود . بنابراین گشتاور نمادی از نیروی پیش برنده خودرو است .

توان وزنی مخصوص ( Power Weight Ration ) :
توان وزنی مخصوص از تقسیم قدرت بر وزن خودرو به دست می آید و نمادی از عملکرد خودروی شماست . به عبارت دیگر توان وزنی مخصوص نشان می دهد که موتور نصب شده روی خودرو ، چقدر برای آن مناسب است . هر چه عدد توان وزنی مخصوص بالاتر باشد ، شما خودروی پرشتاب تر و با عملکرد بالاتری خواهید داشت .
توان وزنی مخصوص خودروهای متوسط و ارزان قیمت معمولاً زیر 100 و توان وزنی مخصوص خودروهای مدرن و لوکس تر بین 100 و 200 است . توان وزنی مخصوص خودروهای اسپرت یا ابر خودروها گاه به 500 هم می رسد .

توان خروجی مخصوص ( Specific Output Power ) :
نمادی از بازدهی موتور خودروی شماست و از تقسیم قدرت موتور بر حجم موتور به دست می آید .
هر چه این عدد بالاتر باشد ، تکنولوژی به کار رفته در موتور خودروی شما پیشرفته تر است و موتور توانسته است با یک حجم معین توان بیشتری تولید کند .
موتورهای عادی معمولاً توان خروجی مخصوص زیر 60 دارند .

موتورهای پیشرفته و مدرن ، عددی بین 60 و 100 را دارند . موتورهایی که توان خروجی مخصوص بالای 100 دارند ، تنها توسط چند شرکت محدود در دنیا قابل تولیدند . نصب سوپر شارژر و توربو شارژرها باعث زیاد شدن توان خروجی مخصوص موتور می شود .

عملکرد
در قسمت موتور دیدیم که موتور ، انرژی و نیروی جلوبرنده خودرو را تولید می کند . اما بخشی از انرژی تولید شده ، در داخل خودرو مصرف می شود و بخشی دیگر در مسیر انتقال قدرت به هدر می رود . همچنین قسمتی از انرژی تولیدی ، توسط اصطکاک تایر و قسمتی نیز توسط نیروی مقاومت هوا از بین می رود . پس قدتر و گشتاور موتور نمی توانند معیار دقیقی برای اندازه گیری عملکرد یک خودرو باشند .
پارامترهای زیر نشان می دهند که در واقعیت ، یک خودرو از چه عملکردی برخوردار است و خودروی مورد نظر چه مقدار کارایی دارد .

1 . حداکثر سرعت ( Top Speed ) :
از نظر علمی نقطه حداکثر سرعت ، نقطه ای است که نیروی پیش برنده خودرو ، با نیروی مقاوم ( مقاومت هوا و اصطکاک ) برابر شده است . عوامل متعددی نظیر
حداکثر قدرت ، حداکثر گشتاور ، ضریب آیرودینامیک ، وزن ، اصطکاک تایرها و .... در حداکثر سرعت یک خودرو مؤثر هستند .

2 . شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت ( 0 – 100 Km/hr Acceleration ) :
حداقل مدت زمانی که یک خودرو می تواند سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند . تعیین این مورد نیز به مانند حداکثر سرعت ، به شرایط تست استاندارد و تیم فنی نیازمند است . در مورد خودروهایی که گیربکس دستی و اتوماتیک دارند ، سرعت و شتاب مدل اتوماتیک در کروشه آمده است . همانطور که در بخش گیربکس گفته شد ، به دلیل بازدهی کمتر و وزن بیشتر گیربکس اتوماتیک ، خودروهای اتوماتیک سرعت و شتاب ضعیف تری نسبت به مدل های دستی دارند .

مصرف سوخت و معیارهای زیست محیطی
مصرف سوخت به مقدار لیتر سوختی گفته می شود که یک خودرو در طول طی کردن مسافت 100 کیلومتر مصرف می کند . اصولاً مصرف خودروها در یک شرایط تست استاندارد اندازه گیری می شود و با تغییر شرایط ، دچار تغییراتی می شود .
شرایطی از قبیل موتور ، سیستم انتقال قدرت ، سرعت حرکت ، کیفیت سوخت ، شرایط تایر ، وزن خودرو ، عادات رانندگی ، شرایط آب و هوایی ( درجه حرارت ، وزش باد ، رطوبت و ارتفاع از سطح دریا ) ، ضریب آیرودینامیک خودرو ، باز یا بسته بودن پنجره ها ، مصرف کننده های برقی خودرو ( نظیر کولر ، چراغ ها و سیستم هیدرولیک فرمان ) و .... در مصرف سوخت یک خودرو مؤثر هستند .

1 . مصرف شهری ( Urban Fuel Consumption ) :
این عدد بر حسب استانداردهای رانندگی در شهر اندازه گیری می شود و مصرف داخل شهر یک خودرو را نشان می دهد و مقدار آن بیشتر از مصرف جاده ای است .

2 . مصرف جاده ای ( Highway Fuel Consumption ) :
این عدد بر حسب استانداردهای رانندگی در جاده اندازه گیری می شود و معیاری از مصرف جاده ای یک خودرو است و اصولاً کمتر از مصرف شهری است .

3 . مصرف ترکیبی ( Combined Fuel Consumption ) :
این مصرف مطابق سیکلی ترکیبی از رانندگی شهری و جاده ای به دست می آید و میزان آن بین دو مصرف شهری و جاده ای است .

استاندارد آلایندگی ( Emission Standard ) :
استانداردهای آلایندگی خودروها قوانینی در مورد میزان آلایندگی خودروها هستند . در هر کشور خودروهایی می توانند وارد بازار شوند که مقدار

گازهای آلاینده تولیدی شان از مقدار استاندارد بیشتر نباشد . شناخته شده ترین استاندارد در مورد آلایندگی خودروها ، استاندارد آلایندگی یورو است .

طبق قانون اتحادیه اروپا ، خودروهایی می توانند وارد بازار شوند که آخرین استاندارد یورو را داشته باشند . هم اکنون استاندارد یورو 4 در مورد خودروهای داخل اروپا اجباری است و استاندارد یورو 5 از سپتامبر 2009 در اروپا اجباری خواهد بود .
در کشور ما از سال 1380 رعایت استاندارد یورو 2 برای تمام خودروهای نو ، اجباری شد و قرار است از امسال استاندارد یورو 3 اجباری شود .

ابعاد وزن :
1 . فاصله دو محور ( جلو و عقب ) و فاصله بین دو چرخ ( جلو ) :
دو ویژگی اصلی اندازه یک خودرو هستند . تغییر در این دو اندازه ، مستلزم طراحی دوباره بدنه خودرو است . فاصله بین دو چرخ جلو تقریباً فضایی است که سرنشینان جلو در آن می نشینند . فاصله دو محور هم نمادی از جاداری طولی یک خودرو است .

2 . وزن خالص ( Curb Weight ) :
وزن خالص عبارتست از کل وزن یک خودرو شامل تجهیزات استاندارد ، مواد مصرفی مورد نیاز ، مخزن سوخت پر و فاقد سرنشین .

3 . حجم مخزن سوخت ( Fuel Tank Capacity ) :
حجم مخزن سوخت به حداکثر ظرفیت باک خودرو بر حسب لیتر می گویند . در برخی خودروها علاوه بر مخزن اصلی ، یک مخزن ذخیره هم وجود دارد که در خانه های جدول حجم مخزن ذخیره با علامت + آورده شده است .

کیسه های هوا :
در سال 1980 ، شرکت مرسدس بنز اولین مدل تجاری کیسه هوا را روی مدل S – CLASS خود نصب کرد . اساس کار کیسه هوا این است که با ایجاد یک پوشش نرم بین سرنشین و اجسام سخت در هنگام تصادف ، از آسیب دیدن سرنشین جلوگیری می کند . از سال 1998 همه مدل های عرضه شده در بازار آمریکا ، موظف بودند کیسه هوای راننده و سرنشین جلو را داشته باشند . نتایج نشان می دهد که کیسه هوا هنگام تصادف از جلو تا 30 درصد از احتمال مرگ سرنشین می کاهد .
ساختار یک سیستم کیسه هوا از یک سنسور تصادف یا شتاب سنج و یک سیستم منبسط کننده هوا تشکیل شده است . این سیستم به محض وقوع تصادف ، از سنسور دستور گرفته و با یک واکنش شیمیایی سریع ، درون کیسه را پر از گاز نیتروژن می کند .
اولین نوع کیسه هوا در خودرو ، کیسه هوای مقابل راننده و سرنشین جلو بود . به مرور برای ایمنی بیشتر ، در تصادف های مختلف ( نظیر تصادف جانبی ) کیسه های هوای جانبی ( Curtain Airbags ) و مخصوص زانو ( Knee Bags ) اضافه شدند .

سیستم های ترمز و پایداری
سیستم های ترمز به طور کلی دو نوع هستند :
1 . ترمز کاسه ای ( Drum Brake ) :
مزیت این نوع سیستم ارزان بودن ساخت آن و سبک بودن آن است . اشکال عمده آن بالا رفتن سریع حرارت در آن و در نتیجه عدم عملکرد مناسب در دمای بالاست.

2 . ترمز دیسکی ( Disc Brake ) :
مزیت این نوع سیستم توانایی کارکرد در حرارت بالا و قابلیت گرفتن ترمزهای پی در پی است ، اشکال عمده آن نیز هزینه ساخت بالا ، وزن سنگین و نیاز داشتن به فشار هیدرولیک زیاد است برخی از ترمزهای دیسکی سیستم خنک کننده نیز دارند که با کمک پره هایی که در سیستم چرخ و ترمز تعبیه شده اند ، خنک می شوند .

سیستم های پایداری :
ABS ( Anti – loxk Brake System ): سیستم ترمز ضد قفل ، سیستمی است که با استفاده از یک مدار کنترل هیدرولیکی یا الکتریکی و با استفاده از قطع و وصل کردن مکرر ترمز ، از قفل شدن چرخ ها
جلوگیری می کند . قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری های شدید ، باعث سُر خوردن خودرو می شود . سر خوردن خودرو هنگام ترمزهای شدید دو مشکل ایجاد می کند مشکل اول کاهش نسبی نیروی ترمزی نسبت به حالت ایده آل است و مشکل دوم عدم فرمان پذیری خودرو در هنگام سر خوردن است .
سیستم ABS با تخمین لغزش چرخ ها مانع از قفل شدن آنها و در نتیجه مانع از سر خوردن می شود . پس نتیجه داشتن سیستم ABS افزایش حدود 30 درصدی نیروی ترمزی و قابلیت فرمان پذیری در هنگام ترمزهای شدید است ( که قابلیت دوم مزیت اصلی سیستم ABS است ) .
تأثیر این سیستم در هنگام لغزنده بودن سطح جاده محسوس تر است . لازم به ذکر است داشتن سیستم ABS در ترمزگیری های معمولی با سرعت های پایین تفاوتی با ترمزهای معمولی ندارد .

ABS دوکاناله :
سیستم ABS است که کنترل عدم لغزش در هر جفت چرخ ( چرخ های ضربدری ) ، توسط یک کنترلر اجرا می شود .

ABS چهارکاناله :
سیستم ABS استکه کنترل عدم لغزش در هر چرخ خودرو به صورت جداگانه توسط یک کنترلر اجرا می شود .

EBD ( Electronic Brake-force Distribution ) :
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمزی بین چرخ هاست که روی سیستم ABS نصب می شود . این سیستم با توجه به سرعت خودرو ، شرایط جاده ، وزن و ..... با تقسیم نیروی ترمزگیری بین چرخ ها ، قدرت ترمز را به حداکثر می رساند .

سیستم کنترل نیروی رانشی ( TCS-ASR-DTC ) :
سیستم های کنترل نیروی رانشی ، روی سیستم ABS نصب می شود و از ایجاد لغزش تایر در هنگام شتاب گیری جلوگیری می کند .
همچنین در هنگامی که یک چرخ در یک محیط کم اصطکاک ( مثل برف ، یخ و گل ) گیر کند ، این سیستم باعث می شود چرخ دیگر حرکت کرده و خودرو از آن شرایط خارج شود . این عمل با ایجاد گشتاور ترمزی در یک چرخ دیگر حرکت کرده و خودرو از آن شرایط خارج شود . این عمل با ایجاد گشتاور ترمزی در یک چرخ یا کنترل قدرت موتور کار می کند . خودروسازان مختلف این سیستم را با نام های زیر معرفی می کنند :

* TCS (Traction Control S:ystem) کنترل نیروی رانشی

* ASR (Anti Slip Regulation) : سیستم ضد لغزش

* DTC (Dynamic Traction Control) : کنترل دینامیکی نیروی رانشی

سیستم ترمزگیری در حالت اضطراری (BA-BAS-EBA) :
این سیستم ها با درک وضعیت ترمزگیری راننده فشار هیدرولیک بوستر ترمز را تغییر می دهد . به عبارت دیگر وقتی راننده پای خود را به شدت روی پدال ترمز فشار می دهد ، این سیستم ها حالت اضطراری ترمزگیری را درک کرده و با تأمین سریع 100 درصد نیروی ترمزی ، مسافت ایستادن را حداقل می کند . خودروسازان مختلف این سیستم را با نام های زیر معرفی می کنند :


BA (BEAKE ASSIST)
BAS (BRAKE ASSIST SYSTEM
EBA (EMERGENCY BRAKE ASSIST)


سیستم های الکترونیکی کنترل پایداری ( ESC – ESP – VDC – ASC – VSC ) :
سیستم های پیشرفته کنترل پایداری خودرو ، از کم فرمانی و بیش فرمانی در سر پیچ ها جلوگیری می کند و باعث پایداری بیشتر در پیچ ها می شود .
این سیستم ها با استفاده از سنسورهای متعدد و به کمک یک کامپیوتر ، در هنگام افزایش شتاب جانبی خودرو در پیچ ها ، با روش هایی نظیر ایجاد گشتاور ترمزی در یکی از چرخ یا با کم کردن قدرت موتور پایداری بیشتر خودرو را به ارمغان می آورد .
خودروسازان مختلف این سیستم را با نام های زیر معرفی می کنند :




ESP(ELECTRONIC STABILITY PROGRAM) :

AUDI,BENTLEY,CITROEN,HYUNDAI,MERCEDESBENZ,PEUGEOT, RENAULT,SUZUKI,VOLKSWAGEN


VSC (VEHICLE STABILITY CONTROL) – VDIM (VEHICLE DYNAMICS INTEGRATED MANAGEMENT ) : LEXUS,TOYOTA
DSC (DYNAMIC STABILITY CONRTOL) : BMW,MAZDA
ESC (ELECTRONIC STABILITY CONTROL) – VSA ( VEHICLE STABILITY ASSIST) : HYUNDAI
VDC (VEHICLE DYNAMIC CONTROL) : NISSAN
ASC (ACTIVE SKID AND TRACTION CONTROL MULTIMODE AND ACTIVE STABILITY CONTROL) : MITSUBISHI


سیستم های فرمان

1 . سیستم های فرمان فاقد قدرت کمکی با فرمان دستی (Steering Manual) :
در این سیستم ها ، نیرویی که راننده به غربیلک فرمان وارد می کند ، مستقیم و به صورت مکانیکی به سر چرخ ها انتقال می یابد . این سیستم معمولاً در خودروهای ارزان قیمت و سبک استفاده می شود . مشکل استفاده از این سیستم ، سفت بودن در سرعت های پایین است .

2 . سیستم های فرمان دارای قدرت کمکی ( Power Steering ) :
به این سیستم اصطلاحاً فرمان هیدرولیک گفته می شود در این سیستم ، علاوه بر قدرت دست راننده ، یک قدرت کمکی هم به او برای

تغییر زاویه چرخ خا کمک کرده و باعث نرم شدن فرمان می شود . وجود قدرت کمکی غالباً باعث افزایش مصرف سوخت می شود .

سیستم های کمکی انواع مختلفی دارند :
* قدرت کمکی هیدرولیکی ( قدیمی ترین و فراگیرترین نوع قدرت کمکی )
* قدرت کمکی هیدروالکتریکی
* قدرت کمکی الکتریکی

در کاتالوگ تعدادی از خودروها ، به نوع سیستم کمکی فرمان اشاره نشده است ، لذا چنانچه در بعضی جدول ها عبارت دارای قدرت کمکی را مشاهده کردید ، خواهید دانست که آن خودرو یکی از سیستم های فوق را داشته و مشکل سفتی فرمان ندارد .

سنسور سرعت سیستم فرمان با ضریب دنده متغیر ( Speed Senstive Steering ) :
از زمانی که فرمان های همراه با قدرت کمکی ( عموماً هیدرولیکی ) وارد بازار شد ، مشاهده شد که علیرغم کارکرد نرم و آسان این سیستم ها در سرعت های کم ، استفاده از آنها در سرعت های زیاد مخاطره آمیز بود . بدین معنی که با بالا رفتن سرعت ، فرمان خودرو در اصطلاح تیز می شد و امکان به هم خوردن تعادل یا واژگون شدن خودرو را افزایش می داد .
در نتیجه سیستم هایی طراحی شدند که به کمک سنسور سرعت ، در سرعت های زیاد با تغییر ضریب دنده های فرمان یا با قطع کردن قدرت کمکی از تیز شدن فرمان جلوگیری کنند .
امروزه برخی از این سیستم ها مبتنی بر کامپیوتر شده اند ، به عنوان مثال سیستم فرمان پذیری فعال
( Active Steering ) فناوری جدید شرکت BMW در این زمینه است که رفتار راننده را در سرعت های مختلف توسط پردازنده مخصوص آنالیز کرده و بهترین مقدار تناسب را بین چرخش غربیلک فرمان و تغییر زاویه چرخ های خودرو ایجاد می کند .

با وجود این سیستم ، راننده در زمان پارم کردن تنها با کمی پیچاندن فرمان حداکثر تغییر زاویه ی چرخ ها را خواهد داشت و به راحتی قادر به پارک کردن خواهد بود .
اما در سرعت های بالا در هنگام پیچاندن غربیلک ، خودرو از حداکثر پایداری برخوردار خواهد بود .

فرمان شکننده ( Collapsible ) :
به فرمان هایی گفته می شود که ستون های آن ها در تصادفات از جلو به طور خودکار جمع شده و با کاهش فاصله فرمان تا راننده مانع از وارد شدن آسیب به وی می شود .

تنظیم فرمان :
افراد مختلف با اندازه های متفاوت ، باید در زمان رانندگی با یک خودرو احساس راحتی کنند . به همین علت ، قابلیت تنظیم فرمان در اکثر خودرو ها وجود دارد . این قابلیت می تواند از قابلیت تنظیم دستی ارتفاع فرمان تا تنظیم 4 جهته حافظه دار فرمان به صورت برقی را شامل شود . همچنین فرمان بشکن به فرمانی گفته می شود که قابلیت تنظیم زاویه قرارگیری را دارد .
دکمه های کنترل روی فرمان ( Multifunction Buttons ) :
این دکمه ها غالباً برای کنترل سیستم صوتی ، تلفن همراه و کروز کنترل هستند . به این فرمان ها اصطلاحاً فرمان های ارگونومیک گفته می شود .

سیستم های امنیتی

سیستم ایموبلایزر ( Immobilizer system ) :
یکی از متداول ترین سیستم هایی است که به منظور جلوگیری از سرقت خودرو طراحی شده است . این سیستم با توجه به نسل های مختلف ، دو کار اصلی مدیریت باز و بست درها و روشن کردن خودرو را بر عهده دارد ، دزدگیرها صرفاً آلارم داده و خودرو و اشیای درون آن را محافظت می کنند . ولی در ایموبلایزر امکان جابجایی خودرو سلب می شود . اساس کار کرد آن ها به وسیله انتقال و رد و بدل کردن یک یا چند رقمی ( و یا حرفی ) به صورت فرکانسی و بدون واسط فیزیکی است که معمولاً این کد ها در هر بار عوض شده و اجازه دسترسی به آن ها تقریباً محال است .

سیستم دزدگیر با قابلیت دید داخل -Antirior monitoring – theft alar System with int

نسل پیشرفته دزدگیر هاست که با استفاده از یک سیستم اولتراسوتیک ، کوچکترین حرکات در داخل و ناحیه صندوق عقب را حس کرده و از خودرو محافظت می کند .

سیستم قفل و بازنمودن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید (Ke Less Go Starter ):
سیستم پیشرفته ای است که به وسیله یک کلید کارت هوشمند ، بدون جازدن کلید امکان ورود و روشن کردن خودرو را روشن کند . در این خودرو ها استارت به وسیله یک دکمه انجام می شود .

قفل نهایی :
به این معنی است که اگر در ها ، پنجره ها و احیاناً سقف خودرو پس از ترک راننده باز باشد ، پس از اینکه راننده درها را قفل کرد ، به وسیله ریموت و با نگه داشتن دکمه قفل ، تمام شیشه ها و سقف به صورت اتوماتیک بالا رفته و قفل می شوند .

دوربین دید در شب یا نایت ویژن ( Night Vision ) :
اصطلاحاً به تجهیزاتی گفته می شود که امکان دیدن در تاریکی را برای راننده فراهم می کنند . با وجود نایت ویژن رانندگی در شب ایمن تر و آسان تر خواهد بود ، زیرا عابرین پیاده به راحتی در صفحه نمایشگر داخل خودرو قابل دیدن خواهند بود .
این سیستم معمولاً با کمک یک دوربین مادون قرمز کار می کند که موجودات زنده را با استفاده از گرمای متصاعد شده از بدنشان تشخیص می دهد .


سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه با کنترل دستی ( Manual AC ) :
به سیستم هایی گفته می شود که سرنشینان می توانند با کم یا زیاد کردن شدت جریان های هوای ورودی از وریچه ها ، به شرایط مورد نظر خود دست یابند . در این سیستم ها تعیین سیستم کولر و بخاری بر عهده سرنشین است .


سیستم های تهویه با کنترل اتوماتیک ( Automatic AC ) :
به سیستم هایی گفته می شود که با استفاده از سنسور های دما ، درجه حرارت داخل خودرو را کنترل می کنند . سرنشین فقط درجه حرارت مورد نظر را به سیستم تهویه می دهد و سیستم آن درجه حرارت را برای سرنشینان تأمین می کند .


تنظیم چند گانه درجه حرارت ( Multi Zone Climate Control ) :
نوع پیشرفته سیستم های کنترل اتوماتیک است . در این سیستم درجه حرارت چند نقطه مختلف داخل خودرو قابل تنظیم است تا شرایط ایده آل هر کدام از سرنشینان را به صورت جداگانه تأمین کند .
امروزه انوان گوناگون سنسور ها و ***** ها روی سیستم های مطبوع نصب می شوند تا آسایش و راحتی هر چه بیشتر سرنشینان را فراهم کنند .


صندلی ها و سیستم های جانبی
ارگونومی صندلی ها ، یکی از مهمترین شاخصه های صندلی هاست ، به همین دلیل امروزه امکانات زیادی به عنوان سیستم های صندلی روی خودرو های مدرن نصب می شود . یکی از این قابلیت ها امکان تنظیم گودی کمر ( Lumber Support ) است که می تواند به صورت دستی یا برقی باشد . از جمله امکانت دیگر در این زمینه ، گرمکن و سردکن و ماساژور صندلی ها هستند .

سیستم یکپارچه حافظه دار تنظیم صندلی ، فرمان و آینه ها سیستمی است که به راننده های مختلف یک خودرو اجازه می دهد حالت دلخواه خود را تنظیم و در حافظه سیستم ثبت کنند و هر بار که پشت فرمان می نشیند همه این مشخصه ها خود به خود تنظیم گردند .

تنظیم برقی پدال :
سیستمی است که تنظیم فاصله پدال ها را به صورت برقی فراهم می کند و معمولاً با سیستم یکپارچه است .
صندلی های تاشو :
صندلی هایی هستند که با قابلیت خواباندن ، افزایش فضای بار را به همراه دارند .

پشت سری های فعال هنگام تصادف ( Active Headrest ) :
در هنگام تصارفات از پشت ، یکی از مهمترین آسیب های وارده ، خم شدن گردن سرنشین به سمت عقب و وارد شددن آسیب های جدی به ناحیه گردن است . پشت سری های فعال به گونه ای طراحی شدن اند که از رسیدن آسیب به گردن در تصادفات از پشت ، جلوگیری می کنند .
کمربند ایمنی سه نقطه ای : عمده کمربند های خودرو های سواری سه نقطه ای است که نقاط تماس آن با بدن در 3 نقطه ، یکی شانه و 2 نقطه در دو سمت ران است .

کمربند ایمنی پیش کشنده :
سیستمی است که با استفاده از سنسور شتاب یا با فرمان گرفتن از ECU در لحظه تصادف خود به خود کمربند ها را می کشد و سرنشین را محکم در جای خود نگه می دارد .

سیستم های صوتی ، تصویری و مولتی مدیا
ورودی AUX یک درگاه ورودی است که امکان وصل شدن سیستم صوتی خودرو را به یک منبع خارجی مثل MP3 player یا ipod یا موبایل و لپ تاپ ، فراهم می کند .
سیستم تلفن همراه یا موبایل به راننده اجازه می دهد که از تلفن همراه خود بدون اینکه به آن دست بزند ، استفاده کند . ارتباط بین تلفن همراه و سیستم صوتی معمولاً از طریق بلوتوث یا کارکیت برقرار می شود . استفاده از تلفن همراه عمدتاً از طریق دکمه های روی فرمان انجام می شود .

برخی تکنولوژی ها نظیر شماره گیری صوتی نیز به تجهیزات سیستم تلفن همراه خودروها اضافه شده است . در برخی خودروهای لوکس ، یک یا دو خط تلفن اختصاصی مخصوص خودرو نیز وجود دارد .

سیستم ناوبری ( Navigation System ) :
سیستمی است که با آنالیز کردن سیگنال های GPS(Global positioning System) یا همان جهت یابی ماهواره ای و تعیین موقعیت بر روی نقشه ، از طریق نمایشگر موجود در خودرو ، راننده را در انتخاب مسیر یاری می کند . برخی از این سیستم ها به صورت گویا هستند .
امروزه در خودروهای لوکس از امکاناتی نظیر چنجر ، ماوس ، نمایشگرهای لمسی و سیستم های چندرسانه ای مخصوص ردیف عقب نیز استفاده می شود .

دوربین عقب :
دوربینی است که در عقب خودرو کار گذاشته می شود و به راننده اجازه می دهد در هنگام حرکت به عقب ، پشت سر را در نمایشگر مشاهده کند .


شیشه ها

شیشه های به کار رفته در یک خودرو ، عموماً دارای چند ویژگی هستند :


به دلیل ایمنی سرنشین هنگام تصادف ، شکستگی شیشه ها همراه با خرد و تکه تکه شدن نیست ( Laminate Glass ) .
در جهت کاهش وزن ، شیشه ها حتی الامکان با ضخامت کم ساخته می شوند امروزه ، خودروهای لوکس شیشه هایی با ویژگی های بیشتری دارند :
سنسور باران ( Rain Sensor ) : سنسوری است که به محض تر شدن شیشه ، آن را حس کرده و برف پاک کن شروع به پاک کردن شیشه می کند . به این سیستم برف پاک کن اتوماتیک نیز می گویند .
شیشه های خود تمیزشونده شیشه هایی هستند که با کمک فناوری نانو طوری ساخته می شوند که در برابر لکه و کثیفی مقاوم هستند .
شیشه های فوتو کرومیک شیشه هایی هستند که رنگ آنها متناسب با نور محیط تغییر می کند و در آفتاب شدید به رنگ تیره در می آیند .


شیشه بالابرها :
سیستم هایی هستند که بالا رفتن و پایین آمدن شیشه ها را انجام می دهند . این سیستم ها می توانند دستی یا برقی باشند . برخی از سیستم های شیشه بالابر برقی مجهز به
قطع کن اتوماتیک نیز هستند . یعنی در صورتی که انگشت سرنشین لای پنجره بماند خود به خود عمل بالا بردن شیشه قطع می شود تا انگشت ، آسیب نبیند .

سانروف ( شبیداق ) :
به سیستمی می گویند که قابلیت باز و بسته شدن سقف را جهت ورود نور و تهویه هوا دارد . امروزه تقریباً همه سانروف های ارائه شده در بازار ، برقی و شیشه ای هستند که اصطلاحاً به آن ها Moonroof نیز گفته می شود . همچنین سانروف دو تکه سانروفی است که برای جلو و عقب به صورت مجزا وجود دارد .

سقف پاناروما :
نسل جدید سقف اتومبیل ، سقف های موسوم به پاناروما ( ramic roof – pan ) هستند که شامل یک سقف چند تکه ای شیشه ای هستند ، دید وسیع تری از بالا به سرنشینان داده و اکثراً به صورت انتخابی بر روی خودروهای لوکس عرضه می شوند .

سیستم روشنایی

روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها ( Auto Light ) :
سیستمی است که با کمک سنسور نور و تشخیص نور محیط روشن و خاموش شدن چراغ ها را به صورت اتوماتیک کنترل می کند .

چراغ های هالوژنی ( Halogen Headlamps ) :
چراغ هایی هستند که با فناوری هالوژن ، با مصرف کمتر نسبت به لامپ های رشته ای معمولی ، نور بیشتری تولید می کنند .

چراغ های زنون ( Xenon Headlamps ) :
اولین بار در سال 1991 بر روی BMW سری 7 معرفی شد . مزایای لامپ های زنونی نسبت به لامپ های هالوژنی داشتن نور بیشتر ، شفاف تر ، یک دست تر ، مصرف کمتر و عمر بیشتر آن هاست . امروزه نسل های پیشرفته چراغ های زنون نظیر چراغ های بای زنون به بازار جهانی وارد شده اند .

چراغ های - LED Headlamp/LED :
جدیدترین و پیشرفته ترین نسل چراغ های جلو که در سال 2004 بر روی مدل لکسوس LS معرفی شد . این سیستم ها از مجموعه ای چراغ LED تشکیل شده است و با نصب سیستم های کنترلی قابلیت تنظیم انواع مختلف نور در زوایای مختلف را دارند . استفاده از این سیستم هنوز رواج پیدا نکرده است .

چرخش نور چراغ های جلو در پیچ ها( Adaptive Headlight ) :
سیستمی است که روی لامپ های زنون نصب می شود ( بای زنون ) . این سیستم حداکثر دید ممکن را برای راننده تأمین می کند.
در این سیستم نوع چراغ های جلو سر پیچ ها ، همراه با خودرو همراه با خودرو می پیچد تا همه چیز به خوبی قابل مشاهده باشد . گفتنی است آنچه در این سیستم باعث چرخش نور می شود ، چرخش
چراغ ها نیست بلکه با دریافت سیگنال فرمان و فرستادن سیگنال به چراغ ها ، نوری با زاویه مناسب ایجاد می شود .

چراغ های عقب LED طیفی :
چراغ هایی هستند که روشنایی آنها با میزان شدت ترمز متناسب است. این سیستم در واقع مجموعه ای از لامپ های LED است که توسط یک سیستم کنترلی میزان شدت ترمز را تخمین زده و متناسب با آن تعدادی از لامپ های LED روشن خواهند شد . این سیستم سبب می شود تا راننده پشتی از شدت ترمز خودرو مطلع شود و تصمیم گیری دقیق تری داشته باشد . این سیستم هم چنین باعث می شود در هنگام عبور از کنار خودرو ، نور آن دنباله دار به نظر آید .

تایرها در اتومبیل

می توان گفت مهم ترین عضو یک خودرو ( لاستیک ) آن است ، زیرا بدون آن خودرو حرکت نمی کند ! نقش مهم تایر به این خاطر است که وظیفه ارتباط خودرو با دنیای بیرون از خودرو را بر عهده دارد .
لذا تایر است که نیروی جلوبرنده را به خودرو منتقل می کند . علاوه بر این ، تایر در سواری ( Ride) ، فرمان پذیری (Handling ) ، شتاب گیری ( Accelerating ) ، ترمزگیری
(Braking ) ، پایداری (Stability) ، ایمنی ( Safety ) و بسیاری دیگر از عملکردهای خودرو نقش دارد .
به همین سبب در دنیا تحقیقات بسیاری در این زمینه شده است و شرکت های تایر سازی ، امروزه با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ، اقدام به بهبود کارایی تایرها می کنند . لاستیک ها در حالت کلی به دو دسته با تیوب و تیوب لس ( بدون تیوب ) و Run flat تقسیم می شوند .
در مقابل سطر تایر در جداول یک عبارت آمده است ، شبیه : 185/65R14 ، این عدد بیانگر ویژگی های زیر است :
1 . عرض تایر (TIRE WIDTH) :
عدد اول از سمت چپ بیانگر عرض تایر به میلیمتر است . در تایر فوق ، 185 یعنی عرض تایر 185 میلیمتر است .

2 . نسبت ارتفاع به عرض ( Aspect Ratio ) :
عدد دوم بیانگر درصد ارتفاع به عرض تایر است . در تایر فوق 65 یعنی ارتفاع تایر ، 65 درصد عرض تایر است .

3 . ساختمان تایر ( Tire Construction ) :
حرف R یا B یعنی که این لاستیک رادیال (RADIAL) یا بایاس (BLAS) است .

4 . قطر رینگ ( Rim Diameter ) :
عدد آخر بیانگر قطر رینگی است که این تایر با آن مطابقت دارد، در مثال بالا رینگ تایر 14 اینچ قطر دارد .


سایر امکانات

کروز کنترل یا سیستم کنترل سرعت :
سیستمی است که سرعت خودرو را بدون نیاز به فشار دادن پدال گاز توسط راننده ، در یک مقدار ثابت نگه می دارد . معمولاً از این سیستم در جاده ها و مسیرهای طولانی استفاده می شود . همچنین راننده با این سیستم می تواند بدون فشار دادن پدال سرعت را کم و زیاد کند .
سیستم پیشرفته تر کروز کنترل ، سیستم کروز کنترل هوشمند یا سیستم (Adaptive Cruise Control ) است . راننده به وسیله این سیستم می تواند خودرو را در یک سرعت ثابت تنظیم کند و خودرو با سرعت تنظیم شده حرکت می کند . وقتی که خودرو به نزدیکی خودرویی برسد که سرعت آن کم تر از سرعت تنظیم شده باشد ، سرعت را کاهش داده و سرعت خود را با سرعت اتومبیل جلویی تنظیم می کند .
هنگامی که خودرو از جلوی خودروی مذکور کنار رود و یا راننده بخواهد از خودرو سبقت بگیرد ، سیستم دوباره به سرعت تنظیم شده بر می گردد . در شرایطی هم که راننده تشخیص دهد نیاز به سرعت بیشتر دارد و پدال گاز را بفشارد ، بعد از اینکه پای خود را از روی پدال گاز بردارد ، دوباره

سیستم به سرعت تنظیم شده باز خواهد گشت . تنها در صورتی سیستم غیر فعال می شود که راننده پدال ترمز را فشار دهد ، با کوچک ترین فشار بر روی ترمز سیستم غیر فعال شده و راننده باید سرعت

را تنظیم کند . کروز کنترل هوشمند معمولاً با استفاده از 2 رادار ( Distrinic ) در جلو و عقب خودرو کار می کند .

سیستم های کمکی پارک :

1 . سنسور پارک :
به سنسورهایی گفته می شود که روی سپر جلو و عقب نصب می شوند و تخمینی از فاصله سپرها تا خودروی بعدی به راننده می دهند . گاه این سنسورها تنها روی سپر عقب نصب می شوند که به آن ها سنسور دنده عقب نیز گفته می شود .
گاه ممکن است با استفاده از سیستم رادار ( Distrinic ) فاصله تا خودروهای کناری در هنگام پارک اعلام شود . البته سیستم رادار برای کاربردهای مختلفی روی یک خودرو نصب می شود . کاربرد اصلی این سیستم برای تشخیص فاصله با خودروی جلویی در حالت کروز کنترل هوشمند است .

2 . پارک اتوماتیک :
وقتی راننده در موقعیت پارک قرار می گیرد و خودرو را روی آن حالت قرار می دهد ، در صورتی که جای پارک مورد نظر اندازه خودرو باشد ، این سیستم به طور هوشمند و اتوماتیک خودرو را هدایت کرده و آن را پارک می کند .


سیستم تعلیق :
مهم ترین وظیفه سیستم تعلیق ، گرفتن و میرا کردن ناهمواری جاده است . به طوری که سرنشین ، ارتعاشات کم تری احساس کند . سیستم تعلیق تأثیر مستقیمی روی سواری (Ride) ، فرمان پذیری
(Handling) ، پایداری (Stability) و عملکرد (Performance) یک خودرو دارد .
اجزای اصلی سیستم تعلیق ، فنر و کمک فنرها هستند که فنر روی نرمی و کمک فنر روی میرا کردن ارتعاشات مؤثر هستند . به طور کلی فنرها به دو دسته هیدرولیکی و گازی تقسیم می شوند که کمک فنرهای گازی نرم تر ، بلندتر و گران تر هستند و معمولاً در خودروهای لوکس استفاده می شوند . گونه پیشرفته تر این دسته ، کمک فنرهای ایروماتیکی هستند که با ساختاری متفاوت و به صورت الکترونیکی کار می کنند .
سیستم های تعلیق ، انواع گوناگونی دارند مثل مک فرسون ، Double Wish Bone و ..... که در این بخش مجال پرداختن به آن ها نیست .
در نگاه دیگر می توان سیستم های تعلیق را به چند دسته کلی غیر فعال ، نیمه فعال و فعال تقسیم کرد . گاهی سیستم های تعلیق طوری طراحی می شوند تا راننده می تواند ارتفاع خودرو را از داخل ، تغییر دهد .این سیستم با عنوان قابلیت تنظیم ارتفاع آمده است .

سیستم مکش درها یا مکش آسان درها :
سیستمی است که عموماً روی خودروهای لوکس عرضه می شود . این سیستم با کمک یک موتور الکتریکی ، باعث می شود درهای خودرو به نرمی و بدون نیاز به وارد کردن نیرو بسته شود .

دوربین دید کنار :
دوربینی است که راننده می تواند به جای نگاه کردن وضعیت جانبی خودرو درآینه های بغل ، در آن کنار خودرو را ببیند . این دوربین ها با هدف حذف آینه های بغل به وجود آمده اند ، زیرا وجود آینه ها تأثیر منفی زیادی روی آیرودینامیک خودرو دارد .

محفظه خنک نگه دارنده (Cool Box) :
فضای کوچکی است که برای خنک نگه داشتن موقت آب و غذایی در جلو یا عقب خودرو تعبیه می شود . این محفظه با عبور جریان هوای سرد کولر خنک می شود .

یخچال :
فضایی که برای خنک نگه داشتن دائمی آب و مواد غذایی به کار می رود و تفاوت آن با محفظه خنک نگه دارنده این است که ساختمان یخچال خودرو ، شبیه یخچال های عادی است و با استفاده از کمپرسور و گاز جداگانه خنک می شود .

سیستم کم کردن باد تایرها :
در برخی خودروهای لوکس امکان کم کردن باد تایرها به صورت اتوماتیک و از داخل خودرو وجود دارد . گاهی ممکن است خودرو در جاده های شنی گیر کند ، در این صورت با کم کردن باد تایرها می توان از این شرایط رهایی یافت .

انواع تایر
تایرهای مختلف را از نظر ساختار می توان به دو گروه عمده بایاس ( اریب ) و رادیال ( شعاعی ) تقسیم نمود .

1 . تایرهای بایاس :
در ساخت تایرهای بایاس نخ لایه های مختلف منجید ( بدنه ) زاویه دار ( مورب ) و به صورت ضربدری از یک طوقه به طوقه دیگر کشیده می شود . نخ مورد استفاده در لایه ها معمولاً از جنس نایلون بوده و شکل مقطع تایر مدور و تایر دارای دیواره های بلند و ضخیم است .
2 . تایرهای رادیال :
در تایرهای رادیال نخی ، نخ های منجید ( بدنه ) از یک طوقه به طوقه دیگر به صورت مستقیم کشیده شده اند علاوه بر لایه های منجید چند لایه تقویتی اضافی دیگر با عرض کم در ناحیه زیر آج نصب می شود . معمولاً رویه این تایرها پهن تر ، دیواره آن ها کوتاه تر و مقطع آنها به بیضی شبیه است . در بخش های بعدی ، ساختمان منجید ، شکل جاپا و نیز مقطع این دو نوع تایر به صورت ساده نشان داده شده و مزایا و معایب هر گروه از این تایرها شرح داده شده است .
به طور خلاصه می توان گفت تایرهای رادیال از نظر تحمل سرعت های بالا ، ایمنی بیشتر و راحتی رانندگی ، تایرهای بهتری محسوب می شوند و البته قیمت تمام شده آنها نیز از تایرهای بایاس بیشتر است . ذکر این مسئله ضرورت دارد که در تایرهای رادیال ، لایه های بدنه و نیز لایه های تقویتی ناحیه زیر آج لزوماً از جنس الیاف نخی ساخته نمی شوند بلکه الیاف تقویت کننده می توانند یکی از سه جنس
زیر را داشته باشند : جنس لایه های بدنه و لایه های تقویتی می تواند هر دو از نخ باشند نخ مصرفی معمولاً از انواع ریون و یا پلی استر است ( رادیال سواری ، نخی قدیمی ) جنس لایه بدنه می تواند از نخ پلی استر یا ریون و لایه های تقویتی زیر آج از سیم باشد ( رادیال سواری نسل جدید یا رادیال استیل بلت ) در تایرهای باری – اتوبوسی هم لایه بدنه و هم لایه های تقویتی ناحیه زیر آج می توانند از جنس سیم باشند . ( رادیال تمام سیمی )
ساختمان داخلی تایرهای رادیال

1 . نخ های بدنه به صورت شعاعی یا مستقیم از یک طوقه به طوقه دیگر کشیده شده اند
2 . زیر آج تایر توسط چند لایه نخ یا سیم ضربدری تقویت شده است .

به دلیل ساختار ویژه تایرهای رادیال آج تایر و دیواره آن به صورت جداگانه عمل می کنند ، از این رو آج تایر هنگام خم شدن دیواره ها تحت تأثیر قرار نمی گیرد پس آج تایر رادیال نسبت به تایر زاویه دار تغییر شکل کمتری روی زمین خواهد داشت و این یعنی سایش کمتر و حرارتزائی کمتر .
مزایای تایرهای رادیال :
تایرهای رادیال نسبت به تایرهای نسل قدیمی تر بایاس ( زاویه دار یا نخی ) دارای مزیت های زیر می باشند :


چنگ زنی بسیار عالی .
چسبندگی بهتر به زمین .
مصرف سوخت کمتر .
تحمل سرعت های بالاتر .
تحمل بیشتر در شتاب های بالای خودرو .
نرمی رانندگی به خاطر انعطاف بیشتر دیواره تایر .
عملکرد بهتر در جاده های خیس .
ترمزگیری مؤثرتر .
عملکرد بهتر در پیچ جاده .


اجزاء تشکیل دهنده تایر
همانطور که در تصاویر بخش قبل ملاحظه می گردد تایر محصولی است که از اجزاء زیادی تشکیل می شود اما در یک نگاه کلی تایر شامل چند قسمت اصلی به شرح زیر است که هر یک در کارکرد آن نقش خاصی را ایفا می کنند :

1 . رویه یا آج تایر :
این قسمت تایر مستقیماً با سطح جاده در تماس است و لذا می بایست ضمن داشتن حداکثر مقاومت ممکن در مقابل سایش ، به نحوی قابلیت چنگ زنی به جاده و حداکثر کارآیی در پیش بردن خودرو با کمترین انرژی ممکن را دارا باشد . بخشی از این خصوصیات از طریق ترکیب بهینه مواد تشکیل دهنده رو به ( فرمولاسیون آمیزه لاستیکی رویه ) ، بخشی از طریق ساختار تایر و بخش مهم دیگری به کمک گل تایر ( طرح آج ) تأمین می گردد .

2 . بدنه یا منجید تایر :
بدنه تایر از لایه های متعددی تشکیل می گردد . منجید تشکیل شده از این لایه ها وظیفه تحمل تمام نیروهای وارده به تایر را به عهده دارند و بنابراین استحکام آن نقش تعیین کننده ای در دوام و بقای تایر دارد . بدنه تایر ضمن داشتن مقاومت کافی برای تحمل فشارهای ناشی از باد و بار ، می بایست از انعطاف لازم نیز برخوردار باشد . میزان استقامت بدنه تایر برای تحمل بارگذاری های مختلف ، با تعداد لایه های تشکیل دهنده آن مشخص می شود هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشد و یا نخ های آن ضخیم تر ، تحمل بار تایر بیشتر خواهد بود .

3 . دیواره تایر :
برای محافظت بدنه در مقابل اثرات تخریبی عوامل جوی و برخورد با موانع ، روی منجید در ناحیه دیواره با لایه ای از لاستیک منعطف و در عین حال مقاوم پوشیده می شود که در واقع دیواره بیرونی تایر را تشکیل می دهد .

4 . طوقه یا بید تایر :
در داخل طوقه های تایر که بر روی رینگ مستقر می شود سیم های حلقوی شکلی قرار داده می شوند . این حلقه ها از تعدادی سیم تک رشته ای فولادی با روکش برنز یا برنج که دارای مقاومت کششی بالایی هستند ساخته می شوند . نقش طوقه در تایر ، ایجاد ناحیه ای سخت و عملاً غیر قابل کشش در محل نشیمنگاه تایر روی رینگ است تا تایر به درستی و با ثبات کافی در شرایط مختلف حرکت خودرو ، روی رینگ مستقر و ثابت باقی مانده و فشار باد داخلی تایر و بار وارده به آن را نیز تحمل نماید .
در تایرهای رادیال تیوبلس ( بدون تیوب ) ، دقت در زوایا و شکل و اندازه انحناهای این قسمت و تناسب دقیق آن با اندازه ها ، زوایا و انحناهای رینگ ، از خروج باد پیشگیری می کند و از سوی دیگر موجب می شود که رفتن تایر بر روی رینگ به سهولت تایرهای معمولی نبوده و نیازمند تمهیدات خاصی است که استفاده از دستگاه های رینگ کن از آن جمله است .

انواع طرح آج برای شرایط مختلف سرویس
رویه تایر علاوه بر محافظت از منجید در مقابل ضربات و اشیاء تیز و برنده وظیفه تماس با سطوح ساینده جاده را به عهده دارد و بنابراین باید از فرمولی مقاوم در برابر سایش ساخته شود . برای شرایط مختلف سرویس طرح های آج متفاوتی طراحی می شود که مهمترین آن ها بشرح زیرند :

1 . طرح ترکیبی ( بلوک و ریب ) :
این طرح عموماً در تایرهای رادیال و به خصوص رادیال سواری مورد استفاده قرار می گیرد شرایط حرکتی و ابعاد خودروهای سواری به گونه ای است که در محورهای جلو و عقب از طرح گل یکسان استفاده می شود طرح گل تایر خودروهای سواری بسیار متنوع و به گونه ای است که علاوه بر تأمین خصوصیاتی نظیر مقاومت غلتشی کم ( مصرف سوخت کمتر ) ، چنگ زنی و ترمزگیری خوب ، قابلیت بیرون راندن آب هنگام تماس با جاده ، فرمان گیری مناسب و حرکت نرم و راحت ، باید از ظاهری زیبا نیز برخوردار باشد .


تایرها با طرح جهت دار


این طرح که در تایر خودروهای سواری کاربرد دارد . علاوه بر پایداری مناسب هنگام حرکت در جاده ها خیس ، در سرعت های بالا دارای تحمل و دوام بسیار خوبی است و دارای شیارهایی است که با جهت حرکت رو به جلوی خودرو همسو و هماهنگ می باشد . بر روی دیواره های تایر جهت دار ، جهت صحیح نصب تایر با شکلی شبیه فلش و عبارت Rotation مشخص شده است این طرح نسبت به طرح ترکیبی در سرعت های بالا از صدای نسبتاً بیشتری برخوردار است .

2 . تایرهای با طرح نیم دنده :
این طرح گل مخصوص محور عقب خودروهای کامیونی و وانتی می باشد . مطابق شکل دارای شیارهای عرضی در سرتاسر محیط است .

3 . تایر با طرح نیمه ریب :
این طرح ترکیبی از نیم دنده و تمام ریب است و دارای شیار محیطی در مرکز تایر و شیارهای عرضی در دورتادور لبه های آج تایر می باشد . از این طرح نیز به خاطر فرمانگیری خوب و ترمزگیری مناسب در محور جلوی خودروهای کامیونی و وانتی استفاده می شود .

4 . تایر با طرح تمام ریب :
این طرح 4 خط هم نامیده می شود . در اینجا منظور از خط ، شیارهایی است که به طور محیطی در سرتاسر تایر دیده می شوند . تعداد این شیارها عموماً 3 یا 4 شیار است ولی در بازار این طرح را چهار خط می نامند . با توجه به فرمان پذیری مناسب و پایداری حرکتی خوب ، عموماً از این طرح در محور جلو استفاده می شود . به علت تفاوت عملکرد این طرح در انتقال نیروی موتور به جاده نسبت به طرح گل عقب ، استفاده از طرح گل جلو در محورهای انتقال نیرو توصیه نمی شود .

انتخاب تایر مناسب


استفاده از تایرهای پهن تر برای خودرو :
در نظر داشته باشید اگر می خواهید برای یک خودرو از تایر پهن تر از استاندارد آن استفاده نمائید می باید ارتفاع تایر جدید همانند ارتفاع تایر قبلی باشد در هر صورت برای اینکه خصوصیات مرکز ثقل اتومبیل حفظ شود و نیز سرعت شمار و کیلومترشمار عدد درستی را نشان دهد تایر جدید باید هم قد تایر اصلی باشد به این منظور می بایست وقتی از تایر پهن تر استفاده می کنیم نسبت منظر آن نسبت به منظر تایر قبلی کمتر باشد . مثال : در صورتی که بخواهیم برای پژوی 405 از تایر پهن تر از تایر اصلی استفاده کنیم می توان از تایر

14R65/185 به جای تایر R70/175 14 استفاده کرد کاری که ایران خودرو در چند سال اخیر آن را انجام می دهد و یا برای رنو اغلب از تایر R70/165 13 به جای تایر R80/145 13 استفاده می نمایند .
همچنین برای دوو ریسر از تایر R70/175 13 به جای تایر 155/R80 14 استفاده می شود . راحت ترین راه این است که 2 تایر را پس از رینگ نمودن باد زده و از لحاظ قد ( ارتفاع ) با یکدگیر مقایسه کرد . به هر حال بهترین روش انتخاب صحیح یک تایر استفاده از دفترچه راهنمای خودرو است .

5 . استفاده از تایرهای بایاس به جای رادیال و یا بالعکس :
اینکار به هیچ وجه توصیه نمی شود . ولی چنانچه در موارد استثنایی اصراری به این امر باشد بهتر است ارتفاع تایر جایگزین برابر تایر اصلی بوده و در ضمن در یک محور از 2 نوع تایر استفاده نشود . استفاده از تایر با تعدادی لای کمتر از حد مشخص شده توسط سازنده خودرو به هیچ وجه مجاز نیست همچنین استفاده از تایر با لای بیشتر نیز توصیه نمی گردد زیرا در این حالت به دلیل وجود تعداد
لایه های بیشتر در دیواره ، از انعطاف تایر کم شده و همچنین در این حالت تایر به دلیل داشتن وزن بیشتر ناشی از لای اضافی آمادگی بیشتری برای گرم شدن و در نتیجه دو پوستی دارد .

6 . استفاده از تایر نوع تیوب دار به جای تیوبلس ( بدون تیوب ) :
باید توجه نمود که در ساخت تایر تیوبلس از لایه لاستیکی مخصوص در داخل تایر استفاده می گردد که دقیقاً وظیفه تیوب را انجام می دهد به این معنی که به دلیل نفوذناپذیری هوا ( ناشی از جنس خاص این فرمول ) عبور باد از جداره آن در حد بسیار کمی است . علاوه بر آن ناحیه طوقه تایرهای تیوبلس دارای زاویه و انحناء معینی است که باعث می شود لبه طوقه کاملاً در رینگ آب بندی شود . در صورتی که تایرهای معمولی دارای این خاصیت نیستند و بنابراین باد تایر در این حالت با سرعت بیشتری کم می شود و مشکلات خاص تایرهای کم باد را به وجود می آورد .

.................................................. .................................................. .................................................. ...................... واحدکارشناسی اتوکاپری