PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : عوامل موثر در طراحی مکانیکی


روابط عمومی آکو فروم
01-17-2010, 11:58 PM
عوامل موثر در طراحی مکانیکی


در یک طراحی به این عوامل نیاز داریم :

اطلاعات : افزایش آن باعث بهتر شدن کار می شود.
دانش فنی: معلوماتی که شخص دارد و نتیجه ی تجارب است.
خلاقیت : برخواسته از ذوق و سلیقه
نظام ارزیابی : اولین گروه : خود گروه طراحی است که با تخمین می تواند طراحی خود را ارزیابی کند.
دومین گروه : سازمانها و ارگانهی بین المللی هستند که نظاطرت و ارزیابی می کنند.
سومین گروه: مشتری و مردم هستند که در نهایت عملکرد سازننده را ارزیابی می کنند.
برای طراحی یک محصول از سایر علوم مثل روانشناسی ، جغرافیا و... می توان استفاده کرد.
برای یک منطقه جغرافیایی خاص طراحی بستگی به شرایط اب و هوا و فرهنگ ان منطقه دارد.
خیلی از محصولات با اینکه جنبه ی استفاده عمومی دارند ، ولی قشری خاص از جامعه مثل مردان یا زنان به سمت آن کشیده می شوند ، یا حتی طیفی از مردان جوان به سمت آن کشیده می شوند که تماما به روانشناسی طراحی محصول دارد. مدلهای اسپرت خودرو برای جوانان یا رنگهایی شاد برای بانوان از نمونه های بارز آن هستند.
هیچ طرحی با یک تفکر بسته موفق نمی شود. و باید از تجارب سایر محصولات استفاده کرد*.
فاکتورهای طراحی:
1-مقاومت
2-قابلیت اطمینان
3-خواص حراراتی
4-خوردگی
5-سایش
6-سایش
7-اصطکاک
8-فرایند ساخت
9-کارایی
10-هزینه
11-وزن
12-عمر ودوام
13-صدا
14سبک وشیوه
15-انعطاف پذیری
16-شکل
17-اندازه
18-کنترل
19-سختی
20-پرداخت سطح
21-روانشناسی
22-تامین ونگهداری
23-حجم
24-تعهد و مسولیت
25-....

کدها واستانداردها
1-اتحادیه انجمن آلومینیوم AA
2-اتحادیه سازندگان چرخ دنده AGMA
3-بنیاد ساختمان های فولادی AISC
4-انجمن آهن و فولاد AISI
5-موسسه استانداردهای ملی آمریکا ANSI
6-انجمن فلزات آمریکا ASM
7-جامعه مهندسین مکانیک آمریکا ASEM
8-جامعه آزمون و مواد آمریکا ASTM
9-انجمن جوشکاری آمریکا AWS
10-اتحادیه سازندگان یاتاقان بدون مالش AFBMA
11-سازمان استاندارد های انگلیسی BSI
12-انجمن اتصالات صنعتی I.F.I
13-انجمن مهندسین مکانیک I.M.ech.E
14-دایره بین المللی وزن ها و اندازه گیری ها BIPM
15-سازمان استانداردهای بین المللی ISO
16-دایره ملی استانداردها NBS
و...
موفقست در طراحی زمانی حاصل می شود که همیشه در محصول خود جای خالی ببینیم و برای بهبود وضعیت تلاش کنیم. محصول همیشه باید باز باشد تا وضعیت فعلی بهتر شود.

ملاحظات سنتی : از قرنه پیش وجود داشته و مورد توجه بوده است.
1- حجم و ماده تشکیل دهنده جزء یا قطعه مورد نظر.
مقاوت ، خیز ، وزن ، شکل و اندازه
مثلا امروزه می شود هندسه را کم کرد ولی مقاومت را افزاش داد و یا خیز را کاهش داد.معمولا خیزها خیلی کوچک هستند ولی تاثیر گذار می باشند پس باید به کمترین حات برسند.
تمام ملاحظات سنتی در گذشته تنها مورد توجه بوده اند و نتایج انها و یا بهتر بگوییم ارزیابی آن با آیندگان است، که رفته رفته طراحی پیشرفت می کند.
2-برای سطح جزء مکانیکی
سایش ، خوردگی ، نیروهای اصطکاکی
3-قیمت : آیا هزینه صرف شده برای بررسی موارد فوق قابل قبول است.
ما امروزه با تکنولوژی پیشرفته وسایل اندازه گیری دقیق می توانیم مواردی همچون اصطکاک و خیز و خوردگی را خیلی کم کنیم ولی آیا اصرفه ی اقتصادی دارد ؟پس گاهی اوقات لازم نیست نیروی اصطکاک یا جنس را تغییر دهیم.
ملاحظات مدرن
1-ایمنی : آیا محصول ما ایمنی های لازم را برای استفاده کننده به وجود می اورند. استانداردها ی لازم در نشریات بین المللی چاپ می شوند.
2-اکولوژی : محصول ما روی طبیعت چقدر اثر می گذارند ، آیا سیکل نظام طبیعی را بر هم می زنند ؟ مثلا آلودگی هوا ، اگر موتور و مصرف سوخت را بهینه کنیم یعنی از انرژی سوخت بیشتر برداشت کنیم.
3-کیفیت زندگی: در هر جامعه یک سری مشخصه ها لازم است .مثلا در کشوری متوسط خانواده ها 3 نفره است ، به طور یقین کسی در آنجا کاروان تولید نمی کند ، یا خودروهای گران قیمت برای مردم حاشیه خلیج فارس و...

ملاحظات متفرقه
1-قابلیت اطمینان و قابلیت نگهداری:مانند طول عمر و شرایط استفاده برای مشتری و... .
2-زیبایی شناسی : شاخصی است که با مسائل روانی سروکار دارد.

فرایند طراحی یک فرایند برگشت پذیر است یعنی طراحی به دفعات می تواند تکرار شود تا تعریف مسئله ،خوب صورت بگیرد.
یک سوال بنده از استاد این بود که ایا استفاده از تجربیات دیگران همان مهندسی معکوس است یا خیر؟
مهندسی معکوس یعنی چشم بسته کپی برداری کردن.اگر از دانش به کار رفته در محصول بی خبر باشیم مثل جنس و نوع آن می شود ، مهندسی معکوس. مونتاژ مهندسی معکوس نیست چون خود مونتاژ هم دارای دانش است مثل تلورانس ها و گشتاور پیچ ها و... . یرای جا زدن یک محور در بلبرینگ اگر با یک چکش جا زده شود همه چیز تمام نمی شود.چون ما نمی دانیم با ضربه چه بلایی سر ساختار محور می آید.


carinfo